معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعهی منابع استاندار گلستان از استقرار ایستگاه بوژی یا تغییر عرض ریل در اینچهبرون طی دو سه ماه آینده خبر داد.
محمود ربیعی اظهار کرد: راهآهن مرزی اینچهبرون که آذرماه سال ۹۳ با حضور سه رئیسجمهور ایران، ترکمنستان و قزاقستان در اینچهبرون به بهرهبرداری رسید، زمینهی بهرهمندی بیشتر از مرز را برای استان گلستان فراهم کرد.
وی با بیان اینکه مرزی بودن با سایر کشورها برای استان گلستان یک فرصت و بهرهمندی از آن برکت و فرصت مضاعف است، گفت: هرچند از قدیم مرز اینچهبرون در زمینهٔ کانتینر جادهای فعال بود اما هزینهی حملونقل جادهای خیلی بیشتر از ریلی بود.
معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعهی منابع استاندار گلستان اضافه کرد: راهآهن ۸۸ کیلومتری گرگان تا مرز اینچهبرون مرسوم به ایران – ترکمنستان – قزاقستان (راهآهن شرق خزر) زمینهی ارتباط بیشتر با کشورهای سیایاس را فراهم کرده است.
مهندس محمود ربیعی با بیان اینکه عریض بودن خط ریل اروپای غربی و روسیه مشکلاتی را ایجاد کرده بود، تصریح کرد: هفتهی گذشته جلسهی فوقالعادهای با حضور پنج مدیر اقتصادی استان در مرز اینچهبرون برگزار شد و طی دو سه ماه آینده زیرساختهای لازم برای استقرار ایستگاه بوژی در اینچهبرون فراهم میشود.
ربیعی با بیان اینکه نبود ایستگاه بوژی دشواریهایی را فراهم کرده بود، اضافه کرد: از دیماه سال گذشته اولین محموله صادراتی گلستان به مقصد ترکمنستان و قزاقستان با واگن از این خط ریل عبور کرد و به ۱۷ واگن در بهمن و اسفند رسید.
وی با بیان اینکه این فرایند در سال جدید با حرکت جهشی مواجه بوده، خاطرنشان کرد: در اردیبهشت و خرداد امسال با ۱۰۴ واگن حدود هشت هزار و ۸۶۴ تن سیبزمینی، کلین کر (سیمان فلهای)، رنگ، سنگآهک و دیگر تولیدات داخلی از سایر استانها را به مقصد کشورهای سیایاس صادر شد.
معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعهی منابع استاندار گلستان اظهار کرد: هرچند شرایط نسبت به گذشته بهتر شد اما همچنان ایدهآل نیست.
وی در پایان گفت: امیدواریم با استقرار ایستگاه بوژی و به حداقل رسیدن هزینهی جابهجایی واگن در مرز شاهد جهش ترانزیت و صادرات محصولات مختلف از مرز اینچهبرون باشیم.