معاون میراث فرهنگی کشور گفت: پرونده میراث جهانی محور ساسانی فارس تا آخر امسال تهیه و تکمیل می‌شود.
کد خبر: ۲۰۹۸۷
تاریخ انتشار: ۲۱ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۳:۴۰ 10 April 2015

به گزارش تابناک فارس و به نقل از روابط عمومی اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس، محمدحسن طالبیان در حاشیه بازدید از آثار تاریخی شهرستان فیروزآباد گفت: در حال حاضر گروه‌های تخصصی ویژه‌ای در حوزه‌های مدیریت، مستندنگاری، آسیب‌شناسی، حفاظت و مرمت، همچنین پژوهش تشکیل شده که فعالیت این گروه زیربنای تهیه پرونده میراث جهانی محور ساسانی (شهرستان فیروزآباد) است.

معاون میراث فرهنگی کشور در ادامه بابیان اینکه هم‌اینک 200 میلیون تومان اعتبار برای فعالیت‌های پژوهشی این گروه‌های تخصصی اختصاص ‌یافته است افزود: در واقع در تلاشیم در مرحله نخست به یک ساماندهی محیطی و خواناسازی‌تری در مجموعه آثار تاریخی فیروزآباد برسیم که یکی از اهداف این اقدام معرفی شایسته آثار به بازدیدکنندگان است.

طالبیان با اشاره به اینکه با نگاه دقیق کارشناسی دوباره محور ساسانی فارس به‌‌ویژه آثار شاخص شهرستان فیروزآباد موردبررسی قرارگرفته افزود: کریدور ساسانی جنوب فارس در واقع شامل آثار موجود در شهرستان فیروزآباد ازجمله قلعه دختر، آتشکده شهر گور، پل، چهارطاقی و مناطقی مانند فراشبند و بیشاپور بوده که هدف، مدیریت و حفاظت یکپارچه از این آثار است.

به گفته معاون میراث فرهنگی کشور در این محور تاریخی باید ایستگاه‌های اطلاع‌رسانی منضبط‌تر و تابلوهای محلی از نظر گرافیکی محیطی ساماندهی و تمام روستاهای اطراف نیز بهسازی شود چراکه این نوع اقدامات برای ثبت جهانی این محور یک ضرورت است.

طالبیان در ادامه در مورد جابه‌جایی روستاهای آتشکده نیز گفت: ساماندهی روستا در اولویت است و قصد جابه‌جایی آن را نداریم زیرا اگر مردم منطقه خارج شوند به‌نوعی حفاظت از آثار سخت‌تر خواهد شد.

وی افزود: مخالف استقرار مردم محلی در اطراف و روستاهای نزدیک آثار نیستیم اما باید ضوابط میراث فرهنگی رعایت شود.

قلعه دختر فیروزآباد در شش کیلومتری جاده فیروزآباد به شیراز در دامنه کوهی مشرف‌به جاده قرار دارد که پس از طی مسافتی حدود 300 متر می‌توان به قلعه رسید. همچنین آتشکده فیروزآباد یکی از بناهای مهم دوره ساسانیان در فارس در نزدیکی شهر فیروزآباد واقع‌شده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار