شالی‌کاران مراقب خزانه‌های برنج باشند

کد خبر: ۲۰۰۱۳
تاریخ انتشار: ۱۸ فروردين ۱۳۹۴ - ۲۱:۲۶ 07 April 2015
معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی مازندران گفت: با توجه به افزایش دمای هوا شالی‌کاران مراقب خزانه‌ها باشند و نسبت به هوادهی آن اقدام کنند.

عزیزالله شهیدی‌فر در گفت‌وگو با فارس اظهار کرد: در حال حاضر عملیات آب‌تخت در 123 هزار هکتار معادل 60 درصد، عملیات شخم و شیار در 170 هزار هکتار معادل 80 درصد و عملیات خزانه‌گیری در 130 هزار هکتار معادل 62 درصد شالیزارهای مازندران انجام شده‌ است.

وی ادامه داد: میزان بذر از ارقام برنج پرمحصول برای شالی‌کاران 750 تن برای حدود 15 هزار هکتار بوده‌ است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی مازندران با بیان اینکه پیش‌بینی می‌شود نخستین نشا به صورت مکانیزه و سنتی روز شنبه 22 فروردین ماه امسال انجام شود، اضافه کرد: نخستین نشا روز شنبه با حضور استاندار مازندران و مسئولان استانی در شهرستان آمل صورت می‌گیرد.

شهیدی‌فر در بحث بحران آب، گفت: با توجه به پیش‌بینی‌های صورت گرفته با بارندگی‌هایی که از اوایل اسفند ماه 93 در سطح مازندران داشتیم امید ایجاد شده‌ است.

وی یادآور شد: عملیات آب‌تخت، شخم و شیار و خزانه‌گیری با استفاده از آب‌های سطحی، روان آب‌ها، آب رودخانه‌ها و بارندگی‌ها تامین شده و کمتر از آب‌های زیرزمینی و سدها استفاده شده است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی مازندران با اشاره به آب‌گیری تمامی آب‌بندان‌ها و منابع ذخیره آب در استان، افزود: باید هرچه سریع‌تر شالی‌کاران نسبت به انجام عملیات نشا اقدام کنند.

شهیدی‌فر با اعلام اینکه 40 درصد نیاز آبی اراضی تا عملیات نشا انجام می‌شود، خاطرنشان کرد: شالی‌کاران از این فرصت باقی‌مانده استفاده کرده و نسبت به آب‌تخت، خزانه‌گیری و نشاکاری شالیزار خود اقدام کنند.

وی تصریح کرد: با توجه به پیش‌بینی‌های هواشناسی مبنی بر افزایش دمای هوای مازندران طی هفته آینده، کشاورزانی که خزانه‌های آنان آماده شده به ویژه در فضای گلخانه‌ای مراقب باشند و نسبت به هوادهی خزانه‌ها اقدام کرده تا سبب ضرر و زیان و خرابی خزانه‌های برنج نشود.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی مازندران با تاکید بر استفاده بهینه از منابع آبی در سال 94، متذکر شد: سال گذشته کشاورزان مازندران با رعایت دستورالعمل‌ها و مدیریت بهینه موفق شدند کشت مناسبی در بحث کشت پاییزه داشته باشند که امیدواریم با رعایت دستورالعمل‌ها و الگوها در بحث منابع آبی با توجه به کمبود آب بتوانند محصول برنج مطلوبی در اراضی شالیزاری استان شاهد باشیم.
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار