قم و اختلاف اساسی جامعه مدرسین و جبهه پایداری/ مخالفت با هاشمی تنها وجه اشتراک دو آیت‌الله «یزدی»

آیت‌الله یزدی، به طور مشخص آیت‌الله مصباح یزدی را عامل اصلی این اختلاف‌ها می‌داند. این دو آیت‌الله شاید تنها در یک مورد اشتراک نظر دارند و آنهم مخالفت با هاشمی رفسنجانی است.
کد خبر: ۱۸۱۵۰۸
تاریخ انتشار: ۲۶ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۲:۱۷ 15 February 2016
این روزها قم در کنار تهران درگیر رقابت‌های سیاسی جریان‌ها برای رسیدن به پارلمان دهم است. برخلاف تهران که رقابت میان اصلا‌ح‌طلبان و اصول‌گرایان است در قم رقابت میان جبهه پایداری و اصول‌گرایان سنتی است. لاریجانی، آشتیانی، بنایی از سوی اصول‌گرایان سنتی و امیرآبادی، مجتبی ذوالنور و یامین پور(مجری سابق صداوسیما) باهم رقابت می‌کنند.

هر دو این جریان‌ها انتظار داشتند که جامعه مدرسین به عنوان نهادی فراجناحی در این شهر، از نامزدهای آنها در انتخابات مجلس دهم حمایت کنند. جامعه مدرسین بعد از بررسی‌ها خود سرانجام از میان نامزدهای پایداری و اصول‌گرایان سنتی، به لاریجانی، بنایی و آشتیانی رای دادند.

در اطلاعیه جامعه مدرسین آمده است:

«مردم فهیم و قدرشناس استان قم

با احترام به تمامی کاندیداهای محترم دهمین دوره مجلس شورای اسلامی، در پی تماس‌های مکرر مردم شریف استان قم در مورد کاندیداهای مورد حمایت جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، برای تصدی نمایندگی مجلس شورای اسلامی از حوزه انتخابیه قم، به اطلاع می‌رساند؛

پس از بحث و بررسی داوطلبان محترم نمایندگی، نهایتاً در جلسه مورخ 1394/11/20 شورای عالی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم آقایان: جناب مستطاب دکتر علی لاریجانی، حجت الاسلام والمسلمین حاج شیخ‌ محمدرضا آشتیانی و حجت الاسلام والمسلمین علی بنایی بیشترین آراء را به خود اختصاص داده و بدین‌وسیله به شما مردم شریف استان قم معرفی می‌گردد.»

این بیانیه اما حکایت از اختلاف فکری و سیاسی میان زعمای این شهر یعنی آیت‌الله محمد یزدی به عنوان رئیس جامعه مدرسین قم و آیت‌الله مصباح یزدی به عنوان پدر معنوی جبهه پایداری و رئیس موسسه علمی امام خمینی، دارد. آیت‌الله یزدی از منتقدان اصلی روش سیاسی آیت‌الله مصباح یزدی است و حتی بارها به اختلاف‌های خود با او اشاره کرده است. قرار ندادن نام هیچ یک از نامزدهای جبهه پایداری در لیست جامعه مدرسین به خوبی حکایت از این معنا دارد. در فضای سیاسی کشور دو نهاد جامعه مدرسین و جامعه روحانیت مبارز«جامعتین» به عنوان سمبل اصول گرایی سنتی شناخته می‌شوند.  آیت‌الله یزدی و اعضای جامعه مدرسین دوست ندارند نام آنها با نام جبهه پایداری به عنوان جریان افراطی اصول‌گرایی گره بخورد.

داستان اختلاف این دو آیت‌الله به ادوار گذشته انتخابات مجلس و ریاست جمهوری و به ویژه انتخابات ریاست جمهوری یازدهم باز می‌گردد. آیت‌الله یزدی بعداز ناامید شدن از احمدی نژاد، برای دوره بعدی ریاست جمهوری خواستار وحدت اصول گرایان شد و با حمایت از علی اکبر ولایتی از دیگر جریان‌های اصولگرایی خواست تا از وزیر سابق وزارت خارجه حمایت کنند، تا بازهم شاهد به قدرت رسیدن جریان اصلاحات نباشیم. اما اصول گرایان به ویژه اعضای جبهه پایداری به ریاست آیت‌الله مصباح مسیر دیگری رفتند، تا یزدی بعد از انتخابات از احتمال تجزیه جامعه مدرسین سخن به میان آورد.

آیت‌الله یزدی در گفت‌وگویی با اشاره به این اختلاف می‌گوید «نزدیک بود در جامعه مدرسین یک تشکل جدیدی شکل بگیرد. چه توسط کسانی که در جلسات جامعه شرکت می‌کنند و چه آنهایی که شرکت نمی‌کنند. خوشبختانه به دلایل مختلف و به‌خواست خداوند متعال جلوی این تجزیه گرفته شد و خدا را شکر می‌کنیم که در حال حاضر هیچ‌ تجزیه‌ای در جامعه مدرسین وجود ندارد. همه اعضای محترم چه کسانی که در جلسات جامعه شرکت می‌کنند و چه کسانی که شرکت نمی‌کنند، همه را محترم می‌شماریم.» به گفته وی «خوب است طلاب محترم ما بدانند، بنده خدا را گواه می‌گیرم ما برای جلوگیری از تفرقه به همراه چند تن از دوستان جلسه‌ای کاملاً خصوصی تشکیل دادیم و از تعدادی از اعضای مجلس خبرگان دعوت کردیم. هدف اصلی این بود که انعطاف بیشتری بین روحانیون باشد تا شکاف جدیدی به وجود نیاید و به این امید که روحانیت مبارز و جامعه مدرسین درخصوص مسائل سیاسی کشور همراهی و همدلی د اشته باشند که این وحدت و همدلی امر بسیار مفیدی است.»

آیت‌الله یزدی، به طور مشخص آیت‌الله مصباح یزدی را عامل اصلی این اختلاف‌ها می‌داند. این دو آیت‌الله شاید تنها در یک مورد اشتراک نظر دارند و آنهم مخالفت با هاشمی رفسنجانی است. این وجه اشتراک را می‌شود در قرار ندادن نام رئیس جمهور سابق ایران در لیست جامعه مدرسین برای مجلس خبرگان دید. شاید تنها به قدرت رسیدن روحانی و از دست رفتن قوه مجریه و همچنین داشتن رقیب مشترک برای انتخابات مجلس دهم است  که باعث شده است اختلاف این دو آیت‌الله در فضای سیاسی کشور و شهر قم علنی نشود. 
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۴۹ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۷
رفسنجانی در پیروزی انقلاب و بعد از انقلاب از هر دوی اینها زحمات زیادی کشیده است و آدم خوبی است ولی حیف فرزندانش خون این مملکت را بطور زنده زنده مکیده اند آنهم زمانی که ایشان رئیس جمهور بود و پسرانش از این موقعیت او خیلی سوء استفاده کردند و هر چی اثار عتیقه بود این دو پسر فروختند و حتی میوه های کشت و صنعت را به کشورهای عربی صادر کردند و خوردند و حتی شهرهای نزدیک این کشت و صنعتها روی این میوه ها ندیدند !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار