پوتین: عملیات نظامی آمریکا در سوریه غیرقانونی است/سرنوشت حکومت سوریه را فقط مردم این کشور تعیین می کنند

«ولادیمیر پوتین» اعلام کرد: عملیات نظامی آمریکا در سوریه غیرقانونی و بدون مجوز شورای امنیت سازمان ملل انجام می شود و تاکید می کنیم که فقط مردم این کشور می توانند سرنوشت حکومت آن را تعیین کنند.
کد خبر: ۱۲۸۴۹۲
تاریخ انتشار: ۲۳ آبان ۱۳۹۴ - ۰۸:۳۹ 14 November 2015
به گزارش تابناک تبریز، ولادیمیر پوتین رییس جمهوری روسیه روز جمعه در آستانه سفر خود به ترکیه برای شرکت در اجلاس جی بیست در آنتالیا در گفت و گو با خبرگزاری های «اینترفاکس» روسیه و «آنادولو» ترکیه با اشاره به عملیات هوایی ضدتروریستی روسیه در سوریه گفت: در آغاز عملیات ضدتروریستی در سوریه به همکاری نظامی-کارشناسی نزدیک با ائتلاف آمریکایی علیه داعش امید بسته بودیم.
بر اساس اطلاعات پایگاه اینترنتی ویژه دفتر مطبوعاتی کاخ کرملین، پوتین گفت: حتی با وجود تمام اختلاف نظرهای اصولی با آمریکا در مورد ارزیابی آنها از بحران سوریه به همکاری آنها امیدوار بودیم. اما واکنش شرکای آمریکایی و غربی بسیار خویشتندارانه بود. هر چند به نظر می رسید که داعش و گروه های مشابه آن که در سوریه فعالیت می کنند برای روسیه و غرب تهدید یکسانی دارد.
رییس جمهوری روسیه گفت: هنوز موفق نشده ایم بیشتر از امضای یادداشت تفاهمی بین وزارت دفاع روسیه و آمریکا برای جلوگیری از وقوع حوادث هوایی در جریان اجرای عملیات هوایی در سوریه پیشرفتی داشته باشیم.
وی ادامه داد:این تفاهم هم با پیش شرطی از طرف آمریکا به دست آمد که چنین همکاری به هیچ وجه به معنی برقراری روابط عادی نظامی بین مسکو و واشنگتن که به ابتکار طرف مقابل راکد شده، نیست.
پوتین گفت: آمریکا به پیشنهاد روسیه مبنی بر عقد موافقت نامه ویژه ای برای نجات خلبانان هواپیماهای سانحه دیده در سوریه هم پاسخ نداد و این در حالی بود که زمانی که عملیات نظامی آمریکا در افغانستان آغاز شد به درخواست مشابه طرف آمریکایی پاسخ مثبت دادیم.
وی افزود: به پیشنهاد روسیه به آمریکا برای دریافت اطلاعات تجسسی از این کشور هم به رغم چندین بار درخواست رسمی پاسخی دریافت نکردیم. به هر حال در اقدامات خود برای یافتن گروه های تروریستی آماده هستیم به هر گونه اطلاعات معتبر توجه کنیم.
رییس جمهوری روسیه خاطرنشان کرد: روسیه برای همکاری با آمریکا به رغم این که اقدامات این کشور در سوریه در مغایرت با قوانین بین المللی بدون قطعنامه مربوطه شورای امنیت سازمان ملل یا درخواست دولت این کشور (دمشق) انجام می گیرد، آمادگی دارد.
پوتین در مورد زمان اجرای عملیات ضدتروریستی روسیه در سوریه گفت: نیروهای روسی مستقر در سوریه موظف شده اند از عملیات زمینی ارتش سوریه علیه تروریست ها حمایت و پشتیبانی هوایی کنند.به همین دلیل زمان حضور نظامیان روسیه در سوریه فقط با تحقق این هدف مشخص خواهد شد.
رییس جمهوری روسیه همچنین در مورد سرنوشت حکومت سوریه گفت: از آغاز بحران اعلام کردیم و الان هم تاکید داریم که سرنوشت سوریه و حکومت آن را مردم این کشور باید تعیین کنند. خوشبختانه در نشست اخیر گروه حامیان سوریه که روز سی ام اکتبر (8آبان) در وین برگزار شد وزیران امور خارجه 17 کشور و نمایندگان اتحادیه اروپا و سازمان ملل از این رویکرد حمایت کردند و این موضع آنها در بیانیه وین ثبت شده است.
وی ادامه داد: در مورد تنظیم نقشه راه حل و فصل بحران سوریه هم باید بگویم که این وظیفه ما نیست.خود سوری ها باید این نقشه راه را تعیین و تنظیم کنند. اما پیشنهادهایی را برای کمک بازیگران خارجی به سوری ها برای غلبه بر تروریست ها و خروج کشورشان از بحران مطرح می کنیم.
وی افزود: دستگاه دیپلماسی روسیه در شرایط کنونی برای پیشبرد این پیشنهادها تلاش می کند.
رییس جمهوری روسیه با تاکید دوباره بر تعیین سرنوشت حکومت سوریه و شخص بشار اسد رییس جمهوری این کشور از طرف مردم گفت: این منطق ما بر قوانین بین المللی استوار شده و اخیرا در پذیرفتن بشار اسد رییس جمهوری سوریه در مسکو از این منطق پیروی کردیم.
وی ادامه داد: بیایید تامل کنیم تا چه اندازه رفتار ما قانونی و اخلاقی می شد اگر رییس یک حکومت قانونی و دوست روسیه را به مسکو دعوت و مساله کناره گیری وی از قدرت را مطرح می کردیم.
رییس جمهوری روسیه گفت: سوریه کشور مستقل و بشار اسد رییس جمهوری منتخب مردمی است و آیا اجازه داریم با وی در مورد چنین مساله ای گفت و گو کنیم؟مسلما خیر و فقط کسانی که خود را ویژه می دانند به خود اجازه می دهند به این صورت غیراصولی اراده شان را بر دیگران تحمیل کنند.
پوتین افزود: به درخواست دولت قانونی سوریه عملیات هوایی فضایی را در این کشور اجرا می کنیم که هدف اصلی آن حمایت از بشار اسد نیست بلکه مبارزه و قلع و قمع تروریسم بین المللی است.
منبع: ایرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار