این ماده مرگبارترین مسمومیت‌ها را به‌دنبال دارد

رئیس اداره تحقیق، توسعه و آموزشهای مردمی معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه مصرف مواد مخدر را عامل ایجاد مرگبارترین مسمومیت‌ها عنوان کرد.
کد خبر: ۱۲۱۵۷۲
تاریخ انتشار: ۱۰ آبان ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۴ 01 November 2015
رئیس اداره تحقیق، توسعه و آموزشهای مردمی معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه مصرف مواد مخدر را عامل ایجاد مرگبارترین مسمومیت‌ها عنوان کرد.

وریا رحیمی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه کرمانشاه، سوء مصرف مواد مخدر را یکی از مشکلات بزرگ جوامع امروزی عنوان کرد و افزود: این معضل نه تنها از دیدگاه پزشکی و سلامت جسمانی و روانی، بلکه از دیدگاه اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و سیاسی نیز دارای اهمیت فراوان بوده و هرساله موجب بروز مخاطرات اجتماعی و مرگ و میرهای متعددی در سطح جهان می‌شود.

وی اظهار کرد: متاسفانه با پیشرفت علوم جدید و توسعه تدابیر درمانی هر روزه ترکیبات جدید و مضرتری تولید می‌شود تا بتوان اقشار بیشتری از جامعه بویژه جوانان و نوجوانان را گرفتار کرد.

این مسئول هشدار داد: صرف نظر از اهداف تولیدکنندگان و توزیع کنندگان این مواد افیونی، چنانچه تدابیر پیشگیرانه و برنامه‌های جامع برای مبارزه بنیادی با این معضل بزرگ صورت نگیرد، قطعا باید منتظر عواقب و پیامدهای ناگوار آن در سطح ملی و جهانی باشیم.

وی افزود: هرچند آمار دقیقی از سوء مصرف مواد و داروها در دسترس نیست، اما واقعیتهای جامعه رشد روزافزون این پدیده شوم را نشان می‌دهد.

رحیمی به تفاوت الگوی سوء مصرف مواد در جوامع مختلف و حتی اقشار مختلف جامعه اشاره کرد و افزود: عوامل متعدد اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی، جغرافیایی و مذهبی نیز در این زمینه دخیل هستند و این مسئله می‌طلبد که برنامه ریزی خاصی در زمینه روشهای پیشگیری و برخورد با این معضل در سطوح مختلف انجام شود.

این مسئول اطلاع رسانی و هشدارهای به موقع در جهت معرفی ماهیت اصلی این پدیده شوم را عامل موثری در روشن شدن اذهان عمومی دانست و اظهار کرد: آگاهی و اطلاع موجب هوشیاری بیشتر جوانان، نوجوانان و خانواده‌های آنها شده و حرکت موثری در جهت شناسایی و پیشگیری آگاهانه از روند رو به رشد سوء مصرف مواد و داروها در سطح جامعه خواهد بود.

رحیمی در ادامه مشكلات خانوادگی، طلاق، بيكاری، فقر و بحرانهای روحی را از عوامل مستعدكننده فرد به سوء مصرف مواد عنوان کرد.

وی استعمال سيگار در نوجوانان و جوانان را  اولين گام در جهت حركت به سمت اعتياد و سوء مصرف مواد عنوان کرد و افزود: امتحان كردن مصرف مواد در جمع دوستان و از روی كنجكاوی، شروع حركت در مسير بی‌بازگشت اعتياد است.

رحیمی با اشاره به تاثیر مصرف مواد بر رفتار افراد، از والدین خواست هر گونه تغييرات رفتاری غير عادی و ناگهانی مانند گوشه گيری، بی‌خوابی، بی‌حوصلگی، پرخاشگری، غيبت از محل كار و تحصيل، بی نظمی و نااميدی در فرزندان خود را جدی گرفته و در پی بررسی علت آن باشند.

رئیس اداره تحقیق، توسعه و آموزشهای مردمی معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه مسمومیت با مواد مخدر را یکی از مرگبارترین مسمومیت‌ها عنوان کرد و افزود: متاسفانه امروزه ناخالصی مواد بسیار افزایش پیدا کرده و در برخی موارد این ناخالصی‌ها از خود ماده مخدر مرگبارتر هستند.

رحیمی همچنین مصرف همزمان مواد مخدر با برخی از داروهای خواب آور و آرام بخش را بسیار خطرناک دانست و اظهار کرد: این نوع مصرف می‌تواند سبب بروز مسموميت‌های شديد و حتی مرگ در فرد مصرف كننده شود.

این مسئول در خصوص عوارض خطرناک مصرف قرص اکستازی نیز هشدار داد و افزود: بر اساس گزارشات موجود در برخی موارد مصرف حتی يک عدد قرص اكستازی منجر به مرگ شده است.

وی افزود: سكته‌های قلبی و مغزی، تشنج، نارسایی كبد و كليه و تخريب سلولهای مغزی و عضلانی از عوارض مسموميت با قرص اكستازی است.

رحیمی به عوارض توهم زایی مواد مخدر نیز اشاره کرد و افزود: مصرف مواد توهم زا مانند حشيش، اكستازی و LSD می‌تواند سبب بروز حوادث مرگبار مانند سقوط از ارتفاع، تصادف، نزاع و خودكشی در فرد مصرف كننده شود.

رحیمی به عوارض خطرناک مصرف خودسرانه داورهای هورمونی و مواد نیروزا هم اشاره کرد و افزود: مصرف انواع داروهای هورمونی با هدف بدنسازی در جوانان می‌تواند سبب بروز عوارض وخيمی مانند عقيمی، ازدیاد فشار خون، نارسایی قلبی و كبدی، كوتاهی قد و بزرگ شدن سينه در مردان و پرمویی و خشونت صدا در زنان شود.

وی اظهار کرد: استفاده خودسرانه از فرآورده‌های قاچاق و بدون مجوز جهت بدنسازی و پرورش اندام در جوانان، خطر ابتلا به انواع اختلالات جسمی و روانی را برای مصرف كننده به دنبال دارد.

رحیمی خاطرنشان کرد: تاکنون موارد متعددی از مرگ ناگهانی در اثر سوءمصرف داروهای نيروزا در ورزشكاران حرفه‌ای جهان گزارش شده است.
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار