قصه پردازی پیرامون یک اظهار نظر صریح؛

توهین ترکان و نوبخت به شعور رسانه ها و افکار عمومی

مقامات دولتی حتی در همین حد نیز با یکدیگر هماهنگی نداشته و نمی توانند حتی در سطح تکذیب سخنان نیز رویه و منش یکسانی را دنبال کنند. اگر امروز و با این صراحت و با این شکل از ناهماهنگی موضوعی با این درجه از وضوح انکار و تکذیب می شود، سؤال این است که در مورد مسائلی که چندان ره به این سوی پرده نمی برد، اوضاع از چه قرار است؟
کد خبر: ۱۱۹۶۵۲
تاریخ انتشار: ۰۷ آبان ۱۳۹۴ - ۰۳:۵۸ 29 October 2015
 در حالی که روز گذشته اکبر ترکان در مصاحبه ای، رسما اقدام به وارد آوردن اتهام به چهار وزیر اقتصاد، صنعت، کار و دفاع کرده است، امروز خود وی و محمد باقر نوبخت، سخنگوی دولت در اظهار نظراتی متفاوت، سعی بر آن داشته اند که این موضع گیری جنجالی را تا حدی تعدیل کنند؛ تلاش هایی که به قصه پردازی پیرامون یک اظهار نظر صریح منجر شده است.

به گزارش «تابناک یزد»، روز گذشته اکبر ترکان در مصاحبه با یک وب سایت رسما و صراحتا نامه نگاری حدود یک ماه گذشته چهار وزیر با روحانی پیرامون وضعیت رکود در بازار بورس و اقتصاد ایران را ناشی از تلاش برای به دست آوردن رانت خوراک پتروشیمی و دسترسی به «پول مفت» عنوان کرد.

اما در حالی که این اظهارات ترکان به شکلی وسیع از سوی رسانه ها مورد توجه قرار گرفت و سخنان صریح و بی پرده وی درباره نیات چهار وزیر از نامه نگاری عینا در سطح رسانه ها بازتاب یافت، شخص وی در مصاحبه ای دیگر با یک روزنامه، سعی در تکذیب این اظهارات کرده و از سوی دیگر، امروز محمد باقر نوبخت، سخنگوی دولت نیز به روش همیشگی و خاص خود تلاش کرده است تا مواضع صریح اکبر ترکان را تعدیل کند.

اکبر ترکان در مصاحبه ای با روزنامه شرق در مورد سخنان روز گذشته خود گفته: من هیچ‌گاه نگفته بودم چهار وزیری که نامه به روحانی را امضا کرده بودند، مفت‎خوار یا رانت‎خوار بوده‎اند. متأسفانه برخی از رسانه‎ها مغرضانه‎ نقل‌قولی از من منتشر کردند که هیچ‎گاه درست نبود و من از این تعابیر استفاده نکردم. در دولت یازدهم و در هیأت دولت هیچ اختلافی وجود ندارد و اینکه برخی تلاش می‎کنند این‎گونه القا کنند که میان وزیران و در دولت اختلاف هست، تعبیر درستی نیست؛ اما برخی فکر می‌کنند با انتشار اخبار نادرست می‌توانند بر تصمیم‌گیری دولت تأثیر بگذارند.

وی در بخش دیگری از گفت وگوی خود آورده: این نامه نشانه‌ای از اختلاف در تیم اقتصادی دولت نداشت و نباید نتیجه گرفت که کار این چهار وزیر در اصول اقتصادی دولت خللی ایجاد کرده است. برنامه دولت برای شش ماه آینده عبور از رکود و رونق تولید است. وزرای اقتصادی دولت نیز در این مسیر گام برمی‎دارند؛ بنابراین، نباید این‌ طور تصور شود که در دولت یازدهم اختلافی در عملکرد وزیران وجود دارد.

اینبار توهین ترکان و نوبخت به شعور رسانه ها و افکار عمومی

از سوی دیگر، امروز نیز محمد باقر نوبخت در نشست خود با خبرنگاران در مورد اظهارات روز گذشته مشاور رئیس جمهور گفت: منظور آقای ترکان از رانت‌خواری به وزرای اقتصادی نبود، بلکه کاهش قیمت خوراک پتروشیمی‌ها از 13 سنت را رانت تعبیر کردند. مهندس ترکان جزو کسانی هستند که معتقدند نرخ 13 سنتی که مشخص شده، نباید تغییر یابد و سهامداران نیز از این عدد خرسند نیستند. بنابراین مهندس ترکان نظرشان را این طور عنوان کردند که اگر این عدد پایین‌تر آید سود بیشتری به این گروه تعلق می‌گیرد و از آن به رانت یاد کردند.

نوبخت تأکید کرد: همه تلاش 4 وزیر برای پایین آمدن نرخ 13 سنت باعث می‌شود که سود بیشتری به این گروه تعلق گیرد و این درخواست آثاری در بازار بورس خواهد داشت که آقای ترکان به آن اشاره داشتند. البته ایشان نظر خودشان را مطرح کردند و نظر رسمی دولت از سوی سخنگوی دولت اعلام می‌شود.

اینبار توهین ترکان و نوبخت به شعور رسانه ها و افکار عمومی

نا هماهنگی حتی در سطح تکذیب!

اما تا همین جا نیز به خوبی مشخص است، داستان سرایی ترکان و نوبخت در مورد سخنان جنجالی دیروز تا چه حد ناشیانه و بدون هماهنگی است. برای مشخص شدن این موضوع باید یک بار دیگر سخنان اکبر ترکان را بازخوانی کرد. وی صراحتا از وزرای امضا کننده نامه به روحانی یک به یک و به ترتیب نام برده و انگیزه های همه آنها را در مجموع دستیابی به رانت خوراک ارزان پتروشیمی عنوان کرده است.

جمله صریح اکبر ترکان به این شرح است: آن‌ها به دنبال رانت خوراک ارزان برای پتروشیمی بودند و هر یک به دلیلی این نامه را امضا کردند. انگیزه آقای طبیب‌نیا این بود که شاخص بورس بالا برود و تصور می‌کرد اگر به پتروشیمی‌ها خوراک ارزان بدهند، سودشان بالا می‌رود و شاخص بهتری برای بورس به ارمغان می آورد؛ اما در این میان سؤال پیش می آید که انگیزه آقای دهقان، وزیر دفاع و آقای ربیعی، وزیر کار چه بود؟ 90 درصد پتروشیمی‌ها برای این دو وزارتخانه و تحت مدیریت این دو وزیر است. پس دوست دارند خوراک ارزان بگیرند. مگر چه کسی از پول مفت بدش می‌آید؟ همه خوششان می آید. بنابراین آن‌ها با این انگیزه ها نامه را امضا کردند.

کاملا مشخص است که اکبر ترکان از واژه «رانت» و «پول مفت» صراحتا و علنا یاد کرده و انگیزه چهار وزیر را از امضای نامه مربوط به این دو مورد می داند. حال چگونه است که اکبر ترکان در مصاحبه خود با شرق در کمال تعجب گفته: من از این تعابیبر استفاده نکردم؟! ترکان در حالی اقدام به تکذیب گفته های صریح خود کرده که متن سخنان وی اکنون به شکلی وسیع در سطح رسانه ها وجود دارد و اگر حافظه وی به خوبی یاری نمی کند که روز گذشته چه گفته، مستندات سخنان وی خوشبختانه موجود است. در نتیجه اتهام زنی به رسانه ها با لفظ مغرض اشتباه صریح دومی است که ترکان مرتکب شده است.

اما جالب تر از همه نقش محمد باقر نوبخت در این میان و تلاش برای لاپوشانی سخنان تحریک آمیز و اتهامات بی سابقه ترکان به وزرای کابینه روحانی است. البته اکنون چند صباحی است که نوبخت این وظیفه را به عهده دارد و به تدریج نقش وی از سخنگوی دولت به تکذیب و تعدیل کننده اظهارات خارج از عرف مقامات دولتی تغییر کرده است.

در حالی که ترکان رسما و یک به یک از وزرای چهارگانه نام برده و حتی خود به این امر معترف است و تنها به کار گیری لفظ رانت خوار و مفت خور را تکذیب کرده، محمد باقر نوبخت از اساس زیر همه چیز زده و با یک نیت خوانی زیرکانه از سخنان ترکان، گفته که منظور آقای مشاور وزرای دولت نبوده اند.

پرسش اینجاست که چگونه می توان تا این حد به شعور عرفی و عقل جمعی توهین کرد و آیا بی احترامی از این بزرگتر در حق افکار عمومی ممکن است؟ در حالی که مشاور رئیس جمهور صراحتا سخنان و نظر خود را با عباراتی مشخص بیان کرده، اکنون به شکلی شگفت آن را تکذیب کرده است و از سوی دیگر سخنگوی دولت این گونه القا می کند که رسانه ها و افکار عمومی حرف اکبر ترکان را «نفهمیده اند» و سعی دارد تا آن را به روش خاص خود «بفهماند».

این موضوع یک جنبه دیگر را نیز دارد و آن اینکه مقامات دولتی حتی در همین حد نیز با یکدیگر هماهنگی نداشته و نمی توانند حتی در سطح تکذیب سخنان نیز رویه و منش یکسانی را دنبال کنند. اگر امروز و با این صراحت و با این شکل از نا هماهنگی موضوعی با این درجه از وضوح انکار و تکذیب میشود، سؤال این است که در مورد مسائلی که چندان ره به این سوی پرده نمی برد اوضاع از چه قرار است؟
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار