افزایش ارزش صادراتی سیب زمینی در استان

مدیرکل جهاد کشاورزی استان اردبیل از افزایش 24 درصدی ارزش صادراتی سیب زمینی تولیدی این استان در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته خبر داد.
کد خبر: ۱۱۳۴۷۳
تاریخ انتشار: ۲۵ مهر ۱۳۹۴ - ۲۱:۳۹ 17 October 2015
به گزارش خبرنگار ایرنا، عدیل سروی روز شنبه در جلسه بررسی مسایل صادرات استان اردبیل همچنین گفت: میزان صادرات سیب زمینی از نظر وزنی 52 درصد از ابتدای سال جاری تا کنون به نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش یافته که این امر می تواند نشان دهنده کاهش بهای این محصول باشد.
وی افزود: گرچه شرایط صادرات بهتر از سال گذشته است اما سطح زیر کشت از 23 هزار به 21 هزار هکتار و میزان تولید نیز 100 هزار تن کاهش یافته است.
مدیرکل جهاد کشاورزی استان اردبیل از کشورهای عراق، جمهوری آذربایجان و ترکمنستان به عنوان مقصدهای اصلی صادرات سیب زمینی تولیدی استان اردبیل نام برد و از جمله مشکل ها در این زمینه را رقابت منفی بین صادرکنندگان و نبود تشکل عنوان کرد.
او افزود: تشکل صادرکنندگان سیب زمینی در برابر اتحادیه واردکنندگان سیب زمینی کشور جمهوری آذربایجان به منظور تعادل بخشی به نحوه و بهای صادرات سیب زمینی شکل گرفته که امر مثبتی است اما باید مراقب باشیم که این تشکل با خرید ارزان محصول و فروش گران آن، باعث وارد آمدن آسیب به تولیدکنندگان نشود.
سروی بیان کرد: پیش تر حدود هشت تعاونی سیب زمینی کاران فعال بودند که بیشتر در زمینه تهیه و توزیع بذر سیب زمینی ورود می کردند و امروز بنابر دلایلی غیرفعال هستند.
وی در ادامه یکی از دیگر مشکلات اساسی بازار صادرات سیب زمینی را کشورهای رقیب عنوان کرد.
دیرکل جهاد کشاورزی استان اردبیل تشریح کرد: کشور بلاروس یکی از تولیدکنندگان عمده سیب زمینی بوده و به دلایلی شرایط خاصی مانند بهره وری بالایی کهدارد، هزینه تمام شده سیب زمینی در آنجا حدود یک هزار و 800 ریال از ایران ارزانتر است.
او گفت: یکی از راهکارها برای ماندن در چرخه رقابت اختصاص جایزه یک هزار و 500 ریالی صادرات است که هنوز پرداخت نشده در حالی که کشاورزان در شرایط کنونی زیان می بینند.
سروی همچنین اضافه کرد: کشت پاییزه 11 قطعه ای را آغاز کردیم که 2 نوبت آبیاری کمتر شده و 15 روز برداشت زودتر صورت می گیرد.
وی همچنین از کمبود انبار و سردخانه سیب زمینی و نیاز 100 هزار تنی خبر داد و بیان کرد: 730 میلیارد ریال تسهیلات بانکی برای این امر نیاز داشتیم که هنوز پرداخت نشده؛ با این وجود احداث سردخانه و انبار به ظرفیت 23 هزار تن آغاز شده و با ابلاغ اعتبارات فعالیت ها شدت خواهد گرفت.
منبع: ایرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار