در شیراز خانواده‌ داماد در نخستین ماه رمضان پس از عروسی، خود را موظف می‌دانند افطاری کاملی به نام «روز والون» تهیه کنند و همراه با گل برای عروس بفرستند.
کد خبر: ۱۰۳۷۴۲۳
تاریخ انتشار: ۱۶ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۲:۲۳ 05 April 2022

در شیراز استان فارس برای خانواده‌هایی که دختر خود را شوهر داده‌اند رسمی اجرا می‌شود که هنوز هم تا حدودی پابرجاست و به آن «روز والون» می‌گویند. این آیین فقط برای زوج‌هایی که به تازگی زندگی مشترک خود را آغاز کرده‌اند، اجرا می‌شود.

طبق این رسم خانواده داماد در اولین ماه رمضان بعد از عروسی یک افطاری کامل تهیه می‌کنند و همراه با کادوی عروسی که در شیراز به آن گل گفته می‌شود مثل گوشواره، انگشتری، سینه‌ریز، النگو و غیره به خانه عروس می‌فرستند. همچنین این هدایا شامل شیرینی، برنج، پوشاک، چادر، سجاده و خوراکی‌هایی نیز است که بیشتر در ایام ماه مبارک رمضان پای سفره‌های سحری و افطار استفاده می‌شود.

معمولا هم خانواده داماد این هدایا را در سینی بزرگ مسی می‌گذارند و به خانه عروس می‌فرستند.

خانواده عروس هم به سهم خود هدیه‌ای برای خانواده داماد می‌فرستد که بیشتر شامل لباس است. برای پدر داماد پیراهن و برای مادر داماد روسری یا چارقد می‌فرستند.

بعد از ارسال این هدایا، زوج‌جوان در نخستین پنجشنبه و یا جمعه ماه مبارک رمضان، بزرگان و به ویژه مادرها و پدرهای خود را برای برپایی ضیافت افطار به خانه دعوت می‌کنند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار