عسکری با اشاره به اینکه درحال حاضر 572 روستا و 15 شهر استان فارس با مشکل کم آبی و تنش آب مواجه هستند، گفت: فعلا مسابقه ای بین تامین آب و تامین معیشت کشاورزان یعنی نان برگزار است.
کد خبر: ۹۹۹۴۳۴
تاریخ انتشار: ۱۵ مهر ۱۴۰۰ - ۱۴:۱۶ 07 October 2021

تابناک فارس به نقل از شیرازه: پنجم تیرماه سال جاری بود که به مناسبت هفته صرفه جویی در آب به دعوت عده ای از ساکنان روستایی از توابع شهرستان مرودشت و به منظور پیگیری مشکلات مردم منطقه راهی روستا شدیم ،روستایی که به لحاظ موقعیت جغرافیایی با دومین شهر استان یعنی مرودشت تنها 10 دقیقه مسافت دارد و با مرکز استان فقط 35 دقیقه، اما همچنان با مشکلات عدیده ای ازجمله تنش آبی مواجه است.


پس از سفر به روستای شمس آباد برزو گزارشی باعنوان (چشم های خیره به شیر آب برای دریافت قطره ای مایه حیات/ عدم مدیریت کارآمد موجب بروز معضل و چالش شده است ) در پایگاه تحلیلی خبری شیرازه منتشر شد و ماجرای بی آبی روستا و درخواست مردم برای زیر پوشش اداره آبفا رفتن، توسط خبرنگار شیرازه پیگیری و به گوش مسئولین استان و نماینده مردم شهرستان مرودشت در مجلس شورای اسلامی رسید.


جلال رشیدی نماینده مردم مرودشت،ارسنجان و پاسارگاد همان زمان با بیان اینکه تقریبا کل روستاهای سه حوزه انتخابیه با تنش شدید آب مواجه هستند، اظهار کرد: این مشکل به گونه ای نیست که یک شبه به وجود آمده باشد بلکه سالها با بی توجهی بر روی هم انباشته شده تا به امروز که تبدیل به یک تنش و معضل در اکثر روستاهای شهرستان شده است و سپس به خبرنگارما قول پیگیری و بازدید از منطقه را داد.


اواخر شهریور ماه بود که این بار به دعوت نماینده مردم شهرستان مرودشت راهی روستاهای منطقه نقش رستم ازجمله روستای مذکور شدیم و درگزارشی باعنوان(آبرسانی به شیوه سقایی راهکار مردم تشنه روستاها/ در دولت گذشته روستاها از نگاه و چتر حمایتی دولت خارج شدند ) مشکلات چندین روستا رامورد بررسی قرار دادیم.


در این بازدیدعمده مشکل اصلی روستاهای منطقه نقش رستم بحران بی آبی بود که رشیدی قول داد با همکاری اداره آبفا استان این معضل را مرتفع کند.

 

خبرنگار شیرازه که از اداره آبفا استان نیز قول پیگیری گرفته بود جلسه ای هماهنگ کرد که مشکلات این روستاها از جمله شمس آباد برزو که چاه آب شرب آن هنوز به صورت خود گردان اداره می شود موردبررسی قرار گیرد.


572 روستا و 15 شهر استان فارس با مشکل کم آبی و تنش آب مواجه است


در این جلسه که با حضور رضا عسکری معاون بهره برداری و توسعه ی آب شرکت آبفای فارس، محمودی مدیر عامل آبفای شهرستان مرودشت، خبرنگار شیرازه، شوراهای روستا و چند تن از کارشناسان اداره آبفای استان برگزار شد، راهکار مرتفع شدن مشکل بی آبی و کم آبی روستاهای نقش رستم ازجمله شمس آباد برزو مورد بررسی قرار گرفت.

برگزاری جلسه ای با مسئولان آبفای استان برای رفع تنش آبی در منطقه نقش رستم/وقتی که آب قربانی نان می‌شود

عسکری با اشاره به اینکه درحال حاضر 572 روستا و 15 شهر استان فارس با مشکل کم آبی و تنش آب مواجه هستند، گفت: فعلا مسابقه ای بین تامین آب و تامین معیشت کشاورزان یعنی نان برگزار است.


عمق چاه در برخی نقاط فارس به بیش از ۶۰۰ متر رسیده است

وی با بیان اینکه کشاورز تلاش می کند با برداشت از آبهای زیرزمینی و حرف چاه های غیر مجاز نان و معیشت خانواده خود را تامین کند و تلاش مجموعه آبفا بر این است تا این آب ها را حفظ کرده و مانع قطعی آب یا جیره بندی در روستاها و شهرها شود، اظهار کرد: کشاورزان از آبهای زیر زمینی استفاده کرده محصول می کارند و برداشت می‌کنند و آن را به دولت یا خریداران دیگر می‌فروشند تا امرار معاش کنند، اما ما آب را برای خود مردم استحصال می‌کنیم و مردم به صورت نسیه و سوبسید شده پول آن را پرداخت می‌کنند. بنابراین مسابقه بین تامین آب و نان همچنان برقرار است.


عسکری در ادامه با بیان اینکه عمق چاه ها در استان فارس به بیش از ۳۰۰ متر و تا در برخی از مناطق همانند شهر جهرم و دهنوکهنویه لامرد به بیش از ۶۰۰ متر نیز رسیده است، گفت: سال گذشته برخی چاه ها ۹۰ لیتر در ثانیه آب داشت، اما متاسفانه امسال این حجم به زیر ۵۰ لیتر در ثانیه رسیده است که این نشان از قهر طبیعت و خشکسالی است.

در شهرستان مرودشت بیش از ۴ هزار چاه غیرمجاز وجود دارد

معاون بهره برداری و توسعه ی آب شرکت آبفای فارس با بیان اینکه وضعیت آبی استان فارس به واسطه اینکه ۷۸ درصد آن آب زیرزمینی است به حد بحران رسیده است، تصریح کرد: از طرفی چاه های غیر مجاز در استان فارس بسیار زیاد است یعنی معادل چاه‌های مجاز، چاه غیرمجاز وجود دارد به طور مثال تنها در شهرستان مرودشت بیش از ۴ هزار حلقه چاه غیرمجاز وجود دارد و در کنار آن نیز خشکسالی ها، کاهش میزان بارندگی و انشعابات غیر مجاز باعث شده بخش آب شرب دچار بحران و تنش آبی شود.


وی در پایان اضافه کرد: اعتبارات دولتی نیز قطره چکانی و بسیار اندک است و همین امر دست ما را برای عملیات و اقدامات مثمر ثمر بسته است.


در این جلسه مشکلات آبی روستاهای منطقه نقش رستم مورد بررسی قرار گرفت و مقرر شد به صورت کوتاه مدت از طریق اجاره چاه های کشاورزی آب شرب روستای شمس آباد برزو تأمین شود تا در میان مدت و بلندمدت اقدامات کارشناسانه صورت گیرد.


معاون بهره‌برداری و توسعه آب شرکت آبفای فارس لوله کشی از سد درودزن و متصل کردن این روستا به مخزن کوه سبز را یکی از راهکارهای بلند مدت برای رفع مشکل آب روستا عنوان کرد و مقرر شد سه ماه آینده این مشکل با سازمان آب منطقه ای، نماینده مردم شهرستان، فرماندار و دیگر مسئولان ذیربط مورد بررسی قرار گرفته تا مشکل روستاهای این منطقه مرتفع گردد.
برگزاری جلسه ای با مسئولان آبفای استان برای رفع تنش آبی در منطقه نقش رستم/وقتی که آب قربانی نان می‌شود
لازم به ذکر است که خبرنگار شیرازه از مسئولین حاضر در جلسه خواست تا اقدامات صورت گرفته در هر مرحله را به این پایگاه تحلیلی خبری ارائه دهند تا حصول نتیجه از طریق این رسانه به اطلاع مخاطبان و مردم و منطقه برسد.

برچسب ها: کمبود آب ، فارس ، کشاورزان
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار