چند سالی می‌شود که موضوع تماس شماره‌های خارجی و ناشناس، بویژه با پیش‌شماره کشورهای کوچک آفریقایی مورد بحث و بررسی قرار گرفته است. به تازگی نیز تعداد این تماس‌ها افزایش یافته و گزارش‌ها حاکی از نگرانی مشترکان تلفن همراه از این موضوع است.
کد خبر: ۹۹۷۴۳۷
تاریخ انتشار: ۰۷ مهر ۱۴۰۰ - ۱۴:۱۹ 29 September 2021

 این روش و شیوه‌های مشابه آن با هماهنگی برخی اپراتورهای خارجی و با هدف کسب درآمد غیرقانونی یا همان کلاهبرداری از مشترکان اپراتورهای سایر کشورها با استفاده از سرویس‌های مخابراتی صورت می‌گیرد.


جدای این شماره‌های خارجی، شماره‌های هوشمند یا به‌اصطلاح IN هم که مدت‌هاست در کشور راه‌اندازی شـده و در صورت تماس، دقیقه‌ای مبلغ قبض تلفن را بالا می‌برند، باعث ایجاد مشکلاتی برای کاربران تلفن‌های ثابت یا همراه در کشور شده است. امروز در باره چگونگی جذب و خالی‌کردن جیب شما توسط این شماره‌ها مطالبی نوشته‌ایم که می‌تواند در کاهش هزینه‌های مخابراتی به شما کمک کند.

نگران تماس ازدست‌رفته خارجی نباشید
۱- هرچند همان طور که پیش از این نوشتیم، موضوع تماس‌های هزینه‌دار چند سال است که مطرح شده اما به تازگی دوباره افراد زیادی در کشورمان با تماس‌های تلفنی از شماره‌های خارجی با پیش‌شماره‌هایی نظیر۶۷۸ +، ۹۶۰+ و ... که متعلق به کشورهایی مانند وانواتو، مالدیو، ماداگاسکار و ... هستند مواجه شده‌اند. مجموع این روش و روش‌های مشابه که به قصد کسب درآمد غیرقانونی از مشترکان اپراتورهای مختلف با استفاده از سرویس‌های مخابراتی صورت می‌گیرد، معمولا با عنوان «تقلب مخابراتی» شناخته می‌شود.



این اتفاق اصولا از طریق روبات‌های تماس‌گیرنده‌ خودکار و به صورت نرم‌افزاری رخ می‌دهد. آنها از طریق روبات‌ها با تعداد زیادی از شماره‌هایی که به طور تصادفی ذخیره شده‌اند، یک یا دو تماس کوتاه برقرار ‌می‌کنند و فرد وقتی این تماس‌های ازدست‌رفته را می‌بیند به‌ احتمال زیاد از سر کنجکاوی با آنها تماس می‌گیرد و همین جاست که مورد سوءاستفاده قرار می‌گیرد.

۲- در بهترین حالت کلاهبرداران خارجی با اپراتورها قراردادی نوشته‌اند که با افزایش سهم و درآمد اپراتورهای خارجی از تماس‌های بین‌المللی درصدی را به خود اختصاص دهند. به طور مثال تماس با کشورهای خارجی بویژه آفریقا، هزینه نسبتا زیادی دارد و به ازای هر یک دقیقه تماس، بیش از ۱۰ هزار تومان از اعتبار فرد کاسته می‌شود و این اعتبارهای ازدست‌رفته، به جیب اپراتورهای خارجی می‌رود که با آن تماس برقرار کردید و این اپراتورها بخشی از این درآمد را به این کلاهبرداران خارجی می‌دهند.

۳- اما حالت دیگری هم وجود دارد که کلاهبرداران خارجی شما را برای تماس با شماره‌های ویژه (Premium) وسوسه می‌کنند و در این حالت برقراری تماس با این شماره‌ها، برای شما هزینه نسبتا زیادی خواهد داشت و هر چه طول مکالمه بیشتر شود، هزینه نیز افزایش می‌یابد. البته این هزینه، اضافه بر هزینه تماس بین‌المللی است که یا از شارژ اعتبار شما کم می‌کند یا آخر ماه شما را با یک قبض با مبلغ نجومی مواجه می‌کند.

۴- از آنجا که هرچه زمان تماس شما طولانی‌تر باشد، درآمد این کلاهبرداران بیشتر است، آنها سعی می‌کنند با صحبت‌کردن درباره موضوعاتی مانند برنده‌شدن لاتاری، برنده‌شدن جایزه‌ هنگفت دلاری و موارد مشابه، طول مکالمه را افزایش دهند تا درآمد بیشتری از این طریق نصیبشان شود.

البته برخی از شماره‌ها اپراتور انسانی ندارند و پس از تماس یک پیام ضبط‌شده برای شما پخش می‌شود. نکته عجیب‌تر اینکه برخلاف گذشته در فضای مجازی برخی مدعی شده‌اند که در روزهای اخیر برخی از شماره‌ها پیام‌های‌ ضبط‌شده به زبان فارسی ماشینی (که توسط نرم‌افزار خوانده می‌شود) پخش می‌کنند و احتمال دارد بر اساس شماره‌ مخاطبان در کشورهای مختلف زبان پیام تغییر کند که این موضوع شانس فریب‌خوردن کاربران را افزایش می‌دهد.

مراقب شماره‌های هوشمند داخلی هم باشید
۱- شماره‌های هوشمند یا به‌اصطلاح IN مدت‌هاست در کشور راه‌اندازی شده‌اند؛ شماره‌هایی با پیش‌شماره‌ مثل ۹۰۹ و ۷۰۷۰ که در صورت تماس، دقیقه‌ای مبلغ قبض تلفن را بالا می‌برند و ممکن است در آخر ماه با دیدن قبض موبایل یا تلفن ثابت خانه یا محل کار، شما را حسابی شوکه کنند.

۲- این شماره‌ها که پیش از این به عنوان شماره‌های قصه‌گو، بازی بچه‌ها و ... بسیار در رسانه‌های مختلف تبلیغ می‌شد، حالا به مشاوره‌های حقوقی، روان‌شناسی، املاک و ... هم رسیده و مشاوران به ازای هر دقیقه مبلغی را از اپراتورها می‌گیرند و اپراتورها هم آن را روی قبض مشترک تماس‌گیرنده اعمال می‌کنند. این مبلغ بر اساس نوع خدمتی که ارائه می‌شود می‌تواند متفاوت باشد اما در ابتدای مکالمه اپراتور اعلام می‌کند که به ازای هر دقیقه چه مبلغی به‌حساب صاحب شماره منظور می‌شود.

۳- بعضی از مشاوران املاک، در تبلیغات خود یک شماره موبایل اعلام می‌کنند و سپس با این عنوان که برای اطلاعات بیشتر با فلان شماره تماس بگیرید، مردم را به سمت شماره‌های IN هدایت می‌کنند. نکته دیگری که در باره این نوع شماره‌ها مشاهده شده، این است که مشاوران این شرکت‌ها عموما با روش‌های مختلف تلاش می‌کنند گفت‌وگو طولانی‌تر شود و پول بیشتری از این راه به جیب بزنند. در برخی موارد یک تماس با این مشاوران حتی بدون رسیدن به نتیجه آنها را صاحب ۱۵۰ تا ۲۰۰ هزار تومان می‌کند.

۴- علاوه بر این، همشهری در گزارشی نوشته: با شروع سال تحصیلی دانش‌آموزان یا والدین آنها برای استفاده از اپلیکیشن «شاد» آموزش و پرورش بار دیگر از موتورهای جست‌وجو استفاده می‌کنند. اما مشکل از جایی آغاز می‌شود که با جست‌وجوی عبارت «شاد، ویندوز» در گوگل، به‌جای سایت shad.ir با بعضی از سایت‌هایی روبه‌رو می‌شوید که شما را تشویق به مشاوره و تماس با شماره‌های هوشمند برای دانلود اپلیکیشن شاد می‌کنند؛ بدون اینکه توضیح دهند تماس با این شماره برای فرد هزینه دارد.

چند توصیه به مردم
۱- تا جایی که ممکن است با شماره‌های خارجی ناشناس که به اصطلاح تک‌زنگ می‌زنند تماس نگیرید و اگر آشنایان شما برای سفر اربعین به کشور عراق رفته‌اند، کد کشور عراق (۹۶۴+) را به خاطر بسپارید و تماس‌های دیگر را با تماس اطرافیان خود با شماره عراق اشتباه نگیرید. فراموش نکنید پیش‌شماره عراق ۹۶۴+ است و به پیش‌شماره مالدیو که ۹۶۰+ است، بسیار شباهت دارد.

۲- این موضوع را فراموش نکنید که تماس با شماره‌هایی با پیش‌شماره ۹۰۹ و ۷۰۷۰ در داخل کشور چه با تلفن همراه باشد چه تلفن ثابت به جز هزینه مکالمه هزینه دیگری هم دارد که می‌تواند از دقیقه‌ای ۵۰۰۰ تومان شروع شود و تا ۹۰۰۰ تومان هم برسد. پس قبل از تماس با این پیش شماره‌ها از هزینه‌ای که به شما تحمیل می‌شود، مطلع شوید.

۳- برای آنکه در آخر ماه با قبض‌های نجومی روبه‌رو نشوید بهترین کار اول احتیاط در تماس و اطلاع‌رسانی به دیگر اعضای خانواده است. پیش‌شماره‌های خطوط هوشمند متمایز هستند با این حال در صورتی که از طریق این شماره‌ها از شما کلاهبرداری شد می‌توانید از طریق شماره ۱۹۵ موضوع را پیگیری کنید.

توصیه‌ای به مسئولان مخابرات
۱- در سال ۹۷، محمدجواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات سابق در برنامه‌ای تلویزیونی گفت که به دنبال راهکار برای اتمام کلاهبرداری از طریق شماره‌های خارجی هستیم اما به نظر می‌رسد هنوز به نتیجه نرسیده و باید مسئولان این موضوع مهم را پیگیری کنند.

۲- با شرکت‌هایی که صلاحیت استفاده از این شماره‌ها را ندارند و از این سرویس برای کسب درآمد نامشروع استفاده می‌کنند برخورد شود.

۳- در صورتی که پولی به ناحق گرفته شده، با مقررات‌گذاری و نظارت رگولاتوری، می‌تواند به مردم بازگردانده شود. همچنین اگر با کسانی که با تبلیغات گمراه‌کننده، مردم را به سمت این شماره‌ها هدایت می‌کنند، برخورد مضاعف قضایی شود، این فضا می‌تواند مدیریت و سامان‌دهی شود.

برچسب ها: تماس ، تماس خارجی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار