نماینده کازرون و کوه چنار با بیان اینکه انتخاب استاندار بر عهده وزارت کشور و دولت است، گفت: در صورتی‌که دولت قصد حفظ اقتدار و رعایت اصل تفکیک قوا را دارد باید تصمیماتش را در موضوعاتی مانند انتخاب استاندار با اقتدار اتخاذ کند.
کد خبر: ۹۹۷۱۳۶
تاریخ انتشار: ۰۶ مهر ۱۴۰۰ - ۱۴:۴۶ 28 September 2021

تابناک فارس به نقل از ایلنا: فریدون عباسی با اشاره به اینکه هیچ قوایی در امور دیگر قوا دخالت نمی کند، افزود: به عنوان مثال قوه مجریه در امور قوه مقننه یا قوه مقننه به هیچ وجه در امور دیگر قوا نباید دخالت کنند.

نماینده کازرون و کوه چنار با بیان اینکه انتخاب استاندار بر عهده وزارت کشور و دولت است، گفت: در صورتی‌که دولت قصد حفظ اقتدار و رعایت اصل تفکیک قوا را دارد باید تصمیماتش را در موضوعاتی مانند انتخاب استاندار با اقتدار اتخاذ کند.

عضو کمیسیون انرژی با اشاره به اینکه استاندار به عنوان نماینده دولت در استان باید با وزیر کشور و دیگر وزارتخانه ها به صورت مستقیم در ارتباط باشد بیان کرد: قطعا وزارت کشور برای انتخاب استاندار پس از هماهنگی با دیگر وزارتخانه ها گزینه ها را به هیأت دولت معرفی و در نهایت هیأت دولت فرد شایسته را به عنوان استاندار بر می گزیند.

دلیلی ندارد نمایندگان برای انتخاب استاندار نظر بدهند

وی با اشاره به اینکه انتخاب استاندار بر اساس رای وزرا مشخص خواهد شد ادامه داد: ذکر این نکته ضروری است که استاندار پاسخگوی مسائل اجرایی استان به تمام وزارتخانه ها است.

عباسی با اشاره به اینکه دلیلی ندارد که نمایندگان برای انتخاب استاندار نظر بدهند بیان کرد: قطعا با چنین اقداماتی مسئولان نمی توانند دولت را اداره کنند.

نماینده کازرون و کوه چنار با اشاره به اینکه نمایندگان اجازه نظر برای انتخاب استاندار ندارند، تصریح کرد: هرچند که پیشنهاد نمایندگان برای انتخاب گزینه‌های استانداری برای استاندار آینده استان مشکلی ندارد اما این ارائه پیشنهاد به این معنا نیست که دولت حتما و به صورت 100 درصد باید با آن موفقت کند.

وی با اشاره به اینکه رای نمایندگان در گوشه و نقاط کشور در موضوعات با یکدیگر متفاوت است، خاطر نشان کرد: دولت برای انتخاب استاندار و دیگر موضوعات نمی تواند با نمایندگان هماهنگ کند و هرکس باید طبق جایگاهی که قرار دارد اظهار نظر کند.

 

عضو کمیسیون انرژی در ادامه با بیان اینکه نمایندگان موظفند که با هر فردی که توسط رئیس جمهور و هیأت وزیران به عنوان استاندار انتخاب شد همکاری کنند، ادامه داد: بی شک در انتخاب استاندار نظر نمایندگان با یکدیگر متفاوت است.

عباسی با بیان اینکه قطعا استاندار باید با رئیس جمهور، معاون اول رئیس جمهور و هیأت وزیران هماهنگ باشد افزود: نمایندگان به این دلیل که در امور اجرایی نقشی ندارند پس نباید در انتخاب استاندار دخالتی کنند این در حالی است که نماینده ها باید به عنوان قانونگذار هر جا که احساس می کنند قانون اجرا نشده اقدامات را از طریق مجلس پیگیری کنند.

دخالت نمایندگان در انتخاب فرمانداران امری زیبا نیست

عضو کمیسیون انرژی با بیان اینکه متاسفانه نمایندگان در اموری و انت صابات مدیران و فرمانداران دخالت می کنند گفت: هرچند که هماهنگی نماینده ها و فرماندار ها با امری مناسب و مطلوب است اما ذکر این نکته ضروری است که فرماندار را کمیته انتصابات وزارت کشور به پیشنهاد استاندار و معاونانش انتخاب کنند نه نماینده مجلس.

وی تصریح کرد: اگرچه حزب و جناح های مختلف به دلیل رقابتی که در شهرستان ها با هم دارند در انتخاب فرمانداران و ...دخالت می کنند اما نباید فراموش کرد که این قاعده در هیچ کجا پسندیده نیست.

عباسی با بیان اینکه معتقدم که فرماندار باید بعد از انتخاب استاندار و معاونان استاندار انتصاب شوند گفت: با توجه به اینکه استاندار باید پاسخگوی تمام امور باشد بهتر است که نمایندگان گزینه های اصلح را به استاندار پیشنهاد بدهند.

عباسی افزود: قرار نیست فردی که در مجمع نمایندگان فارس 2 الی 3 رای را برای تصدی کرسی استانداری کسب کرده است به دلیل اینکه رفیق بعضی از نمایندگان است مجددا به وزارت کشور معرفی شود.

در انتخاب استاندار اتفاق نظری میان نمایندگان فارس وجود ندارد

عضو کمیسیون انرژی با اشاره به اینکه متاسفانه افراد ته لیستی که مجددا به وزارت کشور معرفی شدند از دوستان نمایندگان بودند، ادامه داد: در حالی که استان پهناور فارس حدود 18 نماینده در مجلس شورای اسلامی دارد بنابراین رای 16 نفر از نمایندگان به یک گزینه و 10 تا نمایندگان به فرد دیگر بیانگر این موضوع است که اتفاق نظری میان نمایندگان استان وجود ندارد.

عباسی با بیان اینکه قطعا وزارت کشور حق دارد گزینه های نمایندگان را برای تصدی استانداری بررسی کند و نظرش را اعلام کند خاطر نشان کرد: قطعا مگر نمایندگان قرار است کدام کار اجرایی را انجام دهند که باید تمام تلاششان را برای معرفی گزینه به عنوان استاندار به وزارت کشور به کار گیرند.

عضو مجمع نمایندگان فارس خاطر نشان کرد: متاسفانه بعضی از نمایندگان بعد از انتخاب استاندار تلاششان را برای معرفی معاونان استاندار، روسای ادارات استان و ..... به کار می گیرند.

عباسی اعتقاد دارد که رؤسای ادارات کل استان ها باید توسط استاندار و ...... مشخص شود و نمایندگان تنها باید گزینه های اصلح را به نماینده دولت در استان معرفی کنند.

عباسی با بیان اینکه جمع کردن امضا برای معرفی گزینه های پیشنهادی به دولت برای انتخاب استاندار امری زیبا نیست ادامه داد: قطعا نمایندگان باید در مرحله نخست در مجمع موضوعات را مطرح کنند و در صورتیکه به اجماع نرسیدند موضوع را به رای بگذارند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار