پاکاری با اشاره به اینکه از ۳۲ هزار هکتار باغ پسته، ۲۰ هزار هکتار باغ بارور و بقیه در دوره نونهالی بوده، ادامه داد: پیش بینی می شود امسال ۲۱ هزار تن پسته خشک برداشت شود.
کد خبر: ۹۹۶۸۴۵
تاریخ انتشار: ۰۵ مهر ۱۴۰۰ - ۰۸:۰۰ 27 September 2021

تابناک فارس به نقل از باشگاه خبرنگاران: مجید رضا پاکاری مدیر باغبانی جهاد کشاورزی فارس بیان کرد: میانگین تولید پسته در کشور ۷۵۰ تا ۸۰۰ کیلوگرم در هکتار است در حالی که کشاورزان فارس از هر هکتار یک هزار کیلوگرم پسته خشک برداشت کرده اند.

او تصریح کرد:کشاورزان پیشرو در فارس نیز رکورد را بالاتر برده و در سال های اخیر با عملیات به باغی توانسته اند رکورد بالای ۱۵ تن پسته خشک را از آن خود کنند.

پاکاری با اشاره به اینکه از ۳۲ هزار هکتار باغ پسته، ۲۰ هزار هکتار باغ بارور و بقیه در دوره نونهالی بوده، ادامه داد: پیش بینی می شود امسال ۲۱ هزار تن پسته خشک برداشت شود.

مدیر باغبانی جهاد کشاورزی استان فارس افزود: شهرستان های نی ریز، بختگان، سروستان و خرامه بیشترین سطح و تولید پسته در استان را دارند.

او اضافه کرد: استان فارس سهم ۳ درصدی در صادرات پسته کشور دارد و امسال نیز پیش بینی می شود، ۱۲ هزار تن پسته فارس معادل ۵۰ درصد پسته مازاد سرانه مصرف استان به کشورهای حاشیه خلیج فارس، اروپا، چین، ژاپن و روسیه صادر شود.

برداشت بیش از یک میلیون تن مرکبات در فارس
مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس با اشاره به سطح بیش از ۶۰ هزار هکتار انواع مرکبات در استان، ا ظهار کرد: سالیانه حدود یک میلیون و ۴۰۰ هزار تن مرکبات در فارس برداشت می‌شود.

 

او گفت: شهرستان‌های جهرم، داراب، کازرون، فسا، قیرو کارزین، ممسنی، رستم، فراشبند، استهبان، خنج، مهر و لارستان از مناطق مهم تولید مرکبات در استان فارس هستند.

پاکاری بیان کرد: مهمترین محصولات تولیدی استان به ترتیب میزان تولید عبارتند از، انواع لیمو ترش، لیمو شیرین، پرتقال، نارنگی نارنج و سایر گونه‌های مرکبات است.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس تصریح کرد: از ارقام پرتقال در فارس می‌توان به رقم‌های والنسیا، واشنگتن، ناول، توسرخ و محلی، نارنگی شامل کینو و محلی و ارقام لیمو ترش نیز به لیمو ترش آب و لیبسون اشاره کرد.

او ادامه داد: برداشت مرکبات در استان فارس بیش از ۷ ماه به صورت مداوم ادامه دارد به طوری که برداشت رقم نافی، واشنگتن ناول و تامسون ناول و ارقام محلی مانند داراب و شاپور کازرون نیز از اواسط آبان ماه شروع و تا اواخر دی ماه ادامه دارد.

پاکاری افزود: استان فارس رتبه دوم سطح زیر کشت و تولید مرکبات را پس از استان مازندران دارد.

برداشت به در فارس
۲۳ هزار تن میوه به در استان فارس برداشت شد.

مجید رضا پاکاری مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی گفت: این میزان محصول از ۲ هزار و ۹۰۰ هکتار باغ‌های بارور استان فارس برداشت شده است.

 

او با بیان اینکه میزان باغ‌های به در استان فارس ۳ هزار و ۵۰۰ هکتار بوده بیان کرد: مهم‌ترین ارقام به تولیدی در استان فارس رقم‌های خمره‌ای و شیشه‌ای است.

پاکاری تصریح کرد: شهرستان‌های اقلید، سپیدان، شیراز، خرم بید، و نی ریز از شهرستان‌های تولید کننده به در استان فارس هستند.

مدیر باغبانی جهاد کشاورزی فارس ادامه داد:: متوسط برداشت به در هر هکتار ۸ تن است.

برداشت سیب پاییزه از باغ‌های فارس
مدیر امور باغبانی جهاد کشاورزی فارس گفت: برداشت سیب پاییزه از اواخر شهریور در باغ‌های فارس آغاز شده است و تا اواخر آبان ادامه دارد.

 

مجید رضا پاکاری مدیر امور باغبانی جهاد کشاورزیاستان فارس با بیان اینکه ۲۰ هزار هکتار از باغ‌های فارس به سیب پاییزه اختصاص دارد بیان کرد: پیش بینی می‌شود ۲۴۰ هزار تن از باغ‌های سیب شهرستان‌های سپیدان، اقلید، آباده، خرم بید، شیراز و مرودشت برداشت شود.

او تصریح کرد: سیب‌های استان فارس علاوه بر تامین نیاز استان به استان‌های خوزستان، یزد، کرمان تهران و همچنین کشور‌های حوزه خلیج فارس، کشور‌های آسیای میانه و روسیه صادر می‌شود.

پاکاری ادامه داد: استان فارس از نظر سطح زیر کشت سیب رتبه چهارم و از نظر میزان برداشت، رتبه سوم کشور را دارد.

برداشت انگور در فارس
مدیریت باغبانی جهاد کشاورزی استان فارس گفت: از سطح زیر کشت ۶۴ هزار تاکستان باغات آبی و دیم استان سالانه حدود ۵۹۰ هزار تن انگور برداشت می شود.

 

مجید رضا پاکاری مدیریت باغبانی جهاد کشاورزی استان فارس بیان کرد: مهمترین مناطق تولید انگور استان در شهرستان های کوار، شیراز، ممسنی، سپیدان، بوانات، فیروزآباد، جهرم، اقلید، قیروکارزین، آباده، مرودشت، خرم بید، نی ریز، داراب و استهبان بوده، به طوری که گسترش کشت محصول انگور به جز شهرستان های مهر و لامرد در بقیه مناطق استان وجود دارد.

پاکاری تصریح کرد: به طور متوسط عملکرد باغات آبی به ازای هر هکتار باغات بارور انگور ۱۶ تن و در باغات دیم در حدود ۴ تن است.

مدیریت باغبانی جهاد کشاورزی استان فارس ادامه داد: با توجه به گستره وسیع و شرایط آب و هوایی مناسب کشت انگور و برداشت این محصول در مناطق گرمتر استان از جمله فراشبند، خنج، قیرو کارزین و جهرم است که برخی از این مناطق به کشت رقم زود رس یاقوتی اختصاص دارد و برداشت این محصول از اواخر اردیبهشت آغاز می شود که محصول این مناطق به عنوان یک محصول نوبرانه روانه بازارها می شود.

برچسب ها: برداشت ، پسته ، فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار