مهرزاد لطفی با بیان اینکه میانگین سنی افراد مبتلا به کرونا حدود پنج سال کاهش داشته است، افزود: همچنین بررسی های آماری در ماه گذشته نشان می دهد سن جانباختگان مبتلا به بیماری کووید۱۹ در فارس کاهش پیدا کرده و درصد قابل توجهی از این افراد در گروه سنی زیر ۵۰ سال بوده اند.
کد خبر: ۹۹۶۴۹۴
تاریخ انتشار: ۰۳ مهر ۱۴۰۰ - ۱۹:۰۹ 25 September 2021

تابناک فارس به نقل از ایرنا: هراس برگزاری دورهمی ها و عروسی های پرجمعیت در نگاه و کلام بسیاری از مسوولان بهداشتی استان فارس نهفته است ، به ویژه مراسمی که در محیط های سربسته و سالن ها و زیر زمینی های دوراز چشم کارشناسان و ناظران برگزار می شود ، همان جاهایی که فامیل و بستگان مانند روزهای بدون کرونا در صفوف بهم چسبیده و فشرده می ایستند و غذا می گیرند.

این نگرانی ها باید در عمل و با بکار بستن رویکردهای نظارتی از اکنون پایش شود و برای جلوگیری از تکرار بازگشت به روزهای سیاه کرونا چاره اندیشی شود ، مسوولان قضایی و انتظامی استان فارس می بایست از هم اکنون باید به متهمان اصلی این مراسم که بزرگان خانواده ها و دروهمی ها و عروس و داماد هستند هشدار دهند ، کیفر خواست صادر کنند و از تبدیل جشن ها به عزا جلوگیری کنند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز، هم در نشست روز شنبه ستاد دانشگاهی مدیریت کرونا،با ابراز نگرانی در خصوص کاهش حساسیت مردم و مسوولان استان نسبت به شرایط کرونا گفت: با توجه به روزهای پایانی سوگواری های محرم و صفر و آغاز مراسم های عروسی و همچنین بازگشایی دانشگاه ها و مدارس در روزهای آینده، باید تلاش شود ضرورت رعایت پروتکل های بهداشتی در جامعه یادآوری شود.

مهرزاد لطفی با بیان اینکه میانگین سنی افراد مبتلا به کرونا حدود پنج سال کاهش داشته است، افزود: همچنین بررسی های آماری در ماه گذشته نشان می دهد سن جانباختگان مبتلا به بیماری کووید۱۹ در فارس کاهش پیدا کرده و درصد قابل توجهی از این افراد در گروه سنی زیر ۵۰ سال بوده اند.

رییس دانشگاه با بررسی گزارش تست های انجام شده کرونا در استان موارد مثبت طی ۲۴ ساعت گذشته، آمار بالای موارد مثبت را نشان دهنده سطح گسترده شیوع بیماری دانست.

دکتر لطفی گفت: هنوز به طور کامل از موج پنجم کرونا عبور نکرده ایم و رعایت تمامی شیوه نامه های بهداشتی و پرهیز از حضور در تجمعات به ویژه دورهمی های خانوادگی، باید از مهم ترین موارد زندگی روزمره در جامعه باشد.

او در ادامه با بررسی روند اجرای برنامه واکسیناسیون کرونا در استان و اعلام اینکه تاکنون بیش از سه میلیون واکسن علیه کرونا شامل دز اول و دوم به مردم فارس تزریق شده است که ۷۱ درصد از جمعیت هدف، دز اول و ۲۸ درصد جمعیت هدف، دز دوم واکسن کرونا را دریافت کرده اند، تاکید کرد: این برنامه ملی نیازمند مشارکت همگانی و همراهی سایر سازمان ها و نهادهای مرتبط است و همه در کنار هم برای سرعت بخشیدن به روند اجرای واکسیناسیون عمومی کرونا و مقابله با بیماری کووید۱۹، تلاش می کنیم.

لطفی همچنین ضمن بررسی آخرین وضعیت کرونا در استان، فعالیت آزمایشگاه های تشخیصی، وضعیت سلامت بیماران در بخش های عادی و ویژه و علت های جان باختن مبتلایان طی روزهای پایانی هفته گذشته، از روند کاهشی موارد بستری بیماران کووید۱۹ در بیمارستان های استان طی چند روز گذشته خبر داد.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز، هم با اشاره به انجام بیش از یک میلیون و ۵۱۶ هزار تست تشخیص مولکولی و سریع در آزمایشگاه های فارس، تازه ترین آمارهای کرونا در استان از ابتدای شیوع تاکنون را اعلام کرد.

عبدالرسول همتی گفت: از ابتدای شیوع این بیماری تاکنون، یک میلیون و ۳۳۳ هزار و ۱۰۵ تست تشخیصی مولکولی در آزمایشگاه های استان تهیه شده که با بررسی نمونه های انجام شده، ۴۰۰ هزار و ۳۲۹ بیمار مثبت قطعی شناسایی شده است.

همچنین از ابتدای آغاز طرح شهیدحاج «قاسم سلیمانی» تاکنون، ۱۸۳ هزار و ۸۰۳ مورد تست سریع انجام شده که از این تعداد ۴۰ هزار و ۶۸۸ بیمار مثبت شناسایی شده است و در مجموع از ابتدا تاکنون، ۴۴۱ هزار و ۱۷ بیمار مبتلا به کووید۱۹ در استان فارس شناسایی شده است.

او همچنین از بهبودی ۴۲۶ هزار و ۴۷ نفر از ابتدا تاکنون خبر داد که از بیمارستان ها مرخص شده و یا از ایزوله خانگی خارج شده اند.

معاون بهداشت دانشگاه در ادامه با اعلام جان باختن ۱۳ هم استانی دیگر در اثر این بیماری طی روز گذشته تاکنون، مجموع جان باختگان ناشی از کووید ۱۹ از ابتدای شیوع بیماری تاکنون را ۶ هزار و ۶۰۱ نفر اعلام کرد.

دکتر همتی با بیان اینکه ۲۶۲ بیمار جدید طی ۲۴ ساعت گذشته در بیمارستان های استان بستری شده اند، افزود: هم اکنون دو هزار و ۴۰۴ بیمار مثبت و مشکوک دارای علایم در بیمارستان های فارس بستری هستند که از این تعداد، ۲۶۳ بیمار به دلیل وخامت شرایط جسمی، در بخش های ICU، مراقبت های ویژه درمانی دریافت می کنند.

معاون بهداشت دانشگاه با اعلام اینکه در روز گذشته مدافعان سلامت حوزه بهداشت استان فارس ۲۸ هزار و ۶۹۵ واکسن در پایگاه های تجمیعی واکسیناسیون در شیراز و شهرستان ها، به مردم استان تزریق کرده اند، گفت: تاکنون دو میلیون و ۱۷۲ هزار و ۶۶۱ دز اول واکسن کرونا معادل ۷۱ درصد جمعیت هدف و ۸۶۳ هزار و ۲۹۳ دز دوم واکسن کرونا معادل ۲۸ درصد جمعیت هدف، به جمعیت هدف در فارس تزریق شده است و تاکنون تزریق واکسن کرونا در فارس به سه میلیون و ۳۵ هزار و ۹۵۴ دز رسیده است.

او با اعلام این مطلب که تمام سالن های واکسیناسیون بر اساس برنامه ای که از سوی روابط عمومی دانشگاه اعلام می شود، فعالیت دارند و واکسن نیز به اندازه کافی وجود دارد، از تمام افرادی که تاکنون برای دریافت واکسن اقدام نکرده اند، خواست هرچه زودتر برای دریافت واکسن کرونا به مراکز واکسیناسیون تعیین شده در استان مراجعه کنند.

معاون بهداشت دانشگاه با اشاره به اربعین حسینی، گفت: پروازهای اربعین حسینی از یکم مهر ۱۴۰۰ آغاز شده و تاکنون هفت پرواز ویژه عزداران اربعین حسینی از مبداء فرودگاه بین المللی شهید آیت اله دستغیب به مقصد نجف اشرف در کشور عراق، انجام شده و هزار و ۳۵۰ زائر اباعبدالله الحسین(ع) با این پروازها از کشور خارج شده اند.

دکتر همتی افزود: به این منظور در فرودگاه شیراز و تمام فرودگاه های بین المللی استان، کارشناسان بهداشتی در سه نوبت کاری برای حفاظت و بررسی مسافران در زمینه مسایلی مانند واکسن کرونا و کنترل بیماری کووید۱۹ مشغول فعالیت هستند و در هنگام ورود و خروج مسافران اقدامات لازم مانند تست سریع برای زائران اربعین و همچنین تست مولکولی تشخیص کرونا برای مسافران سایر پروازهای خارجی و ارایه آموزش های مربوطه در زمینه کرونا برای مسافران انجام می شود.

او اضافه کرد: در صورت بازگشایی مرزهای زمینی کشور برای عبور زائران اربعین حسینی، ایستگاه هایی در شهرهای مرزی استان فارس با استان های همجوار مانند مرز شهرستان رستم به سمت استان خوزستان نیز از سوی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز راه اندازی خواهد شد تا خدمات لازم به زائران اربعین ارایه شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار