مراسم نواختن زنگ شروع مدارس با حضور مسئولان استان فارس در یکی از مدرسه‌های شیراز برگزار شد.
کد خبر: ۹۹۶۴۵۱
تاریخ انتشار: ۰۳ مهر ۱۴۰۰ - ۱۴:۵۴ 25 September 2021

تابناک فارس به نقل از تسنیم: خنکای هوای صبحگاهی مهرماه، شوق رفتن به مدرسه، ایستادن در صف‌های صبحگاهی، نشستن در کلاس درس و شیطنت‌های زنگ تفریح و راه مدرسه همه و همه با شروع مهرماه برای همه کسانی که این روزها را گذرانده‌اند، هر سال تکرار می‌شود.

در دو سال پیش که ویروس کرونا همه چیز را مجازی نکرده بود، دیدن کلاس اولی‌ها نیز یکی از تصاویر ناب و نوستالژیک برای ماهایی بود که اصطلاحا از سن و سال مدرسه رفتنمان گذشته است. دو سال است که کرونا مدرسه‌ها را مجازی کرد و طبیعتا خاطرات اولین روزهای مدرسه نیز کمرنگ شد تا امسال که زمزمه‌هایی از حضوری شدن مدارس شنیده می‌شود.

صبح امروز مراسم نواختن زنگ شروع مدارس با حضور مسئولان استان فارس در یکی از مدرسه‌های شیراز برگزار و زنگ علم‌آموزی توسط عنایت‌الله رحیمی، استاندار فارس نواخته شد. وی در این مراسم با تسلیت ایام اربعین و گرامیداشت هفته د فاع مقدس اظهار داشت: مهر یادآور شکوفایی و مدرسه مکان بالندگی دانش‌آموزان است و از آنجا که سرمایه اصلی هر کشوری نیروی انسانی است بالندگی، توسعه و خلاقیت نیروهای انسانی بر اثر آموزش و پرورش رخ می‌دهد.

وی با اشاره به نقش آموزش و پرورش در تربیت نیروی انسانی گفت: آموزش و پرورش می‌تواند انسان‌های اخلاق‌مدار، جامعه‌پذیر و خداباور را برای این کشور تربیت کند و از این حیث نقش مهمی در جامعه و آینده آن دارد.

در چند هفته آینده واکسیناسیون را نیز افزایش می‌دهیم

رحیمی با بیان اینکه شهدا در همین مدارس و به رهبری امام خمینی(ع) و با تاسی از امام حسین آموزش دیدند و در آن زمان توانستند افتخارافرینی کنند، افزود: امید است که دانش‌آموزان هم در زمینه اخلاق و ایثار و حق‌طلبی آموزش ببینند و بتوانند سربازان خوبی برای حفظ کیان این کشور باشند.

استاندار فارس با اشاره به برنامه آینده برای حضوری یا غیرحضوری شدن مدارس بیان کرد: در ایام کرونا تلاش شد که فضای مجازی و برنامه شاد تقویت شود و باند بیشتری از اینترنت در اختیار این افراد قرار گیرند و امروز بیش از 97 درصد از دانش‌آموزان تحت پوشش شبکه قرار گرفتند.

وی با اشاره به اینکه در چند هفته آینده واکسیناسیون را نیز افزایش می‌دهیم، گفت: با افزایش سرعت واکسیناسیون و واکسینه شدن همه افراد امیدواریم که در اسرع وقت آموزش حضوری شود تا دانش‌آموزان نیز از نعمت حضور معلمان بهره بیشتری ببرند.

رحیمی با بیان اینکه آموزش و پرورش به عنوان یک نهاد اجتماعی وظیفه تعلیم و تربیت را بر عهده دارد، تاکید کرد: رشد و توسعه کشور به پرورش انسان‌های آگاه و مسئول بستگی دارد و همه واقف هستید که آموزش و پرورش به واسطه کارکردهایی که بر عهده دارد، دارای نقش و جایگاه ویژه در جامعه است.

کارکرد آموزش و پرورش در توسعه کشور

استاندار فارس با بیان اینکه جامعه‌پذیری، قانون‌گرایی، خداباوری، اخلاق، نظم‌پذیری، انسجام و یگانگی اجتماعی از جمله کارکردهای آموزش و پرورش است گفت: عامل انسانی در توسعه هر کشوری نقش اساسی دارد و کشورهای توسعه یافته و پیشرفته که رفاه و آسایش برای مردم به ارمغان آوردند روی آموزش و پرورش سرمایه‌گذاری کردند چراکه این امر یک دیدگاه هزینه‌ای نیست بلکه سرمایه‌ای است.

وی با بیان اینکه آموزش و پرورش می‌تواند بزرگترین خدمت را به توسعه کشور کند، افزود: آموزش و پرورش موثرترین نهاد برای حل چالش‌های آینده کشور حساب می‌شود بنابراین می‌بایست گوش شنوایی برای فرهنگیان داشته باشیم و مطالبات آنان با مقدورات کشور مطابقت دهند و همخوان کنند.

رحیمی با بیان اینکه لازم است حد نهایی این مطالبات اندیشیده شود تا دولت بتواند بر مبنای آن برنامه‌ریزی کند، بیان کرد: مجلس هم لایحه رتبه‌بندی را سریعتر به نتیجه برساند هر دستگاهی که امکان دارد حمایت از دانش‌آموزان مناطق محروم را در دستور کار قرار دهند.

رشد 6 درصدی دانش‌آموزان در استان فارس

فرهاد اسماعیلی، مدیرکل آموزش و پرورش استان فارس نیز با اشاره به حضور 913 هزار دانش‌آموز در سال تحصیلی جدید در استان فارس گفت: تعداد دانش‌آموزان امسال نسبت به سال گذشته 6 درصد رشد داشته است که یکی از دلایل آن عدم ثبت‌نام دانش‌آموزان به دلیل ترس از بیماری کرونا بود.

 

وی با بیان اینکه امسال این ترس برطرف شده و در کنار رشد طبیعی این میزان اتفاق افتاده است، افزود: سال گذشته 6 هزار دانش‌آموز کلاس اولی اصلا ثبت نام نکردند که 50 درصد تمکن مالی داشتند اما به دلیل نگرانی کرونا بود و امسال همه اینها جمع شدند که 800 هزار نفر در مدارس دولتی تحصیل می‌کنند.

مکلف به بازگشایی تدریجی مدارس هستیم

اسماعیلی با اشاره به 320 هزار کلاس درس در استان بیان کرد: امسال مهرماه را مجازی شروع می‌کنیم اما بنا به تصمیمات ستاد کرونا مکلف هستیم که بازگشایی تدریجی داشته باشیم و تقاضا این است که همکاری بیشتری از سوی فرمانداران و شبکه‌های بهداشت برای این بازگشایی تدریجی با آموزش و پرورش شود.

به گفته مدیرکل آموزش و پرورش استان فارس با پروتکل‌های اعلام شده و مصوبه ستاد ملی کرونا بازگشایی مدارس به صورت تدریجی حضوری می‌شود، عنوان کرد:همه این تصمیمات به شورای مدرسه واگذار شده شورایی که در آن انجمن اولیا عضو است.

اسماعیلی با بیان اینکه برای این موضوع نیز نظرسنجی از والدین صورت گرفته است، گفت: 47 درصد از اولیا اعلام کردند که مدارس حضوری باشد پس جامعه این آمادگی را دارد که مدارس به تدریج حضوری شود.

وی با بیان اینکه برای بازگشایی نیاز به همکاری همه دستگاه‌های مربوطه داریم، افزود: هر جا امکان نباشد بازگشایی صورت نمی‌گیرد چون نمی‌خواهیم پیک دیگری را به نظام سلامت تحمیل کنیم.

واکسینه شدن 95 درصد از معلمان استان فارس

اسماعیلی همچنین در روز اول مهرماه و جشن شکوفه‌ها از حضور 90 هزار کلاس اولی در استان خبر داده و گفته بود که در مناطق شهری و پرجمعیت مانند شیراز آموزش را غیر حضوری آغاز خواهیم کرد و در مناطق کم جمعیت روستایی و عشایری با تصمیم شورای مدرسه و در صورت آماده بودن شرایط کلاس‌ها می‌تواند به صورت حضوری هم برگزار شود.

وی همچنین از گسترده شدن طیف واکسیناسیون در دانش‌آموزان خبر داد و اعلام کرد که بیش از 95 درصد از معلمان فارس در 2 دوز واکسینه شده‌اند و با واکسینه شدن کامل اولیا و دانش‌آموزان و با نظر ستاد ملی مقابله با کرونا امیدوار به بازگشایی مدارس در ماه‌های آینده هستیم.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار