آیت الله «لطف الله دژکام»در دیدار با دبیر شورای سیاست گذاری عفاف و حجاب کشور با اشاره به اینکه نکته اول اینکه امروز ما نمی دانیم در مسئله عفاف و حجاب مسئول اصلی و بالادستی کیست؟ حال که ۳۳ ارگان مختلف در این قضیه دخیل هستند و می خواهیم آنها را در هماهنگی با یکدیگر به میدان بیاوریم حال باید بدانیم مسئول و هماهنگ کننده اصلی کار کیست؟، گفت:‌ اگر در مرحله اول مدیران نسبت به بحث عفاف و حجاب وظیفه خود را انجام دهند در مرحله دوم که در کف میدان است کار را مساجد و بسیج انجام می دهند اما در قسمت اول ۳۳ ارگان داریم بدون مسئول بالادستی که بتوان به او اختیارات کافی را تفویض کرد و سپس از او کاستی ها را مطالبه کرد.
کد خبر: ۹۹۴۷۳۵
تاریخ انتشار: ۲۸ شهريور ۱۴۰۰ - ۰۸:۳۰ 19 September 2021

تابناک فارس به نقل از شبستان: آیت الله «لطف الله دژکام»در دیدار با دبیر شورای سیاست گذاری عفاف و حجاب کشور با اشاره به اینکه نکته اول اینکه امروز ما نمی دانیم در مسئله عفاف و حجاب مسئول اصلی و بالادستی کیست؟ حال که ۳۳ ارگان مختلف در این قضیه دخیل هستند و می خواهیم آنها را در هماهنگی با یکدیگر به میدان بیاوریم حال باید بدانیم مسئول و هماهنگ کننده اصلی کار کیست؟، گفت:‌ اگر در مرحله اول مدیران نسبت به بحث عفاف و حجاب وظیفه خود را انجام دهند در مرحله دوم که در کف میدان است کار را مساجد و بسیج انجام می دهند اما در قسمت اول ۳۳ ارگان داریم بدون مسئول بالادستی که بتوان به او اختیارات کافی را تفویض کرد و سپس از او کاستی ها را مطالبه کرد.

نماینده ولی فقیه در فارس اظهار کرد: ما در ابتدا باید در هر استان و حتی سطح کشور یک نفر یا یک ارگان مسئول مشخص باشد که بقیه با آن هماهنگ شوند، این واضح شود بسیاری از مشکلات حل می شود مثلا هم اکنون استانداری این جایگاه قانونی بالادستی ترین نهاد در امر عفاف و حجاب را دارد اما تلقی عمومی و حتی خود این مجموعه این نیست که آنها باید پاسخگوی وضع موجود باشند و اگر بنا باشد شورایی در وزارت کشور تشکیل شود بقیه باید با کسی که وزارت کشور مشخص می کند هماهنگ شوند و همه متوجه باشند که برای این قضیه مسئولیت متوجه کیست که در راس دستگاه ها بخواهد امور را هماهنگ کند.

امام جمعه شیراز با یادآوری این مطلب که امروز یکی از معضلات ما در دستگاه ها و ارگان های مختلف است؛ مثلا در فلان دستگاه مواجه میشویم با کارمند رسمی که اصول اولیه پوشش را مراعات نکرده است حال باید چه کار کنیم؟ آیا آن ارگان خودش را موظف می داند که به نماینده وزیر کشور که در استانداری هست پاسخگو باشد؟ اگر این مسئله را حل کنیم یک گره کار ما حل می شود، اضافه کرد:‌ چرا یک کار به این مهمی در یک مرحله قفل می شود؟ احساس ما این است که بالاخره یک نفر باید در موضع اجرایی آنقدر قدرت داشته باشد که وقتی کسی به وظیفه اش عمل نمی کند را مواخذه کند و برای دوره جدید حکم مسئولیت نزند و وقتی در اداره رسمی فردی با این وضعیت می آید و کسی چیزی نمی گوید چطور می شود در خیابان امر به معروف و نهی از منکر کرد؟ بنابراین اصلاح این وضعیت باید از ادارات و ارگان های رسمی آغاز شود.

وی با اشاره به اینکه این قسمت باید مسلما مدیریت کسی که نماینده دولت در استان است یعنی استاندار و کسی که بازوی آن است در این قضیه واضح مشخص شود، اظهار کرد: متاسفانه نباید به جایی برسیم که انگار دولت در این زمینه هیچ قدرتی ندارد، دولت در این موارد جایگاه خودش را تثبیت کند و لااقل ادارات خود را تنظیم کند و اگر بخواهد تنظیم کند وزیر کشور و نماینده هایش در استان یعنی استاندارها باید محکم پای کار بایستند، در این قسمت ضعفی وجود دارد که به نتیجه ای نمی رسیم.

وی افزود:‌ طبیعتا ما وقتی در کاری می بینیم که به اهداف خود نرسیده ایم یا کم رسیده ایم خب عوامل را دنبال و شناسایی می کنیم، ممکن است مثلا ما در یک مطالعه مسائل اجتماعی ۲۰ عامل را بگوییم اما همه آنها به ۲ موضوع بر می گردد، یکی اینکه نمی دانند یعنی همین فرد وقتی توجیه می شود دیگر مشکلی ندارد و پای کار می ایستد و این ندانستن است، مورد دوم می دانند اما انگیزه چنین کاری را ندارند و این ۲ موضوع از هم تفکیک می شود و خیلی وقت ها ما خودمان متوجه وظیفه نیستیم و انجام نمی دهیم یعنی انگیزه داریم اما متوجه نیستیم چه باید بشود، این مسئله را راهنمایی کنید تا در مجموعه استان برای همه مدیران دوره های آموزشی ضمن خدمت برگزار شود تا همه حداقل تکلیف خود را در بحث عفاف و حجاب بدانند.

آیت الله دژکام با یادآوری این مطلب که وظایف فرهنگی مدیر که یکی از آنها بحث عفاف و حجاب است و در مسائل اجتماعی و فرهنگی چند سرفصل دیگر هم مدیران باید نقش آفرینی کنند و دوره هایی به صورت فراگیر برگزار شود،‌ اضافه کرد: واقعا امروز برای موضوعاتی که دغدغه ولی فقیه و بسیاری از متدینین جامعه است ممکن است آموزش به تاثیرگذارانی که در رده های پایین و میانی هستند نداده باشیم و به نظر بنده می رسد این خلاء وجود دارد و آموزش به قدر کافی نبوده است،‌ به ائمه جمعه، استانداران و همه مدیران این نیاز برای آموزش وجود دارد و ان‌شاالله طراحی شود و در سطح وسیعی آموزش داده شوند.

به گفته آیت الله دژکام، در گزینش نیروهایی که مدیر فرهنگی می شوند باید انگیزه لازم برای کار و تحول فرهنگی را احراز کنیم و در خصوص مسئله عفاف و حجاب اگر هر ۲ جهت مدنظر قرار گیرد امیدواریم در این تحول یک سامان مناسبی رخ دهد و بتوانیم به نحو خوبی کنترل کنیم.

وی با اشاره به اینکه ما مدیری که می داند اقدام مناسب فرهنگی چیست اما نمی خواهد این اقدام را انجام دهد و اراده انجامش را ندارد نیاز نداریم، یعنی نمی شود همچین فردی مدیریت فرهنگی کند اما مدیری که همراه هست اما نمی داند و آموزش کافی را ندیده باید آموزش دهیم، افزود: در برهه اول گام اول انقلاب که شروع کردیم با نوعی بی تجربگی و عدم هماهنگی ها نتیجه قشنگ نشد و حال این گام دوم را که شروع می کنیم ضمن اینکه دغدغه های مقدس و ارزشمندی در قشر متدین جامعه هست اما این نگرانی هست که ببینید ما نمی توانیم عقلانیت را کنار بگذاریم و توجه داشته باشیم نتیجه دائمی بگیریم، شاید چند روز نتیجه دهد و بعد همین را می کنند ضد ارزش برای ما و این جریان موافق و آن جریان مخالف و کار سیاسی می شود به جای اینکه یک کار فرهنگی شود که همه جریان ها در نظام به آن احترام بگذارند.

آیت الله دژکام گفت: ما باید این مسیر را وقتی شروع می کنیم با همت امثال جنابعالی این قضیه را در نظر بگیریم و آن آموزش ها به ما کمک می دهد که هم آموزش ارزش ها باشد هم آموزش روش ها که به چه روشی کار را جلو ببریم که کمترین مقاومت و مزاحمت ایجاد شود در عین حال پذیرش عمومی تری باشد و به عنوان یک ارزش جا بیافتد، ان شاالله مطمئن هستیم با این حرکات به نتیجه مطلوب خواهیم رسید.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار