عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی جهرم گفت: مادران باردار بالای ۳۵ سال، زنان باردار دچار بیماری MS یا هر بیماری که برای درمان آن نیاز به مصرف داروهای تضعیف کننده سیستم ایمنی مانند کورتون باشد، جزو افراد در اولویت این گروه هستند که باید بعد از مشورت با پزشک خود، واکسینه شوند.
کد خبر: ۹۹۴۲۲۴
تاریخ انتشار: ۲۵ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۵ 16 September 2021

تابناک فارس به نقل از ایسنا: دکتر نجمه السادات مصلی نژاد گفت: واکسیناسیون نقش اصلی در کنترل بیماری کووید ۱۹ دارد، زنان باردار نیز جزو گروه‌های پرخطر ابتلا به این بیماری محسوب می‌شوند، پس به این گروه توصیه می شود برای حفظ سلامتی خود و جنین‌شان حتما واکسینه شوند، اما نکاتی را هم رعایت کنند.

این پزشک متخصص افزود: مادران باردار بالای ۳۵ سال، زنان باردار دچار بیماری MS یا هر بیماری که برای درمان آن نیاز به مصرف داروهای تضعیف کننده سیستم ایمنی مانند کورتون باشد، جزو افراد در اولویت این گروه هستند که باید بعد از مشورت با پزشک خود، واکسینه شوند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی جهرم گفت: مادران باردار دارای دیابت یا اضافه وزن و مادرانی که سابقه چندقلوزایی داشته یا اکنون بیش از یک قلو باردار هستند هم در اولویت قرار دارند و باید هر چه سریع تر واکسینه شوند.

وی با بیان اینکه بهتر است واکسیناسیون بعد از ۱۲ هفته یا ۲۸ هفتگی بارداری انجام شود، گفت: خانم‌های باردار قبل از انجام واکسیناسیون حتما باید با پزشک متخصص زنان و زایمان خود مشورت داشته باشند.

این پزشک متخصص با بیان اینکه طبق نظر وزارت بهداشت، واکسن سینوفارم مناسب مادران باردار است، عوارض تزریق واکسن را شامل، بدن درد، تب خفیف، سر درد، بی‌حالی و خواب‌آلودگی دانست و به مادران باردار توصیه کرد که بعد از تزریق واکسن، مایعات فراوان بنوشند و استراحت کافی داشته باشند.

این متخصص زنان و زایمان به مادران باردار توصیه کرد که در صورت مواجهه با علائم شدید بعد از تزریق واکسن، حتما به پزشک متخصص داخلی یا عفونی مراجعه کنند.

او اضافه کرد: در صورتی که مادر باردار بعد از دریافت واکسن نتواند به مقدار زیاد آب بنوشد، تزریق سرم رینگر یا نرمال سالین که حجم مایعات داخل عروق را بالا می برد توصیه می شود و کمک کننده است.

مصلی‌نژاد با بیان اینکه اگر مادر بارداری به کرونا مبتلا شد، حداقل باید یک ماه بعد از بهبودی و از بین رفتن علائم بیماری، برای تزریق واکسن اقدام کند، در پاسخ به این پرسش که آیا کرونا به جنین منتقل می‌شود؟ گفت: هنوز هیچ تحقیقات علمی و دقیق درباره این موضوع انجام نشده است.

او در عین حال گفت: این موضوع را باید در نظر داشت که هر ویروسی در بدن باعث التهاب شود، می تواند مادر باردار را مستعد زایمان زود رس، کاهش رشد جنین یا حتی سقط جنین کند.

این پزشک متخصص زنان و زایمان تاکید کرد که با توجه به مخاطرات بیماری کرونا برای زنان باردار، توصیه اکید، علاوه بر رعایت دقیق و کامل راهکارهای پیشگیرانه و شیوه‌نامه‌های بهداشتی زمان شیوع کرونا، هر چه سریع تر برای واکسینه شدن اقدام کنند.

متخصص زنان و زایمان دانشگاه علوم پزشکی جهرم گفت: مادران باردار توجه داشته باشند که حتی تزریق 2 دوز واکسن، ایمنی ۱۰۰ درصدی در فرد ایجاد نمی‌کند و احتمال ابتلا به کرونا وجود دارد اگرچه مشاهدات نشان می‌دهد که شدت بیماری و مرگ در کسانیکه واکسینه شده‌اند، کمتر است.

مصلی‌نژاد تاکید کرد که مادران باردار، حتی آنانکه واکسینه شده‌اند، برای سلامتی خود و جنینشان حتما پروتکل های بهداشتی را رعایت کرده و تا آنجا که ممکن است از حضور در مکان‌های شلوغ و سر بسته بپرهیزند، در صورت ضروری بودن تردد از ماسک مناسب استفاده کرده و بهداشت فردی را کاملا رعایت کنند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار