محمدمهدی غیاثی با اشاره به اینکه به خطر انداختن سلامت بهره‌برداران، منجر به ایجاد مشکلات تنفسی به‌ویژه در فصل گرما و از بین بردن خاکی که سال‌ها طول می‌کشد تا دوباره تشکیل شود از آثار مخرب سوزاندن کاه و کلش است، افزود: افراد متخلفی که اقدام به سوزاندن بقایای محصول کنند به مراجع قضایی تحویل داده می‌شوند.
کد خبر: ۹۹۴۰۳۱
تاریخ انتشار: ۲۴ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۴:۲۵ 15 September 2021

تابناک فارس به نقل از فارس: در پی اعتراض و نارضایتی عده‌ای از شهروندان از وضعیت موجود در خصوص آتش زدن کاه و کلش و نیز برای اطلاع بیشتر از ضرر و زیان اثرات مخرب آتش زدن بقایای محصولات کشاورزی، با رئیس محیط‌ زیست و غذای جهاد کشاورزی استان فارس گفتگو کردیم.

محمدمهدی غیاثی در این باره اظهار داشت: بر اساس قانون هوای پاک و طبق ماده ۶۸۸ مجازات اسلامی، آتش زدن بقایای محصولات کشاورزی جرم محسوب شده و با متخلفان برخورد قانونی می‌شود.

وی با اشاره به اینکه به خطر انداختن سلامت بهره‌برداران، منجر به ایجاد مشکلات تنفسی به‌ویژه در فصل گرما و از بین بردن خاکی که سال‌ها طول می‌کشد تا دوباره تشکیل شود از آثار مخرب سوزاندن کاه و کلش است، افزود: افراد متخلفی که اقدام به سوزاندن بقایای محصول کنند به مراجع قضایی تحویل داده می‌شوند.

مشاور رئیس سازمان جهاد کشاورزی فارس خاطرنشان کرد: برای آگاهی دادن به کشاورزان درباره مضرات آتش زدن کاه و کلش آموزش‌های لازم به‌صورت پیامک و نیز نصب بنر در مراکز از جمله برنامه‌های اجرایی این سازمان است.

غیاثی تاکید کرد کرد: سالانه از ۸۰۰ هزار هکتار اراضی استان فارس بین ۲ هزار و ۵۰۰ تا ۵ هزار هکتار از اراضی در معرض آتش‌سوزی قرار می‌گیرند که با اطلاع رسانی و آگاهی رساندن این میزان به ۲.۵ درصد در سال کاهش‌یافته است.

وی بیان داشت: اجاره دادن زمین کشاورزی به افراد ناآگاه، پرتاب اشیاء آتش‌زا از سوی رانندگانی که از کنار محل کاه و کلش تردد می‌کنند، ضایعات برجای‌مانده و نیز عدم پوشاندن آتش با خاک از دیگر عوامل وقوع آتش‌سوزی در زمین‌های کشاورزی است.

مشاور رئیس جهاد کشاورزی فارس اضافه کرد: مشارکت و اراده جمعی، فرهنگ‌سازی، آموزش و نیز اطلاع‌رسانی از سوی رسانه‌های جمعی از دیگر مواردی است که باید موردتوجه قرار گیرد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار