لطفی با اشاره به اینکه آمارها در این زمینه نشان می دهد که میزان خودکشی در ۵۰ سال اخیر ، ۶۰ درصد افزایش یافته است، اعلام کرد: این در حالی است که میزان اقدام به خودکشی در استان فارس بیش از میانگین کشوری است.
کد خبر: ۹۹۲۷۰۱
تاریخ انتشار: ۲۰ شهريور ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۰ 11 September 2021

تابناک فارس به نقل از شیرازه: شاید تا کنون بار ها و بارها در روزنامه ها و خبرگزاری های مختلف دنیا ماجرای خودکشی های فرجام و نافرجام افراد را خوانده باشیم، حتی گاهی برخی از این اتفاقات آنقدر بر روح و روان ما تاثیر گذار است که تا مدتها در ذهنمان باقی می‌ماند و سعی در پیگیری علل ماجرا می‌کنیم. اما ماجرا وقتی مهم‏تر می‏شود که بدانیم نرخ خودکشی طی سال‏های گذشته روندی افزایشی را طی کرده است چنانچه جامعه‏ شناسان هم معتقدند زنگ هشدار شاخص‏های سلامت و همبستگی اجتماعی مدتی است که به صدا درآمده و همین اوضاع را وخیم‏ تر خواهد کرد.

و شاید به همین خاطر است که این موضوع در سراسر دنیا بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته به گونه ای که مجمع جهانی پیشگیری از خودکشی (IASP) با همکاری سازمان بهداشت جهانی (WHO) و فدراسیون جهانی سلامت روان روزی را با نام روز پیشگیری از خودکشی انتخاب کرده و همه ساله در ۱۰ سپتامبر و در سراسر جهان مراسمی در این خصوص برگزار می‌شود.


در سال ۲۰۱۱ مراسم این روز در ۴۰ کشور انجام شد و سازمان ملل متحد نیز یک 'سیاست‌نامه پیشگیری از خودکشی' را در دهه ۱۹۹۰ منتشر کرد که بسیاری کشورها از آن برای پیشگیری از خودکشی پیروی می‌کنند.


روز جهانی پیشگیری از خودکشی که برای افزایش آگاهی عمومی نسبت به خودکشی و پیشگیری از آن در نظر گرفته شده‌است در ایران نیز در روز 19شهریور برگزار می‌شود.


مناسبتی که به نظر بیش از گذشته باید به آن توجه و اطلاع رسانی شود تا شاید گام موثری باشد در راستای پیشگیری از پدیده شومی که چیزی جز پشیمانی و تباهی زندگی فرد را به همراه نخواهد داشت.


همکاری تمامی سازمان ها و ادارات در اجرای برنامه پیشگیری از خودکشی ضروری است

در همین راستا مهرزاد لطفی رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز، همکاری تمامی سازمان ها و ادارات را در اجرای برنامه پیشگیری از خودکشی ضروری دانست و گفت: اهمیت این مساله تا آنجاست که سازمان بهداشت جهانی (WHO) پیشگیری از خودکشی را بخش مهمی از برنامه پیشگیری خود قرار داده و همه ساله برای افزایش آگاهی عمومی نسبت به این پدیده و پیشگیری از آن، ۱۰ سپتامبر میلادی را به عنوان روز جهانی پیشگیری از خودکشی در نظر گرفته است.


وی با بیان اینکه خودکشی یکی از علت های مرگ و میر در جهان به شمار می رود و هر ساله در جهان میلیون ها نفر به دلایل مختلف اقدام به خودکشی می کنند، اظهار کرد: خودکشی یکی از پدیده های تاسف آوری است که دارای ابعاد شناخته شده روانی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی است.

لطفی افزود: بسیاری از کسانی که به زندگی خود پایان داده اند قبل از خودکشی یا در آستانه آن، با یک متخصص بهداشت و درمان، مانند پزشک عمومی، روانپزشک، روانشناس، مشاور و مددکار اجتماعی در ارتباط بوده اند و این موضوع اهمیت مساله کمک به افراد دارای گرایش به خودکشی را شفاف تر می سازد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز با اشاره به اینکه آمارها در این زمینه نشان می دهد که میزان خودکشی در ۵۰ سال اخیر ، ۶۰ درصد افزایش یافته است، اعلام کرد: این در حالی است که میزان اقدام به خودکشی در استان فارس بیش از میانگین کشوری است.


وی با بیان اینکه طبق سند ملی پیشگیری از آسیب های اجتماعی، برنامه پیشگیری از خودکشی از شرح وظایف دانشگاه است، تصریح کرد: با توجه به گستردگی عوامل تاثیرگذار در اقدام به خودکشی، همکاری تمامی سازمان ها و ادارات در اجرای برنامه پیشگیری از خودکشی با هدف «کاهش بروز مرگ و میر و آسیب ناشی از آن» ضرورت دارد.


لطفی ادامه داد: در مدیریت خودکشی علاوه بر مداخلات بخش های مختلف دانشگاه علوم پزشکی از جمله معاونت توسعه مدیریت و منابع، معاونت درمان، معاونت بهداشت و همچنین اورژانس ۱۱۵ نیاز به همکاری برون بخشی سایر سازمان ها نیز هست.


وی یکی از عمده ترین دلایل اقدام به خودکشی را ابتلا به اختلالات روانپزشکی به ویژه اختلال افسردگی دانست و گفت: بنابراین شناسایی زودهنگام افراد دارای افکار خودکشی و ارائه مداخلات روان شناختی به آنان از اهمیت زیادی برخوردار است.


رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز در پایان اظهار کرد: مردم می توانند با مراجعه به پزشک خانواده و کارشناس سلامت روان مستقر در مراکز خدمات جامع سلامت ضمن ارتقای سواد سلامت روان خود، در زمینه پیشگیری و درمان اختلالات روانپزشکی خدمات لازم را دریافت نمایند.

برچسب ها: خودکشی ، فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار