رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر شیراز گفت: تغییر کاربری ۱۸ هکتار از فضای سبز ارتفاعات شیراز واقع در بلوار آفرینش در کمیسیون ماده ۵ مصوب شده که باید جلوی این اقدام که به زیان شیراز است گرفته شود.
کد خبر: ۹۹۲۵۲۸
تاریخ انتشار: ۱۸ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۰ 09 September 2021

تابناک فارس به نقل از ایرنا: غلامعلی ترابی با بیان اینکه ۱۸ هکتار از اراضی فضای سبز ارتفاعات شهر شیراز جزء محدوده شهری بوده افزود: طی یک ماه اخیر این محدوده به مسکونی تغییر کاربری داده شده . این اقدام طی حدود یک ماهه گذشته در کمیسیون ماده ۵ انجام شده است.

وی در پاسخ به سوالی درخصوص اینکه آیا راهکار قانونی برای ممانعت از این تغییر کاربری وجود دارد یا خیر؟ گفت: تغییر کاربری این اراضی فضای سبز در کمیسیون ماده ۵ استان فارس تایید شده و برای اجرا نهایی به شورای عالی معماری و شهرسازی ایران ارجاع شده که نظر نهایی این شورا ملاک عمل خواهد بود که امیدواریم با آن موافقت نشود.

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر شیراز که روز چهارشنبه به همراهی جمعی از مسئولان و مدیران شهری از سایت ۱۸ هکتاری تغییرکاربری یافته در ارتفاعات بلوار آفرینش شیراز بازدید کرده ادامه داد: راهکار دیگری نیز برای جلوگیری از تغییر کاربری این محدوده وجود دارد بدین نحو که شهرداری شیراز نیز می تواند برای صدور پروانه برای ساخت و سازهای این محدوده اقدام نکند.

وی اظهار داشت: برخی دستگاه های دولتی نیز پیگیر اجرای این تغییر کاربری اند که امیدواریم با همکاری و هم افزایی جلوی این اقدام که در نهایت به زیان شهروندان شیرازی است گرفته شود.

ترابی با بیان اینکه این اراضی جز محدوده خدماتی شیراز و فضای سبز و در ارتفاعات اطراف شیراز قرار دارد، اضافه کرد: یکی از دغدغه های اعضای شورای شهر تغییر کاربری در ارتفاعات اطراف شیراز است که می تواند موجبات زمین خواری در این محدوده را فراهم کند.

وی ادامه داد: ۱۸ هکتار از اراضی بلوار آفرینش که در کمیسیون ماده ۵ برای ساخت و ساز تغییر کاربری یافته جهت ساخت خانه برای پرسنل جهاد کشاورزی درجهت مسکن ملی بوده است.

وی در ادامه با بیان اینکه شورای شهر شیراز موافق اقدام ملی مسکن است، تصریح کرد: جانمایی زمین برای مسکن ملی بسیار مهم است و موضوعات مختلفی نظیر خدمات رسانی و جلوگیری از آسیب رسانی به محیط زیست باید مورد توجه قرار گیرد.

عضو شورای شهر شیراز همچنین گفت: درصورت ادامه این روند و ساخت و ساز در این ۱۸ هکتار، ۱۰۰ هکتار از زمین های شمال غرب شیراز با مشکلات زیادی مواجه خواهند شد.

وی با بیان اینکه مرکز شهر شیراز درحال خالی شدن از سکنه است،گفت: زمین های زیاد و مناسبی در سطح شهر شیراز وجود دارد که متناسب با طرح جامع این کلانشهر می تواند مورد استفاده برای ساخت و ساز قرار گیرد.

ترابی با اشاره به اینکه ضروری است بافت های درون شهری را احیاء کرد، اظهار داشت: با احیای بافت های مرکزی شهر، ضمن ارائه بهتر خدمات، از هزینه های اضافی نیز جلوگیری خواهد شد.

وی پیشنهاد داد که برای رسیدن به بهترین راهکار، با حضور همه ارگان ها و دستگاه‌های مرتبط می توان طرحی جامع با ظرفیت سنجی براساس توسعه مطلوب شهر همراه با ساخت و سازهای جدید ارائه شود.

ترابی خاطرنشان کرد: در جهت حفظ اقلیم و محیط زیست باید در محور شمال و شمال غرب شیراز، ساخت و ساز کم و سرانه فضای سبز افزایش یابد.

وی تاکید کرد: سایت ۱۸ هکتاری بلوار آفرینش از مناطق حساس و زیست محیطی شهر شیراز است.

این عضو شورای اسلامی شهر شیراز گفت: اگر مردم و اشخاص معمولی بخواهد زمینی را تغییرکاربری دهند به هیچ وجه امکان آن ندارد اما ادارات و ارگان های دولتی به راحتی این تغییرکاربری‌ها را انجام می دهند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار