کیفیت آب آشامیدنی منطقه جنوب شهر داراب نامطلوب است؛ معضلی که این روزها اهالی این منطقه را جهت تامین آب، روانه منزل بستگان و آشنایان کرده است!
کد خبر: ۹۹۱۹۱۸
تاریخ انتشار: ۱۶ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۰ 07 September 2021

تابناک فارس به نقل از فارس:  وضعیت نامطلوب آب آشامیدنی در محله‌های دریمی، کارگر و هجرت واقع در جنوب شهر داراب، مدتی است که مردم را در تابستان گرم، دچار مشکلاتی نموده و با توجه به اینکه آب آشامیدنی از نیازهای ضروری، ابتدایی و حیاتی هر فرد و خانواده به شمار می رود، این مشکل روز به روز پر رنگ‌تر می‌شود.

طبق مشاهده شاهدان عینی و مرور در فضای مجازی متوجه شدم که تعدادی از ساکنان محله دریمی، برای تامین آب شرب به محلات دیگر رفته و آب مورد نیازشان را از منزل بستگان و آشنایان خود تهیه می کنند!

این موضوع با اعتراض مردم و فعالان اجتماعی مواجه شد که پس از آن فرماندار و رئیس اداره آبفا، بازدیدی از منطقه انجام دادند و اعلام کردند که آب منطقه جنوب شهر در آزمایشگاه مورد آزمایش قرار گرفته و مشکل خاصی از لحاظ میکروبی نداشته و مطلوب بوده است.

برای تامین آب روانه منزل بستگان می‌شویم!

پاسخ مسئولین، بیشتر مورد واکنش و اعتراض ساکنان جنوب شهر داراب واقع شد که در این راستا یکی از ساکنان منطقه دریمی می‌گوید: آب آشامیدنی دریمی، خیابان کارگر و بلوار هجرت در کل منطقه جنوب شهر داراب نامطلوب است و این موضوع با چشم غیرمسلح نیز به راحتی قابل مشاهده می‌باشد.

صفدر نور ادامه می‌دهد: وقتی آب را در ظرفی بریزیم، مشخص است که رنگ و طعم آن طبیعی نیست و وقتی وضعیت آب با چشم غیرمسلح قابل رویت است، برای تشخیص مشکل آن نیاز به آزمایش آزمایشگاه نیست این در حالی است که فرماندار و مسئولین پس از بازدید از محله‌های جنوب شهر اعلام کردند که آب آزمایش شده از لحاظ میکروبی و شیمیایی مشکلی نداشته و مطلوب است! که این شیوه پاسخگویی، در فضای مجازی با واکنش‌هایی مواجه شد.

ساکنان دریمی و سازگاری با آب نامطلوب

این شهروند دارابی با اشاره به اینکه از دو سال گذشته تاکنون کیفیت آب منطقه نامطلوب بوده، تصریح می‌کند: در حال حاضر اهالی منطقه برای تهیه آب آشامیدنی، به خانه اقوام و بستگان خود در محلات دیگر شهر مراجعه کرده و به صورت سیار آب مورد نیاز خود را تهیه می‌کنند.

نور خاطرنشان می‌کند: مسئولینی که برای بررسی وضعیت آب شرب به سرکشی از محله پرداختند و این موضوع را مطرح کردند که آب دریمی مشکل کیفی ندارد و مطلوب است، با این کار تخصص خود را زیر سئوال بردند.

وی با بیان اینکه نامطلوب بودن آب شرب سلامت افراد را تهدید می‌کند، می‌گوید: از اهالی محل، خانواده ای را می شناسم که به دلیل مصرف آب، مشکل گوارشی پیدا کرده‌اند.

در قبال کیفیت آب، مسؤول هستیم

در همین راستا و تداوم اعتراض مردمی خبرنگار فارس این مشکل را با رئیس اداره آبفای شهرستان داراب مطرح کرد.

صادق جباری با اشاره به اینکه معیارهای بررسی کیفی آب مطابق استانداردهای بین‌المللی و ایران است، می‌گوید: آزمایشی که توسط مجموعه آبفا از آب منطقه دریمی صورت گرفته است، مطابق معیارهای شیمیایی و میکروبی بوده و طی دوره های زمانی معین، شبکه بهداشت نیز آزمایش‌های دیگری در این زمینه انجام می‌دهد.

وی اظهار می‌دارد: چنان‌چه خطایی در مقایسه با سطح استاندارد داشته باشد، این وضعیت به علوم پزشکی استان اعلام شده و اگر پیگیری نشود حتی تا پیگرد قضایی نیز ادامه دارد بنابراین سیستم نظارتی کیفیت آب حساسیت‌های خاص خود را دارد.

رئیس اداره آبفای داراب می‌گوید: بی‌آبی یک بحران است و اگر آبرسانی به منطقه‌ای دچار مشکل شود ما در قبال آن مسؤول هستیم اما کیفیت آب حساسیت بالاتری داشته و در این زمینه ما باید پاسخگوی مردم باشیم بنابراین آب آلوده به مردم ارائه نمی‌کنیم که در این زمینه شبکه بهداشت نیز مماشاتی ندارد.

جباری در توضیح وضعیت آب شرب دریمی بیان می‌کند: آب منطقه جنوب شهر کمی طعم‌دار است و وقتی در هوای گرم(بر روی کولر و...) تبخیر می شود نمک و املاح آن باقی می‌ماند که با چشم نیز دیده می‌شود.

 

وی ادامه می‌دهد: این آب استاندارد است و مشاهده عینی املاح دلیل نمی‌شود که آب ناسالم باشد چراکه در آزمایش میکروبی مشکلی مشاهده نشده است.

این مسؤول با اشاره به اینکه کمی املاح در آب دریمی وجود دارد که برای هر آبی مورد نیاز است، می گوید: چنان‌چه با افزایش املاح مواجه شویم، به بررسی مجدد می پردازیم.

نظر جباری این است که ذائقه مردم متفاوت بوده و چون آب در داراب نسبت به برخی از شهرهای دیگر از کیفیت خوبی برخوردار است، مقداری تفاوت کیفی در مقایسه با دیگر محلات داراب، مردم منطقه جنوب شهر را با مشکل مواجه کرده است.

وی با اشاره به حد مجاز شاخص TDS (املاح و مواد محلول در آب) می گوید: حداکثر حد مجاز TDS ۱۵۰۰ است که این شاخص در آب دریمی، از ۷۰۰ تجاوز نمی‌کند بنابراین آب این منطقه آلودگی ندارد و میزان املاح آن با حداکثر مجاز فاصله دارد.

جباری اظهار می‌دارد: بازدید ما از منطقه نیز در راستای مطالبه مردمی بود وگرنه آب در آزمایشگاه مورد بررسی قرار می‌گرفت.

رئیس اداره آبفای داراب بیان می‌کند: پیگیری کردیم که آب این محلات به وضعیت مساعدی نزدیک شود که در این زمینه نیاز به تخصیص حداقل سه میلیارد اعتبار است تا خواسته مردم محقق شود.

فرسودگی شبکه؛ یکی از عوامل تغییر رنگ آب

وی با اشاره به اینکه استفاده از تصفیه‌خانه آب رودبال برای جمعیت داراب پاسخگو نیست، می‌گوید: یکی از راه‌های ارتقای کیفیت آب در محلاتی نظیر دریمی، استفاده از آب رودبال است که در حال حاضر، تصفیه‌خانه کنونی چنین ظرفیتی را ایجاد نمی‌کند.

جباری یکی از دلائل کدر بودن رنگ آب را فرسودگی شبکه آب می‌داند و اظهار می‌دارد: کدورت آب ممکن است بستگی به شبکه خانگی یا شبکه آب در کوچه و منطقه داشته باشد چون آب دو چاهی که در منطقه دریمی وجود دارد، عاری از آلودگی است.

رئیس اداره آبفای داراب ادامه می‌دهد: چنانچه وسائلی نظیر آب‌گرمکن یا شبکه آب در خانه دچار زنگ‌زدگی باشد، طببعتاً رنگ آب کدر می‌شود و چنان‌چه شبکه آب‌رسانی در کوچه ها دچار مشکل باشند، برای اصلاح شبکه نیز اقداماتی انجام خواهیم داد.

وی قطع و وصل برق را نیز از دیگر عوامل مشکل‌ساز در شبکه آب‌رسانی می‌داند و خاطرنشان می‌کند: قطع و وصل شدن برق باعث در رسوب‌گذاری آب تاثیرگذار است ک شبکه را دچار مشکل می‌کند و مشاهده شده که پس از وصل برق، با روشن کردن دینام آبی که در لوله‌ها مانده چند دقیقه‌ای کدر است اما همه مسائل مقطعی است و اگر فردی بگوید که مشکل آب دریمی به طور دائمی وجود تداوم دارد، این موضوع صحت ندارد و بنده با توضیحات، پاسخگو خواهم بود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار