عبدالرسول همتی، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شیراز در گفت‌وگو با تسنیم موارد ابتلا به این بیماری در استان فارس را تایید کرد. به گفته وی در حال حاضر 10 تا 12 نفر در بیمارستان‌های شیراز به دلیل ابتلا به قارچ سیاه بستری هستند.
کد خبر: ۹۹۰۱۳۹
تاریخ انتشار: ۰۹ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۶:۳۸ 31 August 2021

تابناک فارس به نقل از تسنیم: از اسفندماه 98 که ابتلا به بیماری کرونا به صورت رسمی در کشور تایید شد تاکنون ابعاد جدیدتر و خطرناک‌تری از این بیماری مشاهده شده است، ابعادی که در روزهای نخست حتی مسئولان بهداشت و درمان نیز گمان نمی‌کردند به این شدت باشد اما کرونا روز به روز خطرناکتر می‌شود و قدرت سرایت بیشتری پیدا می‌کند.

حال در این گیر و دار وجود بیماری به نام قارچ سیاه نیز مطرح شده که طبق صحبت متخصصان امر یک نوع بیماری عفونی با علائمی شبیه به سرماخوردگی و کرونا است. براساس آنچه که متخصصان علم پزشکی مطرح کردند علائم اولیه بیماری قارچ سیاه شبیه به علائم سرماخوردگی یا به عبارت بهتر مشابه کرونای دلتا است.

تب، سردرد، سرفه، آبریزش بینی، تنگی نفس، احساس درد در قسمت قفسه سینه و مواردی از این قبیل می‌توانند خبر از عارضه قارچ سیاه دهند هر چند این امر نباید دلیل بر ترس شود بلکه رعایت بیشتر دستورالعمل‌های بهداشتی را ایجاب می‌کند.

از آنجا که یکی از عوارض این بیماری نابینایی است، برخی از پزشکان متخصص و فوق تخصص چشم در شهر شیراز در ارتباط با خبرگزاری تسنیم از وجود این بیماری در استان خبر دادند که روزانه در بیمارستان خلیلی شیراز ویزیت می‌شوند.

متاسفانه تلاش خبرنگار تسنیم برای ارتباط با کادر درمانی بیمارستان با وجود تماس‌های مکرر بی‌نتیجه ماند در همین راستا عبدالرضا قاسم‌پور، جانشین استاندار فارس در ستاد استانی مقابله با کرونا که پیش از این ابتلا به قارچ سیاه در استان را رد کرده بود، در گفت‌وگو با تسنیم این موضوع را تایید کرد اما اعلام وضعیت و دیگر موارد در این موضوع را به عهده متولیان بهداشت و درمان استان گذاشت.

12 نفر با این بیماری بستری هستند

عبدالرسول همتی، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شیراز در گفت‌وگو با تسنیم موارد ابتلا به این بیماری در استان فارس را تایید کرد. به گفته وی در حال حاضر 10 تا 12 نفر در بیمارستان‌های شیراز به دلیل ابتلا به قارچ سیاه بستری هستند.

همتی با تاکید بر اینکه قارچ سیاه و کرونا ربط مستقیم به یکدیگر ندارند، گفت: کسانی که دچار نقص در سیستم ایمنی هستند یا اینکه سیستم ایمنی پایینی دارند، امکان ابتلا به قارچ سیاه در آنها وجود دارد.

همچنین یکی از پزشکان متخصص چشم شیراز که تمایلی به ذکر نامش در گزارش نداشت، در گفت‌وگو با تسنیم اعلام کرد که این بیماری در مواردی منجر به نابینایی و حتی مرگ می‌شود و افرادی که مبتلا به کرونا شدند یا کورتون مصرف کردند به دلیل این دچار ضعف در سیستم ایمنی می‌شوند احتمال ابتلا به قارچ سیاه در آنها وجود دارد.

به گفته این پزشک متخصص افرادی که دارای قند بالا و مبتلا به دیابت هستند به این دلیل که سیستم ایمنی ضعیفی دارند امکان ابتلای بیشتری به قارچ سیاه را دارند.

کاوه کاشانی، نورولوژیست دانشگاه علوم پزشکی فسا نیز در خبری به علائم این بیماری اشاره کرده و گفته است: با توجه به اینکه بیماری قارچ سیاه از راه‌های مختلف وارد بدن می‌شود و بر قسمت‌های مختلف تأثیر می‌گذارد، ممکن است در هر فردی علائم متفاوتی از خود نشان دهد اما علائم اولیه شبیه به کرونای دلتا است.

 

براساس گفته‌های وی با پیشرفت بیماری علائم دیگری از قبیل تورم صورت، ظهور لکه‌های سیاه در دهان، بینی و سینوس‌ها، آسیب به چشم‌ها و آسیب به سیستم عصبی نیز ظاهر می‌شود.

با توجه به شباهت مقدماتی این بیماری به کرونا و با توجه به اینکه هنوز تعداد زیادی از افراد جامعه واکسینه نشدند لازم است که شیوه‌نامه‌های بهداشتی بیش از گذشته از سوی مردم رعایت شود.

برچسب ها: بیماری ، قارچ سیاه ، شیراز
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار