رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز با ابراز نگرانی از کاهش رعایت پروتکل‌های بهداشتی در برابر کرونا در استان فارس خروج از وضعیت فعلی در استان را نیازمند مشارکت، همکاری و همدلی بیش از پیش مردم عنوان کرد.
کد خبر: ۹۸۹۸۹۵
تاریخ انتشار: ۰۸ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۶:۱۰ 30 August 2021

تابناک فارس به نقل از تسنیم: پیک پنجم کرونا در حالی روزها را پشت سر می‌گذارد که نشانی از بهبود شرایط و آمار در سطح بالینی مشاهده نمی‌شود، هر چند ممکن است در برخی از نقاط کشور به لحاظ آماری وضعیت بهتر شده باشد اما همان گونه که گفته شد و طبق شواهد علمی به لحاظ بالینی تغییری در پیک پنجم مبنی بر نزولی شدن رخ نداده است.

تعداد قابل توجه و کاهش سن جان‌باختگان و مبتلایان سبب شده که هر روز خانواده‌های بیشتری درگیر این بیماری منحوس شوند. هر روز خانواده‌های بیشتری عزیزانشان را راهی بیمارستان‌های مملو از بیمار کنند یا اینکه در لیست انتظار قرار بگیرند، هر روز خانواده‌های بیشتر داغدار می‌شوند و این یعنی رنجی بزرگ برای استان فارس، برای ما و برای کادر درمان که یک سال و نیم است خستگی بر جانشان مانده است.

در حال حاضر 31 شهرستان استان فارس در وضعیت قرمز یا پرخطر و 5 شهرستان در وضعیت نارنجی هستند و شرایط بحرانی در استان فارس سبب تکمیل ظرفیت بیمارستان‌ها به ویژه بیمارستان‌های مرجع شد اما این روزها کاهش آمارها نشان از توقف سیر صعودی بیماری دارد.

در همین راستا مهرزاد لطفی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز امروز در نشست ستاد دانشگاهی مدیریت بیماری کووید 19 از گسترش روزافزون این بیماری در استان خبر داد و اعلام کرد: کرونا با یکه تازی، روزانه قربانیان بیشتری می‌گیرد و خانواده‌های بسیاری داغدار می‌شوند.

وی بر مراجعه به موقع به پزشک و مراکز 16 ساعته تاکید کرد و این امر را عاملی بر کاهش خطر بیماری دانست. به گفته لطفی تنها راه پیشگیری از ابتلا به کرونا و کاهش خطر جدی این بیماری در صورت ابتلا، مراجعه به موقع افراد با علائم به پزشک و مراکز 16 ساعته است چراکه بیماران با مراجعه زودهنگام به مراکز منتخب درمان سرپایی کرونا و شناسایی به موقع بیماری، اجرای صحیح قرنطینه خانگی و مراقبت می‌توانند از پیشرفت علائم بیماری پیشگیری کنند.

آن گونه که رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز می‌گوید: به ویژه افراد دارای بیماری‌های زمینه‌ای باید با مراقبت از خود در برابر این بیماری و رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی و پرهیز از حضور در جمع‌ها و مکان‌های شلوغ، مانع از ابتلای خود به این بیماری شوند.

به اعتقاد وی مراجعه زود هنگام افراد دارای علائم کرونا به مراکز منتخب درمان سرپایی موجب کاهش حجم مراجعه به بیمارستان‌ها و مراکز درمانی می‌شود و در شرایط کنونی و با توجه به سرایت پذیری بالای سوش‌های جدید کرونا، ضرورت دارد بسیجی عمومی برای قطع زنجیره انتقال بیماری و رهایی استان از وضعیت فوق بحرانی کنونی شکل بگیرد.

لطفی با ابراز نگرانی از کاهش رعایت پروتکل‌های بهداشتی در برابر کرونا در استان فارس خروج از وضعیت فعلی در استان را نیازمند مشارکت، همکاری و همدلی بیش از پیش مردم عنوان کرد.

 

روح‌الله حسینی سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز در همین راستا بر مراجعه به موقع به مراکز معتبر درمانی تاکید کرد و آن را عامل حفظ جان بیماران دانست. به گفته وی بی‌توجهی برخی بیماران به تغییرات بالینی خود و مراجعه دیرهنگام به مراکز درمانی از سویی و اقدام به خود درمانی از سویی دیگر موجب بدتر شدن حال بیمار می‌شود.

به گفته وی در کشور ما خدمات درمانی به دو شیوه طب سنتی و طب مدرن در مراکز معتبر و رسمی ارائه می‌شود و بیماران به صورت اختیاری می‌توانند شیوه درمان خود را انتخاب کنند.

حسینی از مردم استان و به ویژه بیماران خواست تا به جای عمل به توصیه‌های افراد ناآگاه، به مراکز معتبر درمانی مراجعه کنند و در صورت توصیه ارجاع به بیمارستان، زودتر اقدام کنند تا دچار عارضه‌های جدی نشوند.

مشارکت و همکاری بیشتر مردم در رعایت پروتکل‌های بهداشتی در برابر کرونا از مهم‌ترین راهکارهایی است که متولیان امر به آن اشاره می‌کنند و معتقدند که با توجه به روند افزایشی موارد ابتلا به کرونا در استان، نیاز است بازدیدها و نظارت‌های دستگاه‌ها و سازمان‌های مرتبط بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی و اجرای دقیق محدودیت‌های کرونایی به ویژه در اماکن پرتردد در استان افزایش یابد.

به اعتقاد کارشناسان مهم‌ترین راه برون‌رفت از بحران کرونا و قطع زنجیره انتقال آن جدی‌گرفتن این بیماری از سوی تمام اقشار جامعه است چراکه در صورت رعایت نکردن دستورالعمل‌های بهداشتی، باید منتظر وضعیتی وخیم‌تر از این در استان باشیم.

با توجه به شیوع موج پنجم کرونا موسوم به دلتا، این موضوع لزوم اهمیت رعایت پروتکل‌های بهداشتی شامل استفاده از ماسک، رعایت فاصله فیزیکی، شست و شوی مرتب دست‌ها و به ویژه پرهیز از حضور در تجمعات و دورهمی‌های خانوادگی و سفرهای غیرضروری را بیشتر می‌کند.

همچنین تاکید همه مسئولان بر خودداری از سفرهای غیرضروری به ویژه سفر به شهرستان‌های با وضعیت قرمز است که البته از سوی بخش زیادی از مردم رعایت می‌شود اما باید همه در این زمینه مشارکت کنند.

برچسب ها: کرونا ، فارس ، مبتلایان
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار