انتصاب حجت الاسلام والمسلمین ابراهیم کلانتری که از مفاخر و علمای ایران اسلامی می‌باشد، نقطه عطفی در جهانی‌سازی پیام‌های فرهنگی حریم مطهر احمدی و محمدی (ع) و گامی مهم در تغییر ساختار فرهنگی استان فارس است.
کد خبر: ۹۸۹۸۸۹
تاریخ انتشار: ۰۸ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۵:۴۴ 30 August 2021

تابناک فارس به نقل از فارس: حرم مطهر شاهچراغ(علیه السلام) که سالها پیش از سوی رهبر انقلاب (مدظله‌العالی) به عنوان سومین حرم اهل بیت(ع) معرفی شده است، یکی از برجسته‌ترین آثار و بقاع مورد توجه در دوره‌های مختلف تاریخی است که بنای آن برای نخستین بار در دوره اتابکان و با همت ملکه تاشی خاتون ساخته شد.

این حرم مطهر، در گذر سالیان متمادی دستخوش تغییراتی بر اثر وقوع حوادث طبیعی مانند سیل و زلزله شده که در دوره‌های مختلف مانند صفویه، افشار و قاجار و پهلوی، مرمت و بازسازی شده است.

تولیت این آستان مقدس، سال‌ها مانند حرم‌های شریف رضوی و حضرت معصومه(س) و شاه‌عبدالعظیم(ع) در اختیار خاندان خاتم المجتهدین بود که امور مختلف حرم و موقوفات آن را تمشیت می‌کردند.

بعد از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی، اولین تولیت این آستان شریف، سید محمدمهدی دستغیب از علمای بزرگ شیراز و متولد ۱۳۰۳ بود که طی حکمی از جانب امام راحل در ۵ آذر ۱۳۶۰ به این سمت منصوب شد.

متن حکم انتصاب ایشان به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم‏
‏‏جناب حجت الاسلام آقای حاج سید محمد مهدی دستغیب ـ دامت افاضاته‏

‏‏به منظور تصدی امور دو آستانۀ مبارکۀ حضرت احمد ابن موسی ابن جعفر، شاهچراغ‏‎ ‎‏و حضرت میر سید محمد (علیهما السلام) جنابعالی را به تولیت دو آستانۀ مذکور‏‎ ‎‏منصوب می نمایم. امیدوارم موفق و مؤیّد باشید.‏

‏‏ والسلام علیکم و رحمة الله ‎ ‎‏5 / 9 / 60‏
‏‏روح الله الموسوی الخمینی‏

وی پس از عمری مجاهدت و خدمت، در ۵ فروردین ۱۳۹۳ در نجف درگذشت و در حریم پاک احمدی و محمدی در کنار برادر بزرگ‌ترش شهید دستغیب(رحمه الله) مدفون گردید. وی تولیت آستان احمدی و محمدی در شیراز را از سال ۱۳۶۰ تا ۱۴ اسفند ۱۳۹۲ بر عهده داشت.

پس از سید محمدمهدی دستغیب، تولیت آستان احمدی و محمدی به سید علی‌اصغر دستغیب شیرازی، مجتهد، فقیه و از اعضای مجلس خبرگان رهبری رسید.

او خواهرزاده شهید دستغیب و از علمای بزرگ حال حاضر و از جمله کسانی است که امام خمینی(ره) در امور حسبیه و شرعیه به وی اجازه داد.

سید علی‌اصغر دستغیب از ۱۴ اسفند ۱۳۹۲ طی حکمی از سوی رهبر انقلاب (مدظله‌العالی)، تولیت آستان مقدس و منور شاهچراغ را بر عهده گرفت.

متن حکم انتصاب وی از طرف رهبر انقلاب به شرح زیر است:

بسمه تعالی
جناب حجت‌الاسلام و المسلمین آقای حاج سید علی‌اصغر دستغیب (دامت افاضاته)

با قدردانی و تشکر از جناب حجت‌الاسلام آقای حاج سید مهدی دستغیب دامت افاضاته که سالیانی به تولیت حرم مطهّر حضرت احمد ابن موسی (علیهماالسلام) معروف به شاه‌چراغ مفتخر بودند، جنابعالی را به تولیت امور مجموعه آن بارگاه بلندآستان که سومین حرم اهل بیت (علیهم‌السلام) در کشور عزیزمان به شمار می‌رود، منصوب می‌کنم.

پایگاه معنوی و روحانی آن مرقد تابناک در شیراز همواره مایه‌ لطف و صفای معنوی در آن خطه‌ فرزانه‌پرور، قبله‌ امید و آرامش برای آن مردم عزیز و دیگر ارادتمندان اهل بیت (علیهم‌السلام) از سراسر کشور بوده و شایسته‌ اهتمام بیش از پیش است. از خداوند متعال توفیقات جنابعالی و دیگر دست‌اندرکاران آن بارگاه مقدس را مسئلت می‌نمایم.

سیّدعلی خامنه‌ای
۱۴/ اسفند/۱۳۹۲

سرانجام سید علی اصغر دستغیب، در ۶ تیر ۱۳۹۹ به دلیل عارضه قلبی و توصیه پزشکان از این سمت استعفاء داد.

پس از آن در ۱۹ تیر ۱۳۹۹، طی حکمی از سوی رهبر انقلاب(مد ظله‌العالی)، نماینده ولی فقیه در استان فارس و امام جمعه شیراز، به طور موقت تولیت این آستان را عهده‌دار شد.

متن حکم اعطایی رهبری به آیت الله دژکام به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم

جناب حجت الاسلام آقای دژکام با سلام و تحیت؛ با توجه به استعفای جناب حجت‌الاسلام آقای سید علی اصغر دستغیب از تولیت آستان مقدس حضرت احمد ابن موسی از جنابعالی می‌خواهم به طور موقت عهده دار وظایف تولیت مذکور گردیده و امور را کما هو حق‌ها تمشیت بفرمائید تا وقفه‌ای در کارها ایجاد نشود. لازم است از زحمات جناب آقای دستغیب در طول این مدت تشکر و قدردانی نمایم. توفیقات همگان را از خداوند متعال خواستارم.

سید علی خامنه‌ای

اما در حال حاضر، با عنایت و درایت رهبری معظم انقلاب(مدظله‌العالی) تولیت آستان مقدس شاهچراغ و سومین حرم اهل بیت(ع) به عالمی جوان و توانمند در امور فرهنگی و پژوهشی سپرده شده که بدون شک دغدغه‌های فرهنگی ایشان در تغییر و تقویت همچنین بهبود ساختار فرهنگی کشور مفید و نقشه راهی که برای این مسیر طراحی نموده اند نیز در جهانی سازی فرهنگ تشیع و این حرم مطهر موثر خواهد بود.

دو روز پیش، طی حکمی از سوی رهبر انقلاب(مد ظله العالی)، تولیت این آستان مقدس به حجت الاسلام و المسلمین ابراهیم کلانتری سپرده شد که متن حکم رهبری معظم انقلاب به شرح زیر است:

بسم الله الرّحمن الرّحیم

جناب حجت‌الاسلام آقای ابراهیم کلانتری دامت افاضاته

ضمن قدردانی از جناب حجت‌الاسلام آقای دژکام در تمشیت امور حرم مطهر و نورانی حضرت احمد ابن موسی علیهما السلام، جنابعالی را که الحمدالله مزیّن به علم و اخلاق و دارای سوابق ارزشمند علمی و فرهنگی و اجرایی می‌باشید، به تولیت آن بارگاه بلند آستان که سومین حرم اهل‌بیت علیهم‌السلام در کشور عزیزمان است، منصوب می‌کنم.

امید است از ظرفیت‌های فراوان این پایگاه معنوی و روحانی برای خدمت هر چه بهتر به زائران، مجاوران و علاقه‌مندان مشتاق و تشنگان معارف نورانی اهل‌بیت (علیهم‌السلام) بیشترین بهره‌گیری به‌ عمل آید. از خداوند متعال توفیقات روزافزون برای جنابعالی و دیگر دست‌اندرکاران آن بارگاه مقدّس را خواهانم.

سیّد علی خامنه‌ای

مروری بر فعالیتها و سوابق علمی و فرهنگی تولیت حرم احمدی

حجت الاسلام و المسلمین دکتر ابراهیم کلانتری، متولد ۱۳۴۵ شمسی، شوراب ارسنجان و برادر آیت‌الله کلانتری از اعضای مجلس خبرگان رهبری است.

وی تحصیلات حوزوی خود را نزد اساتیدی همچون حضرات آیات جعفر سبحانی، حسین وحید خراسانی و محمد فاضل لنکرانی پیگیری کرد. حجت الاسلام کلانتری تحصیلات دانشگاهی خود را در مقطع دکتری الهیات مرکز تربیت مدرس به اتمام رساند.

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه اصفهان و مدیر پژوهشی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری و تدریس و عضویت ایشان در هیئات امنای دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی مهم کشور، از جمله فعالیت‌های وی است.

او علاوه بر تدریس دروس حوزوی به تدریس دروس دانشگاهی نیز مشغول است و تاکنون چندین جلد کتاب و مقاله به رشته تحریر درآورده است.

وحیانی بودن الفاظ قرآن کریم، نامه‌های عرفانی، تفسیر موضوعی قرآن کریم، نظریه تکامل و آیات آفرینش، نقش اهل بیت (ع) در حیات جاودانه قرآن و وحی و فرهنگ عصر نزول برخی از این آثار است که با قلم این استاد فاضل به رشته تحریر درآمده است.

با توجه به متن حکم انتصاب رهبری به ایشان، وی دارای سوابق ارزشمند علمی، فرهنگی و اجرایی است که این فعالیت‌ها منجر به خدمات شایسته‌ای شده که برادران کلانتری در استان فارس به انجام رسانده‌اند.

بدون شک اهتمام رهبر فرزانه انقلاب به آستان مقدس احمدی و محمدی و انتصاب شایسته حجت‌الاسلام و المسلمین -ابراهیم کلانتری- با توجه به سوابق و خدمات ایشان، نقطه عطفی در شیراز و استان فارس به شمار می رود که برکات ماندگاری را به دنبال خواهد داشت.

جهانی‌سازی پیام‌های فرهنگی حرم احمدی و محمدی(ع)، یکی از درخواست‌های رهبری معظم در سفر به شیراز و نام‌گذاری این آستان به سومین حرم اهل بیت(ع) است که امیدواریم با تولیت حجت‌الاسلام و المسلمین کلانتری و حضور شایسته ایشان در این جایگاه، این مهم هر چه سریعتر محقق شود.

برچسب ها: تولیت ، شاهچراغ
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار