امام جمعه شیراز با یادآوری اینکه این قضیه را رهبری مشخص کرده و اگر این رویکرد را ما در بحث عمرانی و فرهنگی و اجتماعی بیاوریم دقیقا مشخص می شود که ما باید به کدام قسمت شهر ویژه نگاه کنیم؟، گفت: متاسفانه اطراف حرم بزرگ‌ترین معضلات شهری را داریم، هم از نظر ترافیک، ساخت و ساز، فرهنگی و مسائل اجتماعی.
کد خبر: ۹۸۹۴۶۹
تاریخ انتشار: ۰۷ شهريور ۱۴۰۰ - ۰۷:۰۰ 29 August 2021

تابناک فارس به نقل از ایسنا: آیت‌الله لطف‌الله دژکام در دیدار رئیس شورا و شهردار منتخب شیراز، ضمن درود به روان پاک شهدا و همه کسانیکه در مسیر انقلاب زحمت کشیدند، تاکید کرد که امروز نگاه آنها به عملکرد مسئولان است، لذا از روح همه آنها استمداد می‌طلبیم که ان‌شاءالله در مسیر مستقیم اسلام و انقلاب اسلامی بتوانیم راه را ادامه دهیم.

به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی نهادنمایندگی ولی فقیه در فارس، آیت‌الله دژکام با بیان اینکه در رابطه با شیراز و مسائل مختلف آن اعم از عمرانی، توسعه شهر، فرهنگی و دینی خط و خطوطی قبل از انقلاب برای ما کشیده شد، گفت: خطوطی که در زمان طاغوت ترسیم کردند مورد رضایت طیف متدین و حتی عامه جامعه نبوده و متعلق به پیش از انقلاب است، اما امروز و ۴۰ سال بعد از پیروزی انقلاب هنوز آب از همان جوی می رود و متاسفانه خیلی مسائل هنوز تغییر ماهوی پیدا نکرده بنابراین مسئله امروز ما اینست.

لازمه شهر مطلوب شدن شیراز

امام جمعه شیراز خاطرنشان کرد: برخی دوستان احساس می کنند شیراز فقط چند پل یا زیرگذر کم دارد که بشود یک شهر مطلوب، خیر اینگونه نیست، اینکه پل در چه راستایی تاسیس می شود و نگاه شهرسازی و حتی فرهنگی به این پل چگونه و فلسفه احداث آن چه بوده مطرح است. بهره معنوی پل کدام است؟

آیت‌الله دژکام تاکید کرد: مهم ترین مسئله ای که شورای شهر در آن دخیل است و شهرداری بعد از شورای شهر باید به آن ورود کند و بقیه دستگاه ها را باید با آن هماهنگ کنیم این است که ما این جریان را باید متحول کنیم و مقام معظم رهبری، بنیانگذاری و طراحی این کار را کرده‌اند؛ یعنی شیراز را حرم سوم اهل بیت نامیدند.

او ادامه داد: وقتی این موضوع (حرم سوم) به عنوان هدف و آرمان تعیین شده و نگاه به سمت شکل دادن حرم سوم متمایل می‌شود یعنی اینکه کارها از عمرانی تا فرهنگی متفاوت خواهد شد. رهبری جهت حرکت این رودخانه را تغییر داد که بعد از ۴۰ سال در شیراز همان مسیر (پیش از انقلاب) را نرویم.

مهمترین رویکرد شورا و شهرداری تحقق الزامات و اقتضائات حرم سوم باشد

آیت‌الله دژکام، ایجاد کمیسیون حرم سوم از سوی شورای ششم شیراز را نشان‌دهنده شروع یک جهت‌گیری درست و آن را مهمترین مسئله دانست و گفت: تحقق الزامات و اقتضائات سومین حرم اهل بیت(ع) بودن باید به عنوان مهم ترین رویکرد شورا تلقی شود نه فقط به عنوان یکی از کارها، همه باید حس کنند مسئله حرم سوم مسئله جدی شهر است نه مسئله فرعی و حاشیه ای.

لزوم تبدیل شیراز به شهر جنت تراز

امام جمعه شیراز با یادآوری اینکه این قضیه را رهبری مشخص کرده و اگر این رویکرد را ما در بحث عمرانی و فرهنگی و اجتماعی بیاوریم دقیقا مشخص می شود که ما باید به کدام قسمت شهر ویژه نگاه کنیم؟، گفت: متاسفانه اطراف حرم بزرگ‌ترین معضلات شهری را داریم، هم از نظر ترافیک، ساخت و ساز، فرهنگی و مسائل اجتماعی.

نماینده ولی فقیه در استان فارس خاطرنشان کرد: شیراز باید تبدیل به شیرازِ جنت تراز شده و حس و حال معنوی ایجاد شود و هر چه غیر از این تصور و برای آینده شیراز برنامه ریزی کنیم به نتیجه نخواهیم رسید.

امام جمعه شیراز تاکید کرد که همه باید به تولیت جدید حرم مطهر حضرت شاهچراغ(ع) کمک دهیم تا این حرم مقدس را آباد کنیم، جایی که مرکز نماز جمعه و حرم مطهر آنجا است.

او با بیان اینکه اعتقاد دارد یکسری از مراکز فرهنگی و اجرایی باید در بافت حرم مستقر شود، گفت: امروز ستاد بازسازی عتبات عالیات آنجا قرار دارد و کانون مساجد و ستاد امر به معروف و نهی از منکر را هم باید همان جا مستقر کرد تا مردم احساس کنند که آباد و یک مرکز دینی است نه اینکه فقط حرم و بازار به چشم آید و در کنار آن انبوهی از آسیب های فرهنگی و اجتماعی.

اهمیت بحث معنویت

امام جمعه شیراز گفت: بحث معنویت از آن جهت بسیار مهم است که اگر در کشور معنویت از دست برود، هر چند جهات مادی را توسعه دهیم، به جایی نمی رسیم و در آخر طبق الگوی غرب می شود.حال اگر ما بخواهیم الگوی معنوی خود را برای توسعه بافت ها و مسائل عمرانی و ساختاری بیاوریم می بینید چقدر تغییر باید ایجاد شود.

آغوشمان برای پذیرش جریان‌های مختلف بازتر باشد

آیت‌الله دژکام با بیان اینکه سازمان فرهنگی و اجتماعی شهرداری باید برای هویت سازی دینی و فرهنگی شیراز اقدام کند و در این راستا باید از همه کمک بگیری، گفت: امروز آغوش ما باید برای پذیرش جریان های مختلف بازتر باشد، نگاه آقای رئیس و دولت ایشان همین است و مقام معظم رهبری نیز این موضوع را تایید کردند.

امام جمعه شیراز گفت: راهبری را با فکر اصیل انقلابی انجام دهید اما به شکلی که دیگران همراه شوند نه اینکه از قطار انقلاب پیاده شوند. امروز نیاز داریم این جهت را تقویت کنیم و الحمدالله با رویکرد عزیزان من مطمئنم به این سمت خواهیم رفت.

اهداف را هنرمندان پیش ببریم

او با اشاره به اینکه باید کار را با لطافت پیش برد، گفت: گاهی اوقات برخی دوستان ما از اینکه برای تبیین اهدافشان و اجرای پروژه هایشان ادب و هنر و ظرافت را به کمک بگیرند پرهیز می کنند و در نتیجه عده ای در مقابل زاویه می‌گیرند. این تعبیر خود رهبری است که اهدافمان را باید هنرمندانه پیش ببریم.

امام جمعه شیراز ادامه داد: برخی از ما مدیران اجرایی و فرهنگی ابتدایی ترین مسائل آداب را کم اهمیت می شمریم درحالیکه همین موارد سبب ارتباط ما می شود، ما اگر خوب گلستان سعدی را بخوانیم نه تنها زمینه پیوند ما با همه شهر بلکه با همه کشور و همه کشورهای فارسی زبان خواهد شد، اما در این قسمت کوتاهی کردیم.

مدیر فرهنگی باید نگاه هنرمندانه را القا کند

آیت‌الله دژکام با تاکید بر اینکه مدیر فرهنگی باید فن کار را بلد بوده و کسی باشد که یک نگاه فرهنگی و هنرمندانه القا کند تاکید کرد که اگر نتوانیم چنین کسی را به میدان بیاوریم همین است که بقیه او را بازی می دهند.

او ادامه داد: مدیر فرهنگی شهر، چهره فرهنگی واقعی باشد و توانمندی خود را نشان دهد تا کسانی که در پشت صحنه قرار دارند حساب کار را بکنند. حدود ۱۵ سال است که بعضی از افراد سر این مسئله را گرفته و رها نمی کنند. ما باید نیروی فرهنگی متناسب با خود را بگذاریم و کار به مرور درست می شود.

در عزل و نصب‌ها دخالت نمی‌کنم

امام جمعه شیراز با تاکید براینکه از باب مشورت در خدمت همه مسئولان خواهد بود، تصریح کرد: در مسائل شهرداری و عزل و نصب مدیران و معاونان و دیگر اعضای این مجموعه به هیچ وجه دخالتی نمی کنم. ما باید بگذاریم هر بزرگواری در مسئولیت خودش احساس مسئولیت کند و هر کس حیطه عمل خودش را دقیق بیابد. در این صورت نتیجه بهتری خواهیم داشت اما باید همفکر باشیم.

نماینده ولی فقیه در استان فارس گفت: ما می خواهیم هم اهداف را نگه داریم هم مردم را هماهنگ کنیم و این دو موضوع با هم مسلما هنرمندی و سلیقه لازم دارد و گاهی صبوری می خواهد، یعنی عجله کردن باعث می شود نتیجه نگیریم.

برابر این گزارش، رئیس شورای اسلامی شهر شیراز در این جلسه، گزارشی از روند انتخاب شهردار شیراز توسط آن شورا، ارائه داد.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار