کد خبر: ۹۸۸۱۱
تاریخ انتشار: ۳۱ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۷:۴۵ 22 September 2015
استان فارس با وسعت حدود 124 هزار کیلومترمربع، 4 میلیون و 600 نفر جمعیت دارد و با توجه به ظرفیت های بالقوه‌ و بالفعل پزشکی و فناوری های بروز از جایگاهی برتر در حوزه پزشکی برخوردار است .
دکتر محمدهادی ایمانیه ، رییس دانشگاه علوم پزشکی شیراز ، این استان را قطب خدمات بهداشتی، درمانی و پزشکی معرفی می کند .
به گفته وی ، پیشرفت های پزشکی در فارس به گونه ای است که شهر شیراز امروز مورد توجه بسیاری از کشورهای حاشیه خلیج‌فارس است و بیماران کشورهای همجوار برای درمان‌های سخت به جای رفتن به کشورهای اروپایی، شهر شیراز را برای درمان انتخاب می‌کنند .
شیراز با انجام موفقیت آمیز بیش از 10 هزار پیوند قرنیه، کبد، مغز استخوان، کاشت حلزون، پیوند پانکراس و قلب یکی از مهم ترین مراکز پیوند اعضا در کشور و جهان محسوب می شود .
عضو شورای عالی پیوند می گوید : در شیراز سالیانه حدود 300 پیوند کلیه ، 60 پیوند لوزالمعده و سایر پیوند ها انجام می شود و از این رو بخش پیوند شیراز در دنیا شناخته شده ست.
دکتر ملک حسینی با بیان این که شیراز قطب پیوند اعضا در کشور است می افزاید : در حوزه پیوند کبد شیراز بزرگ ترین مرکز پیوند در دنیا در 2 سال اخیر بوده است .
به گفته رییس بخش پیوند اعضای دانشگاه علوم پزشکی شیراز ، خوشبختانه تربیت نیروی متخصص نیز در شیراز به خوبی انجام شده و دانشجویانی از کشورهای مختلف مانند سودان، تاجیکستان، لبنان، عراق و سوریه و سایر کشورهای خاورمیانه برای آموزش و تقویت بنیه علمی خود به شیراز می آیند.
تدین ، معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی شیراز می گوید: تاکنون هزار و 120 پیوند کبد در شیراز انجام شده و این در حالی است که تعداد پیوندهای کبد در دیگر مناطق کشور حدود 100 مورد است .
فارس در زمینه های دیگر درمانی از جمله جراحی نخستین نخاع باز جنین در رحم مادر در خاورمیانه، کاشت تلسکوپ مینیاتوری در چشم بیماران و پیوستن ایران به جمع 2 کشور انجام دهنده این عمل، تولید 3 نوع پروتئین نو ترکیب برای تشخیص سل انسانی، تولید پد انعقاد خون برای نخستین بار در کشور، انجام موفقیت آمیز پیوند پوست از بیمار مرگ مغزی، درمان نوع خاصی از انحراف چشم با استفاده از عضله ساق پا و تولد نخستین نوزاد به روش تفکیک و انتقال جنین نیز دارای توانمندی هایی چشمگیری است .
افزایش بیش از هزار برابری ساخت خانه های بهداشت و افزایش تخت های بیمارستانی، تعداد بهورزان خانه های بهداشت ، کاهش 10 برابری میزان مرگ و میر کودکان کمتر از یک سال، کاهش 8 برابری مرگ و میر مادران باردار و راه اندازی آزمایشگاه میکروبی آب آشامیدنی در بیشتر شهرستان های استان، فارس را به عنوان قطب پزشکی کشور معرفی کرده است.
ارائه خدمت الکتروفیزیولوژی برای تشخیص کارکرد اعصاب بین چشم و مغز ، انجام موفقیت آمیز لقاح مصنوعی و کشت سلول های بنیادین در دانشگاه جهرم ، جراحی لیزیک دیسک کمر در شیراز ، ساخت کیت های پزشکی که پیش از این در انحصار معدودی از کشورها بود، ساخت لنزهای کم بینایی برای نخستین بار در کشور ، تزریق موفقیت آمیز سلول های بنیادی به مفصل آسیب دیده بیمار و بکارگیری دانش هسته ای در علم پزشکی، انجام عمل ایمپلنت نخستین بار در کشور و انجام سه شیوه جدید جراحی عروق مغز نخستین بار در جنوب کشور از دیگر علل دستیابی فارس به این جایگاه است.
تولید و ساخت دستگاه درمان بدون درد هموروئید، الکترو کوتر، چست الکترود یکبار مصرف، دستگاه سوزاننده سر سوزن آلوده، دستگاه هموراپی و سامانه الکتروکاردیوگراف 12 کاناله در شیراز برخی از تجهیزات پزشکی ساخته شده در استان فارس است .
استان فارس دارای 10 مرکز آموزشی درمانی ، 30 بیمارستان دولتی - دانشگاهی با پنج هزار و 242 تخت ، شش بیمارستان وابسته به سایر ارگان های دولتی و سازمان ها ، شش بیمارستان خیریه و 12 بیمارستان خصوصی است که شمار تخت های غیر دولتی و دانشگاهی در این مراکز و بیمارستان ها به هزار و 420 تخت می رسد .
ایمانیه ، رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز می گوید: پزشکان فعال دراستان فارس نیز به پزشکان عمومی ، پزشکان متخصص درمانی ، پزشکان متخصص عضو هیات علمی تقسیم بندی می شوند که بر این اساس 196 پزشک عمومی ، 211 متخصص درمانی ، 371 متخصص عضو هیات علمی در شیراز و 214 پزشک عمومی و 471 متخصص درمانی در شهرستان های دیگر فعال است .
به نظر می‌رسد با توجه به جایگاه شیراز در حوزه پزشکی، در صورت فراهم شدن زمینه بالفعل شدن همه توانایی‌های پزشکی شیراز که نیازمند توسعه زیرساخت‌ها و توجه بیشتر در برنامه‌ریزی‌ها است ، این شهر به قطب پزشکی در منطقه و جهان اسلام تبدیل شود .
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار