مادران بارداری که آزمایش کرونای آنها مثبت شده، می گویند که بیمارستان های تخصصی مادران در شیراز، آنها را پذیرش نمی کنند و بین مراکز درمانی سرگردان شده اند.
کد خبر: ۹۸۶۷۸۹
تاریخ انتشار: ۲۶ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۴:۰۱ 17 August 2021

تابناک فارس هب نقل از مهر: در این روزها که پیک پنجم کرونا گوی سبقت از پیک‌های قبل را ربوده و بی سابقه قربانی می‌گیرد، اقشار پرخطر مانند مادران باردار بیش از همیشه در معرض آسیب قرارگرفتند.

گزارش میدانی از وضعیت این قشر حاکی از سرگردانی خاصی است. مادری که ماه چهارم از بارداری دوم خود را سپری می‌کند و تست خود و همسروفرزند خردسالش مثبت شده از تلاش نافرجام برای یک ویزیت ساده توسط پزشک می‌گوید و انتظار دارد نه به عنوان قشرپرخطر حداقل به عنوان یک بیمار عادی بتواند حداقل خدمات درمانی را دریافت کند.

اما بیمارستان‌هایی مانند حضرت علی اصغر و مسلمین بعلت بارداری او را نپذیرفتند، پزشک متخصص زنان به علت خطر برای سایر مادران باردار از پذیرش ومعاینه اومعذور بوده و همه او را به بیمارستان حضرت زینب (س) هدایت کردند اما بیمارستان حضرت زینب (س) هم او را پذیرش نکرده و تاکید کردند فقط بیماران حادی که نامه پزشک داشته و نیاز به بستری دارند می‌توانند به این بیمارستان مراجعه کنند.

با چندساعت مشاهده میدانی اطراف این بیمارستان‌ها می‌توان دریافت که موارد مشابه کم نیستند و علاوه بر رنج بیماری نگرانی‌های جدی درخصوص دریافت خدمات درمانی دارند.

مادری که اولین تجربه بارداری خود را دراین روزگار کرونایی می‌گذراند با چشمان خیس توضیح می‌داد که در حال پیگیری و مراقبت‌های دوران بارداری بوده و حدس می‌زند که با رفت و آمد به مراکز آزمایشگاهی و سونوگرافی درگیرکرونا شده و از مراقبت‌های دوران بارداری هم به خاطر مثبت شدن کرونا محروم شده است.

منع مصرف دم نوش های گیاهی یا انواع مسکن و دارو در دوره بارداری هم این شرایط را بغرنج‌تر می‌کند و علاوه بر رنج بیماری در این دوره خاص نیاز مادر باردار به آرامش روحی کلاً دیده نمی‌شود.

 

در این رهگذر دکتر ایزدی رئیس اداره نظارت بر امور درمان  توضیح داد: متأسفانه باید بگویم الان در بدترین وضعیت شیوع کرونا از پیک اول تا کنون هستیم. رعایت پروتکل‌ها ازطرف مردم کاهش یافته مسئولین مربوطه هم همکاری خوبی ندارند. عروسی‌ها، سفرها و انواع مراسم‌ها برگزار می‌شود. رستوران‌ها و تالارها درحال فعالیت هستند. کادر درمان بشدت خسته هستند خیلی از فعالان کادر درمان هم درگیر بیماری شدند و تعدادپرسنل نسبت به بیماران کم شده است.

کادر درمان در صحنه مقابله باکرونا تنها ماندند

دانشگاه علوم پزشکی و بیمارستان‌ها و مراکز درمانی در صحنه مبارزه باکرونا تنها ماندند.

وی تصریح کرد: این خبرها به ماهم می‌رسد. بیمارستان‌های سپاه و ارتش و نیروی انتظامی و تأمین اجتماعی به کمک ما آمدند ولی نهادهایی که باید برای پیشگیری از ابتلاء تلاش کنند در حال حاضر هیچ کمکی به مانمی‌کنند و ما را تنها گذاشتند. در حال حاضر بیش از ۴۰۰۰ هزار بیمار بستری در بیمارستان داریم. اماهنوز هم تعدادی از بیماران نیازمند به بستری پشت در بیمارستان‌ها در انتظار هستند و ما ظرفیت نداریم که پاسخگوی این حجم از تقاضا باشیم.

وی در خصوص مشکل مادران باردار توضیح داد: مادران باردار که تست آنها مثبت شده باید مانند بقیه بیماران یا به پزشک خانواده خود مراجعه کنند یا به مراکز ۱۶ ساعته که در شیراز و شهرستان‌ها طی دوسال گذشته شناخته شدند سربزنند. بیمارستان نمی‌تواند پاسخگوی همه مراجعات باشد.

ایزدی ادامه داد: اگر مادری نیاز به بستری داشته باشد با نامه پزشک باید به بیمارستان حضرت زینب (س) مراجعه کند. الان در بیمارستان حضرت زینب دوبخش به مادرانی که تست آنها مثبت است اختصاص یافته و ۲۸ مادر پرخطر در این دو بخش بستری هستن که رقم بالایی است.

به مردم خبر بدهید در بیمارستان‌ها فاجعه درحال رخ دادن است

وی افزود: اگر مواردی بوده که به مراکز ۱۶ ساعته رفتند و پذیرش نشدند یا با نامه بستری به بیمارستان رفتند و پذیرش نشدند از طریق دانشگاه قابل پیگیری است اما توجه داشته باشید که ظرفیت بیمارستان‌ها تکمیل است و سه سالن ورزشی برای پشتیبانی فعال شده است. دراین شرایط بعید نیست که حتی بانامه بستری هم بیمارستان نتواند پاسخگوی نیاز باشد.

این مسئول گفت: بیمارستان چمران چند روز است که مراجعات عادی را تعطیل کرده و پشتیبان کرونا شده کادر درمان خسته هستندو نیاز به استراحت دارند. من خواهش می‌کنم به مردم خبربدهید که در بیمارستان‌ها فاجعه در حال رخ دادن است.

ایزدی با اشاره به وضعیت نامطلوب رعایت پروتکل‌ها ابراز داشت: از اول کرونا همه در حدتوان کمک می‌کردند که سیر فزاینده بیماری کنترل شود، الان به برهه‌ای رسیدیم که هیچکس کمک نمی‌کند حتی هشدارها را جدی نمی‌گیرند. تاهمه پای کار نباشند این وضعیت کنترل نخواهد شد. مسئولین مرتبط باید یک فکر اساسی بکنند مثلاً مدتی شهر را تعطیل کنند جاده‌ها را ببندند تا بار بیماری و سیر فزاینده آن تا حدی کنترل شود.

 

وی تاکید کرد: درحال حاضر جوابگوی این حجم تقاضا نیستیم و بعید نیست که کسی بانامه بستری مراجعه کند یانیاز به خدمات داشته باشد اما کسی جوابگوی او نباشد. شهر و استان نیاز به رسیدگی فوری و تعطیلی یا تصمیم در سطح ملی دارد تا این پیک فروکش کند. درمان خیلی سخت شده خواهش می‌کنیم مردم رعایت کنند که مبتلا نشوند.

به گفته کارشناسان مامایی اگر مادران باردار به محض مثبت شدن تست کرونا به درمانگر خود اعم از پزشک متخصص یا ماما یا مرکز بهداشت یاپزشک خانواده خبردهند و آنها به رابطان مادران پرخطر خبربدهند، اسم آنها به عنوان مادران پرخطر ثبت می‌شود و می‌توانند مشورت‌های لازم را دریافت کنند.

کارشناسان می‌گویند که انتخاب پزشک مناسب دراین شرایط به طول عمر جنین بستگی دارد. اگر جنین زیر ۲۶ تا ۲۸ هفته باشه بیمار کیس زنان محسوب نمی‌شود و درصورت بروز علائمی مانند تب و درد و خونریزی یا افت اکسیژن که نیاز به مراجعه به پزشک دارند، بهتراست به متخصص عفونی مراجعه کنند. مادران باردار در این دوره باید مرتب اکسیژن خون خود را چک کنند و درصورت افت اکسیژن زیر ۹۴ درصد حتماً به پزشک مراجعه کنند. باتوجه به اینکه مراقبت بارداری در بازه زمانی زیر ۲۸ هفته ماهی یکبار است و اگر در دوران قرنطینه دویاسه هفته به پزشک زنان مراجعه نکنند، جای نگرانی نیست.

متخصصان مامایی همچنین می‌گویند که اگر جنین بالای ۲۸ هفته باشد، مادران در صورت تب و خونریزی و آبریزی و افت اکسیژن لازم است به زایشگاه یا بیمارستان‌های مانند بیمارستان حضرت زینب (س) مراجعه کنند.

به گزارش مهر طبق گفته کارشناسان مامایی مصرف مایعات زیاد، مصرف مواد پروتئینی و مکمل‌ها و کاهش فعالیت بدنی می‌تواند به مادران کمک کند که دوره بیماری را بهتر پشت سربگذارند.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار