سرو کلاه فرنگی و درخت کُنار مکتب، به عنوان ۲ اثر طبیعی تاریخی شهرستان کازرون استان فارس در فهرست آثار ملی به ثبت رسیدند.
کد خبر: ۹۸۳۸۸۹
تاریخ انتشار: ۱۴ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۷:۰۳ 05 August 2021

تابناک فارس به نقل از ایرنا: رئیس اداره میراث فرهنگی کازرون اعلام کرد: سرو کلاه فرنگی با قدمت بیش از یک هزار و ۵۰ سال تا یک هزار و ۱۰۰ سال در باغستان های روستای بورنجان کازرون قرار دارد.

محمد جواد جوکاری اظهار داشت: ارتفاع این سرو بیش از ۱۸ متر، قطر تنه بیش از دو متر و محیط تنه سرو به شش و نیم متر می رسد.

کارشناس میراث فرهنگی کازرون هم گفت: با توجه به اینکه در کنار این سرو ساختمانی به نام کلاه فرنگی بوده این درخت از گذشته های دور بین اهالی به این نام معروف شده است.

محمد خلیل محمودی اضافه کرد: این درخت تاریخی به شماره ۸۱۲ در فهرست آثار ملی به ثبت رسید.

رئیس اداره میراث فرهنگی کازرون گفت: درخت کُنار مکتب که قدمت آن به بیش از ۵۰۰ سال می رسد در روستای دادین در بخش جره و بالاده کازرون قرار دارد.

جوکاری اظهار داشت: این درخت کنار که در قبرستان روستای کنار مکتب قرار دارد یکی از نادرترین درختان کنار در ایران به شمار می رود؛ارتفاع این درخت کهنسال ۲۵ متر، قطر تنه آن سه متر و نیم است که با شاخه های جانبی اش مساحتی افزون بر ۳۰۰ متر مریع دارد.

کارشناس میراث فرهنگی کازرون هم گفت: با توجه به اینکه از قدیم عشایر منطقه از سایه این درخت کهن به عنوان مکتب استفاده می کردند به نام کنار مکتب معروف است.

محمودی اضافه کرد: این درخت کنار به شماره ثبت ۸۱۱ در فهرست آثار ملی ثبت رسید.

شهرستان کازرون با ثبت و شناسایی بیش از ۲۵۰ اثر تاریخی در کشور جایگاه ویژه ای دارد.

این شهرستان در غرب فارس است و فاصله مرکز آن با شیراز حدود ۱۲۰ کیلومتر است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار