این عادی انگاری و بیخیالی آنقدر پیش رفته و روز به روز اوج گرفته که به گفته رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز رعایت پروتکل های بهداشتی در بین هم استانی هایمان که روزی بیش از ۸۰ درصد بود حالا کم کم رنگ عادت به خود گرفته و به زیر ۳۵ درصد رسیده است.
کد خبر: ۹۸۳۷۴۳
تاریخ انتشار: ۱۴ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۹ 05 August 2021

 با گذشت بیش از ۱۸ ماه از شیوع ویروس منحوس کرونا در کشور اکنون دیگر شرایط به گونه ای شده که انگار این وضعیت برای مردم عادی شده، انگار دیگر ترس و وحشت ابتلا به این بیماری مثل گذشته در بین مردم نمایان نیست .

این عادی انگاری و بیخیالی آنقدر پیش رفته و روز به روز اوج گرفته که به گفته رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز رعایت پروتکل های بهداشتی در بین هم استانی هایمان که روزی بیش از ۸۰ درصد بود حالا کم کم رنگ عادت به خود گرفته و به زیر ۳۵ درصد رسیده است.

به عقیده جامعه شناسان به نظر می‌رسد جامعه به سمت عادی شدن ویروس کرونا در حال حرکت است و در ترکیب دو مفهوم بیولوژی (ویروس کرونا) و جامعه، سازگاری و همزیستی متقابلی اتفاق افتاده و مردم حالا ویروس کرونا را بخشی از زندگی خود می‌دانند و راحت‌تر از سایر کشورها خود را با آن منطبق کرده‌اند.

در دو تا سه هفته اخیر که به سمت عادی شدن شرایط کرونایی حرکت شده، تعداد مبتلایان به ویروس کرونا افزایش یافته است. اگرچه تعداد مبتلایان نسبت به سایر کشورها پایین‌تر است، اما واقعیت این است که عادی شدن شرایط اگر با کنترل و مدیریت همراه نباشد، ضررهای بیشتری نسبت به منافع آن خواهد داشت.


اگر وضعیت از لحاظ نگرشی برای مردم عادی شود، با بحران وحشتناکی در ادامه روزهای گرم تابستان مواجه خواهیم شد.

اگر چه مردم همزیستی با کرونا را پذیرفته اند و او را همانند یک مهمان ناخوانده به خانه هایشان راه می‌دهند، اما این عادی سازی باید با رعایت پروتکل های بهداشتی همراه باشد تا هم خود و عزیزانمان و هم جامعه به سلامت از این بحران عبور کنیم.


دراین میان مهم است که زیرساخت‌ها از طرف دولت و حاکمیت فراهم شود تا مردم هم نکات بهداشتی و پروتکل‌ها را بیشتر رعایت کنند.

به طور مثال یکی از دلایل اصلی اوج گرفتن کرونا در پیک پنجم و خطرناک تر شدن شرایط، تزریق واکسن کرونا به مردم، بدون تذکرهای مکرر و لازم به افراد است، چرا که واکسیناسیون تعداد زیادی از افراد در جامعه باعث شده این ذهنیت برای افراد واکسینه شده ایجاد شود که دیگر به کرونا مبتلا نخواهند شد پس نیاز به زدن ماسک و رعایت شیوه نامه های بهداشتی هم نیست و همین امر موجب افزایش آمار مبتلایان و تکمیل ۱۰۰ درصدی تخت های بیمارستانی در فارس شده است.

با گذری کوتاه در خیابان های شهر شیراز و دیدن افرادی که دیگر به طور جدی ماسک نمی زنند، در تجمعات به راحتی کنار یکدیگر قرار می‌گیرند و پلاک خودروهای غیر بومی میتوان به این موضوع به راحتی پی ببرد.

حتی در گفتگو با این افراد و درخواست رعایت پروتکل های بهداشتی، جمله من دیگر دو دوز واکسنم را زده ام زیاد از افراد شنیده می‌شود، این در حالی است که به گفته پزشکان تزریق واکسن مانع ابتلا به کووید ۱۹ نخواهد شد بلکه فقط در شرایطی، شدت ابتلا و مرگ و میر را کاهش می‌دهد.

پس لازم است کادر درمان در کنار تمام ایثارها و جان فشانی که طی این ۱۸ ماه از آنها دیده ایم به این موضوع و تذکرات جدی نیز توجه داشته باشند

چرا را اگر وضعیت به همین شکل پیش برود شاهد آمار فوتی ها و مبتلایان بیشماری در کشور و استان فارس خواهیم بود.


آماری که به گفته معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز تا کنون فقط در شهر شیراز شاهد جانباختن ۲ هزار و۴۶۲بیمار مبتلا به کروناویروس در از ابتدای شیوع بیماری تاکنون بوده ایم و بس نگران کننده است.

عبدالرسول همتی با اشاره به تکمیل شدن ظرفیت بیمارستان های درگیر کرونا و وجود لیست انتظار بیماران، از بستری ۵۱۰ بیمار مثبت و مشکوک دارای علایم کرونا در بیمارستان های استان طی ۲۴ ساعت گذشته خبر داد و مجموع بیماران مثبت و مشکوک دارای علایم که هم اکنون در بیمارستان های استان بستری هستند را سه هزار و ۸۱۶ نفر اعلام کرد و افزود: از این تعداد، ۳۲۶ بیمار به دلیل وخامت شرایط جسمی، در بخش های ICU، مراقبت های ویژه درمانی دریافت می کنند.


وی عنوان کرد: در طول بحران بیماری کووید ۱۹، در مجموع از یک میلیون و ۲۲۵ هزار و ۶۶۹ تست تشخیصی شامل تست مولکولی یا PCR و تست سریع در فارس انجام شده است که از این تعداد، یک میلیون و ۹۶ هزار و ۷۷۶ تست تشخیصی مولکولی در آزمایشگاه های استان تهیه شده و با بررسی نمونه های انجام شده، ۳۲۵ هزار و ۸۴۲ بیمار مثبت قطعی شناسایی شده است.

همتی در ادامه با اعلام جان باختن ۲۷ هم استانی دیگر در اثر این بیماری طی روز گذشته تاکنون، مجموع جان باختگان ناشی از کووید ۱۹ از ابتدای شیوع بیماری تا کنون را در استان پنج هزار و ۲۸۶ نفر اعلام کرد.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز به اعلام آمار جانباختگان ناشی از این بیماری در شهرهای فارس به تفکیک شهر پرداخت و افزود: از ابتدای شیوع تاکنون، دو هزار و ۴۶۲ مورد مربوط به شیراز؛ ۳۴۱ مورد مربوط به مرودشت؛ ۳۱۱ مورد مربوط به کازرون؛ ۱۳۹ مورد مربوط به داراب؛ ۱۲۳ مورد مربوط به آباده؛ ۱۰۵ مورد مربوط به ممسنی؛ ۸۴ مورد به لامرد؛ ۷۶ مورد مربوط به اقلید؛ ۷۵ مورد مربوط به نی ریز؛ ۷۱ مورد مربوط به استهبان؛ ۶۹ مورد به کوار؛ ۶۶ مورد مربوط به فیروزآباد؛ ۵۵ مورد مربوط به سپیدان؛ ۴۵ مورد مربوط به کوه چنار؛ ۴۴ مورد مربوط به قیروکارزین؛ ۴۳ مورد مربوط به خرامه و ۴۱ مورد مربوط به زرقان بوده است.


وی در ادامه ۳۸ مورد مربوط به خرمبید؛ ۳۷ مورد مربوط به رستم؛ ۳۴ مورد هر کدام مربوط به زرین دشت و ارسنجان؛ ۳۱ مورد مربوط به بوانات؛ ۳۰ مورد هر کدام مربوط به سروستان و بیضا؛ ۲۷ مورد مربوط به مُهر؛ ۲۶ مورد مربوط به پاسارگاد؛ ۱۱ مورد مربوط به فراشبند؛ ۸ مورد مربوط به بختگان و ۲ مورد را مربوط به سرچهان عنوان کرد و یادآور شد: مابقی آمار جانباختگان ناشی از کرونا در استان فارس نیز مربوط به دیگر دانشگاه ها و دانشکده های علوم پزشکی استان است.


معاون بهداشت دانشگاه با توجه به پایین آمدن سن ابتلا و درگیر شدن جوانان و میانسالان با این بیماری، از مردم استان و به ویژه جوانان و میانسالان خواست تا با رعایت بیشتر شیوه نامه های بهداشتی به ویژه استفاده از ماسک، پرهیز از حضور در دورهمی ها و رعایت فاصله فیزیکی در مراودات اجتماعی به سلامت خود و دیگران اهمیت بدهند.

حرف آخر اینکه:

بدون شک در این شرایط حساس که شاهد اوج گرفتن بحران کرونا و مواجهه با موج پنجم بیماری در استان هستیم، مردم می‌توانند با همدلی و همراهی مدافعان سلامت و رعایت بیشتر شیوه نامه های بهداشتی نقش بسزایی در قطع زنجیره انتقال این بیماری ایفا کنند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار