بررسی وضعیت استان فارس به لحاظ نرخ تورم دوازده ماهه منتهی به تیرماه نشان می‌دهد که استان فارس در هر 3 فاکتور خانوارها، خانوارهای روستایی و خانوارهای شهری تورمی بیش از میانگین کشوری را در تیرماه امسال تجربه کرده است.
کد خبر: ۹۸۲۶۷۰
تاریخ انتشار: ۱۰ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۶:۰۱ 01 August 2021

تابناک فارس به نقل از تسنیم: در دنیای امروز چه کسانی که اخبار اقتصادی را به صورت حرفه‌ای دنبال می‌کنند و چه کسانی که علاقه‌ای به این نوع اخبار ندارند با یک مفهوم به خوبی آشنا هستند و آن «تورم» است. در یک تعریف ساده تورم به روند فزاینده و غیرمنظم افزایش قیمت‌ها می‌گویند و نرخ تورم افزایش، کاهش یا ثبات در قیمت مصرف‌کننده کالاها و خدمات را نشان می‌دهد.

در توضیح نرخ تورم از 3 مفهوم، تورم سالانه، تورم ماهانه و تورم نقطه به نقطه استفاده می‌شود که بر این اساس منظور از نرخ تورم سالانه، درصد تغییر میانگین اعداد شاخص قیمت در یک سال منتهی به ماه جاری نسبت به دوره مشابه قبل از آن است.

منظور از نرخ تورم ماهانه، درصد تغییر عدد شاخص قیمت نسبت به ماه قبل و نرخ تورم نقطه‌ای، درصد تغییر عدد شاخص قیمت نسبت به ماه مشابه سال قبل است.

مرکز آمار ایران هر ماه نرخ تورم را در استان‌های مختلف اعلام می‌کند که بر این اساس شاخص کل در تیرماه 327.4 بوده که نسبت به ماه گذشته 3.5 درصد افزایش را نشان می‌دهد. درصد تغییر شاخص کل نسبت به ماه مشابه سال قبل (تورم نقطه به نقطه) برای خانوارهای کشور 43.6 درصد است.

بر این اساس نرخ تورم دوازده ماهه منتهی به تیرماه برای خانوارهای کشور 44.2 درصد بوده است. در بررسی نرخ تورم گروه اصلی کالاها و خدمات در نظر گرفته می‌شود که شامل خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها، دخانیات، پوشاک و کفش، مسکن-آب-برق و سایر سوخت‌ها، مبلمان و لوازم خانگی، بهداشت و درمان، حمل و نقل، ارتباطات، تفریح و فرهنگ، آموزش، هتل و رستوران، کالاها و خدمات متفرقه است.

در استان فارس شاخص کل قیمت برای خانوارهای این استان در تیرماه 314.9 رسیده است که نسبت به شاخص کل کشوری که کمتر است اما نسبت به ماه قبل 4.1 درصد افزایش را نشان می‌دهد.

بررسی وضعیت استان فارس به لحاظ نرخ تورم دوازده ماهه منتهی به تیرماه نشان می‌دهد که استان فارس در هر 3 فاکتور خانوارها، خانوارهای روستایی و خانوارهای شهری تورمی بیش از میانگین کشوری را در تیرماه امسال تجربه کرده است.

بر این اساس نرخ تورم دوازده ماهه منتهی به تیرماه در استان فارس 47.3 درصد است که از میانگین 44.2 درصدی کشور بیشتر است و این استان در این فاکتور در رتبه نهم پس از استان‌های کردستان، ایلام، خراسان شمالی، کرمانشاه، چهارمحال و بختیاری، آذربایجان شرقی، زنجان و همدان قرار گرفته است.

در نرخ تورم دوازده ماهه خانوارهای شهری نیز استان فارس بالاتر از میانگین کشوری قرار دارد. براساس گزارش مرکز آمار نرخ تورم دوازده ماهه خانوارهای شهری در کشور 43.7 درصد بوده که این نرخ در استان فارس 45.8 درصد است.

در این شاخص استان فارس پس از استان‌های کردستان، چهارمحال و بختیاری، ایلام، آذربایجان شرقی، خراسان شمالی، زنجان، کرمانشاه، سیستان و بلوچستان، گلستان، کهگیلویه و بویراحمد و خوزستان در رتبه 12 کشوری قرار دارد.

در نرخ تورم دوازده ماهه خانوارهای روستایی نیز نرخ تورم استان فارس بالاتر از میانگین کشوری و این افزایش نسبت به نرخ تورم خانوارهای شهری نیز بیشتر است. براساس گزارش مرکز آمار ایران نرخ تورم دوازده ماهه خانوارهای روستایی در کشور 47.3 درصد است که این میزان در استان فارس 52.8 درصد محاسبه شده است.

در این فاکتور فارس پس از استان‌های کرمانشاه و یزد در رتبه سوم قرار گرفته که نسبت به ماه‌های گذشته نیز این تورم بیشتر شده است.

بررسی آماری نشان از افزایش افسار گسیخته قیمت‌ها در تیرماه نسبت به سال گذشته و حتی نسبت به اردیبهشت و فروردین ماه دارد. این گرانی‌ها مورد انتقاد و گلایه مردم بوده و لازم است که نظارت‌های بیشتری از سوی متولیان امر برای کنترل قیمت‌ها صورت گیرد.

جعفر قادری نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی در تحلیل تورم بالای استان فارس معتقد است که عدم استفاده از حجم نقدینگی در تولید یکی از دلایل اصلی بالا بودن تورم در استان فارس است.

 

این استاد دانشگاه معتقد است تا زمانی که حجم نقدینگی استان در دلالی و واسطه‌گری هزینه شود، نتیجه‌ای جز افزایش قیمت و تورم ندارد. به گفته نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی استفاده از نقدینگی در مسیری جز تولید به ویژه استفاده به شکل دلالی سبب می‌شود که هزینه زمین، مسکن و تامین کالاهای صنعتی و تولیدی بیشتر شود در نتیجه تورم در این بخش‌ها ایجاد می‌شود.

قادری بهم ریختگی و عدم انسجام دستگاه‌ها در استان فارس برای کنترل بازار و تامین به موقع کالاها را دلیل دیگری برای بالا بودن نرخ تورم در استان می‌داند و معتقد است که این بهم ریختگی نتیجه‌ای جز آشفتگی بازار، مشکل در تولید و توزیع کالاها و گرانی ندارد.

به‌طور معمول نرخ تورم شهری و روستایی با هم اختلاف دارد و تورم خانوار روستایی در مقاطعی بالاتر از تورم خانوار شهری است.کارشناسان اقتصاد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ی د‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌لایل متعد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌د‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ی برای این موضوع ذکر می ‌کنند‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌؛ از جمله این که کالاهای مختلف به صورت یکسان د‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ر تمام مناطق مختلف کشور توزیع نمی‌شود‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌، بنابراین به نظر می‌رسد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ این افزایش نرخ تورم د‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ر مناطق کمتربرخورد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ار و روستایی طبیعی باشد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌.

مورد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ د‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌یگری که کارشناسان د‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ر این زمینه می‌ گویند‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ این است که افزایش هزینه‌های حمل و نقل برای نقاط روستایی و کمتر برخورد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ار سبب شد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ه این مناطق با نرخ تورم بالاتری نسبت به سایر نقاط روبه‌رو شوند‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌. د‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌لیل د‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌یگر کارشناسان کافی نبود‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ن و اثربخش نبود‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ن حمایت‌های د‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ولت از روستائیان است.

اما حسین مرزبان استاد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ اقتصاد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ د‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌انشگاه شیراز د‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌رباره نظر د‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌یگری د‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ارد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌. وی پیش از این د‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ر گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم از یک عامل ساکت د‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ر محاسبه نرخ تورم شهری و روستایی سخن گفته که سبب می‌شود‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ نرخ تورم روستایی بیش از شهری باشد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌.

به گفته وی د‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ر تورم شهری آیتمی با عنوان هزینه فرصت ملکی یا تملیکی است که منزل مسکونی است که متعلق به فرد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ و فرد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ د‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ر آن ساکن است که این امر د‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ر محاسبه ساکت یا به اصطلاح خاموش است یعنی د‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ر هزینه‌های خانوارهای شهری محاسبه نمی‌شود‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ د‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ر نتیجه نرخ تورم شهری کمتر از روستایی است نه اینکه واقعا اینگونه باشد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌.

کارشناسان مرکز آمار ایران نیز اختلاف سلیقه، اختلاف سطح درآمد و اختلاف در قیمت کالا و خدمات را دلیل این تفاوت می‌دانند. بر این اساس که سهم درآمدی روستاییان برای اختصاص به شاخص‌ها و فاکتورهای مورد محاسبه با خانوارهای شهری متفاوت است به صورت مثال ممکن است سهم درآمدی روستاییان برای مسکن یا اجاره مسکن کمتر از سهم درآمدی آنان برای خوراکی‌ها باشد.

در این میان مهم این است که چه خانوارهای روستایی و چه خانوارهای شهری این روزها با گرانی و تورم کمرشکنی روبه‌رو هستند که روز به روز زندگی را سخت‌تر از گذشته می‌کند.

برچسب ها: تورم ، فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار