این فعال محیط زیست با اشاره به اینکه فرونشست‌های استان فارس در سال‌های گذشته باعث شده تا فارس بدترین وضعیت را در حوزه آب در کشور داشته باشد، بیان کرد: متاسفانه مسئولان استان فارس در سال های گذشته به بهانه رقابت در تولید گندم و به رخ کشیدن و جلو زدن این محصول با استان خوزستان اقداماتی انجام دادند که باعث شد تا میزان فرونشست زمین در استان فارس به بالاترین رقم در کره زمین برسد و وضعیت این موضوع در فارس بسیار خطرناک باشد.
کد خبر: ۹۸۱۰۷۲
تاریخ انتشار: ۰۳ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۲:۴۳ 25 July 2021

تابناک فارس به نقل از ایلنا: محمد درویش با اشاره به اینکه سرزمین ایران در منطقه خشک خاورمیانه و در عرض جغرافیایی 25 الی 40 درجه و در کمربند خشک جهان قرار گرفته است، افزود : قطعا میانگین میزان ریزش‌های آسمانی در این منطقه نسبت به دیگر نقاط جهان با کاهش یک سومی مواجه است و این در حالی است که میزان تبخیر آب در این منطقه نسبت به دیگر نقاط جهان حدود 50 الی درصد بیشتر است.

رئیس کمیته محیط زیست در یونسکو با بیان اینکه انکار واقعیت ها در حوزه زیست بوم کشور در سال های گذشته باعث شد تا چیدمان توسعه ایران بر مبنای بوم شناختی طراحی نشود گفت: متاسفانه تمام فعالیت و برنامه‌های مسئولان در سال‌های گذشته در حوزه آب و اولویت قرار دادن کشاورزی باعث شد تا وابستگی معیشتی مردم به منابع آب و خاک تشدید شود.

کمبود آب ویژگی انکار ناپذیر ایران

رئیس کمیته محیط زیست در یونسکو با اشاره به اینکه قطعا کمبود آب یکی از ویژگی های انکار ناپذیر در سرزمین ایران به شمار می رود، ادامه داد: متأسفانه گذاشتن تمام تخم مرغ‌ها در سبدی که چشمش به آسمان باشد از اشتباهاتی بود که مسئولان در سال های گذشته مرتکب شدند.

وی با بیان اینکه تولید پول از طریق صادرات محصولات کشاورزی معادل صادرات آب به صورت مجازی است گفت: نباید فراموش کرد که صادرات آب در کشوری که با کمبود آب مواجه است یک خطای راهبردی و غیر قابل جبران است.

فارس بدترین حوزه آب کشور را دارد

این فعال محیط زیست با اشاره به اینکه فرونشست‌های استان فارس در سال‌های گذشته باعث شده تا فارس بدترین وضعیت را در حوزه آب در کشور داشته باشد، بیان کرد: متاسفانه مسئولان استان فارس در سال های گذشته به بهانه رقابت در تولید گندم و به رخ کشیدن و جلو زدن این محصول با استان خوزستان اقداماتی انجام دادند که باعث شد تا میزان فرونشست زمین در استان فارس به بالاترین رقم در کره زمین برسد و وضعیت این موضوع در فارس بسیار خطرناک باشد.

درویش با اشاره به اینکه دریاچه های پریشان، کافتر، ارژن، بختگان، طشک در سال های گذشته از دست رفته است، تصریح کرد: با توجه به اینکه استان فارس در سال های گذشته به دلیل دارا بودن 18 منطقه حفاظت شده و پارک ملی می توانست یکی از قطب های طبیعت گردی کشور باشد اما این مهم قربانی تصمیم مدیرانی شد که 25 سال به بهانه پیشی گرفتن در تولید گندم از استان خوزستان تمام آب های استان را حیف و میل کردند.

 

رئیس کمیته محیط زیست در یونسکو با اشاره به اینکه خشکسالی های و خالی شدن آب های زیر زمینی باعث شد تا مردم روستاهای شهرستان نی ریز، استهبان، و دشت کربال، مرودشت کامفیروز و .... به دیگر شهر ها مهاجرت کنند، گفت: متاسفانه این اتفاقات سبب شد تا مردم این مناطق با بحران های جدی مواجه شوند.

درویش با اشاره به اینکه ندانم کاری های مدیریتی استان باعث شد تا مناطق پائین دست و بالا دست کوه سیوند هم افزایش یابد، بیان کرد: با توجه به اینکه استان فارس دارای نقاط ارزشمندی مانند پاسارگاد، بیشابور، تخت جمشید ، سعدی ، حافظ، شاهچراغ و .... است اما نادیده گرفتن این مناطق و عدم توجه به گردشگری باعث شد تا فارس از سال های گذشته تاکنون با مشکلات متعددی در حوزه آب مواجه شود.

رئیس کمیته محیط زیست در یونسکو با بیان اینکه با وجود جاذبه های متعدد گردشگری استان نیازی نبود فارس در سال‌های گذشته به قطب کشاورزی آن هم از نوع ناپایدار تبدیل شود، بیان کرد: بالاتر بودن 30 درصدی میزان ضایعات کشاورزی استان فارس از راندمان جهانی و پایین بودن راندمان آب کشاورزی استان بیانگر این موضوع است که فهم بوم شناختی بر تفکر مدیران استان در سال های گذشته حاکم نبوده است که در نهایت تمام این عوامل سبب شده که فارس در بخش بیلان دشت ها حدود 2 و سه دهم میلیارد متر مکعب کسری آب داشته باشد.

حق نداریم توپ را در زمین مردم بیندازیم

رئیس کمیته محیط زیست در یونسکو معرفی نکردن معیشت های جایگزین کشاورزی برای مردم استان فارس باعث شده تا مردم در سال های گذشته به ناچار برای کسب در آمد و معیشت به مشاغلی مانند کشاورزی رو بیاورند ادامه داد: قطعا در این شرایط به هیچ وجه حق نداریم توپ را در زمین مردم بیندازیم.

درویش با بیان اینکه میزان برداشت آب در سال های گذشته از سفره های زیر زمینی استان فارس 2600 درصد بیشتر از میزان آب تزریق شده به مناطق استان است، افزود: قطعا این مهم یک فاجعه بسیار برای استان پهناور فارس به شمار می رود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار