گلاب یکی از پر مصرف ترین عرقیات مفید برای تقویت قلب ، کبد، معده و اعصاب است و به دلیل خواص و طبیعت ویژه ای که دارد آنرا معجزه طبیعت می نامند .
کد خبر: ۹۸۰۸۳۹
تاریخ انتشار: ۰۲ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۸:۴۵ 24 July 2021

تابناک فارس به نقل از صدا و سیما:گلاب مایعی است که از تقطیر گلبرگ های گل محمدی با بخار به دست می آید و فصل بهار بهترین زمان برای چیدن گل محمدی و تهیه گلاب است.

متخصصان طب سنتی می گویند ، نوشیدن یکی دو قاشق گلاب بعد از هر غذا به سیستم ایمنی بدن کمک می کند و احتمال ابتلا به کرونا را تا حدی کاهش می دهد .
گلاب یکی از پر مصرف ترین عرقیات است که طبعی گرم و معتدل دارد و علاوه بر مصرف خوراکی ، خواص و فواید بسیاری در درمان بسیاری از بیماری ها دارد . طبیعت انواع گلاب ها گرم و معتدل است و طبع گلاب سه آتشه ، دو آتشه ، درجه یک ، درجه دو و پس آب به ترتیب از گرمی به خنکی می رود.
گلاب از رایحه خوشی برخوردار است و از آن در صنعت عطرسازی استفاده می شود و علاوه بر آن از این معجون شگفت انگیز در صنعت دارویی و درمانی نیز استفاده می شود.

از خواص بی نظیر گلاب چقدر می دانید ؟گلاب فواید بی شماری در درمان بیماریها دارد

1- موثر در تقویت مغز و پیشگیری از ابتلا به آلزایمر
پروتئین آمیلوئید ماده ای است که روی عملکرد مغز تاثیر منفی دارد و موجب از بین رفتن سلول‌های مغزی و کاهش حافظه شده و بیماری آلزایمر را موجب می شود. گلاب با مهار کردن فعالیت این پروتئین موجب تقویت مغز می شود.

2. درمان سردرد
گلاب به دلیل تقویت سیستم عصبی که دارد برای درمان سردرد و میگرن موثر است . اگر پارچه‌ای را به گلاب آغشته کرده و بر روی پیشانی خود قرار دهید در کمترین زمان می توانید سردردهای خود را درمان کنید.

3. بهبود بیماری های چشمی
گلاب دارای خواص ضد عفونی کننده قدرتمندی است که می تواند از بروز عفونت جلوگیری کند به همین دلیل گلاب موجب پیشگیری از ابتلا به بیماری های چشمی مختلف مانند خشکی چشم و آب مروارید و در قطره های چشمی برای درمان موارد ورم ملتحمه استفاده می شود. همچنین خاصیت ضد التهابی و خنک کنندگی که این مایع شگفت انگیز دارد برای درمان پف زیر چشم نیز موثر است .

4. برای درمان بیماری های پوستی
گلاب دارای ویتامین های A,C,E,B است و ترکیبات آنتی اکسیدانی است و موجب سبب قوی و نرم شدن سلول های پوست و درخششی سالم می شود. گلاب PH پوست را متعادل می کند و چین و چروک را کاهش می دهد . مصرف گلاب به صورت موضعی برای درمان اگزما ، التهاب پوستی و آکنه ، بریدگی ها ، زخم ها و آفتاب سوختگی نیز مفید است.
گلاب با بهبود گردش خون ، رشد و سلامت مو را تقویت و به نرم کردن مو ، کنترل شوره و التهاب کمک می کند.

6. درمان مشکلات دستگاه گوارش
مصرف گلاب جریان صفراوی را افزایش و موجب بهبود بیماری های دستگاه گوارش نظیر کاهش نفخ ، دردهای شکمی ، معده درد ، زخم معده و یبوست می‌شود .

7. حاوی آنتی اکسیدان است
گلبرگهای گل و روغن گل سرخ حاوی تعدادی آنتی اکسیدان قوی هستند که می توانند به محافظت از سلول در برابر آسیب کمک کنند.

8. بریدگی ها ، جای زخم ها و سوختگی ها را بهبود می بخشد
گلاب ضد عفونی کننده است و خواص ضد باکتری دارد که می تواند به بهبود سریعتر زخم کمک کند. این خواص می تواند به پاک سازی و جلوگیری از عفونت بریدگی ها و سوختگی ها کمک کند.

9 . مبارزه با افسردگی
گلاب خواص ضد افسردگی و ضد استرس قوی دارد بوی گلاب برای قلب و مغز مفید آرام‌ بخش و تسکین‌دهنده است . بوییدن گلاب موجب بهبود خلق و خو هم می شود و ناراحتی های عصبی و بی خوابی را کاهش می دهد.
از خواص بی نظیر گلاب چقدر می دانید ؟10. بهبود سرماخوردگی و گلودرد
گلاب دارای خواص ضد عفونی کننده و ضد التهابی و یک آنتی بیوتیک طبیعی است که موجب تقویت سیستم ایمنی بدن می شود و برای پیشگیری و درمان سرماخوردگی و گلودرد مفید است.

11. درمان بیماری های دهانی
نگه‌ داشتن گلاب در دهان و غرغره کردن آن علاوه بر استحکام لثه به درمان برفک و آفت دهانی کمک می کند و سرعت از بین رفتن آلودگی‌ها و باکتری‌ها را در دهان بیشتر کرده و موجب از بین رفتن بوی بد دهان می شود.

12. سبب رفع خستگی
یکی از روش‌های طبیعی و موثر برای افزایش نشاط و کاهش خستگی بدن ، تقویت قوای عمومی بدن و تجدید انرژی مصرف گلاب است .

13. فشار خون و قلب
گلاب به دلیل خواص ضد التهابی برای کاهش فشار خون بالا و برای تقویت قلب و پیشگیری و درمان بیماری های قلبی و عروقی مفید .
14. خواص گلاب در مجاری تنفسی
گلاب برای مجاری هوایی و ریه‌ها مفید بوده و موجب نرم شدگی مجاری هوایی ، گلو و حلق می شود . افرادی نظیر مداحان و خوانندگان ، آموزگاران ، قاریان و امثالهم می توانند از خاصیت بالای گلاب استفاده نمایند.
برخی متخصصان طب سنتی نیز می گویند در ایام کرونا ، نوشیدن یکی دو قاشق گلاب بعد از هر غذا به سیستم ایمنی بدن کمک می کند و احتمال ابتلا را تا حدی می کاهد.

تولید گلاب و کشت گل محمدی
در حال حاضر در نقاط مختلف ایران در کنار روش صنعتی با استفاده از روشهای سنتی گلاب می‌گیرند و امروزه شهرستان کاشان با تولید ۱۵ هزار تن گلاب بزرگترین تولیدکننده این محصول در جهان است و پس از کاشان شهر میمند در استان فارس با بیش از ۱۲ هزار تن تولید گلاب بزرگترین تولیدکننده این محصول در جهان است .
میزان تولید گل در منطقه کاشان حدود 7 هزار تن است که در سطح بیش از 600 هکتار کاشته شده است . نوع گل سرخ در کاشان از مرغوبترین نوع رز به شمار می‌رود و بصورت گلستانهای زیبا در دامنه کوههای کرکس به دست می آید.
این گل بهاری از اواسط اردیبهشت تا اواخر خرداد رویش دارد و از خواص درمانی فراوانی برخوردار است.
طبیعت گلاب گرم است و مقوی معده ، قلب ، کبد و اعصاب بوده و آرام بخشی قوی به حساب می‌آید. به همین دلیل است که بعضی افراد قدیمی مصرف گلاب را در روزهای سخت و پرتنش لازم می‌دانند . این مایع خوشبو و معطر تحریک‌کننده جریان خون هم هست و بافت پوست را به تولید سلول‌های جدید تحریک می‌کند.

 راهکار‌های استفاده از گلاب چیست؟
گلاب را می توان به صورت موضعی روی پوست مالید و همچنین برای اثرگذاری بیشتر می توانید آن را با یک روغن طبیعی مانند روغن نارگیل ترکیب کنید . برای تهیه دمنوش گلاب می توان از گلاب و یا گلبرگ های گل سرخ استفاده کرد، این دمنوش عالی موجب هیدراتاسیون بدن شده و ناراحتی های گوارشی و گلودرد را تسکین می دهد .

و یک توصیه‌ : از آنجا که گلاب بر اثر ماندگاری زیاد اثر خود را از دست می‌دهد نباید آن را بیش از یک سال نگهداری کرد .گلاب را باید در یخچال و ظروف شیشه‌ای رنگی نگهداری کنید . اسانس گلاب نسبت به مواد تشکیل ‌دهنده ظروف پلاستیکی واکنش نشان داده و کیفیت خود را از دست می‌دهد بنابراین از نگه داشتن آن در این نوع ظروف اجتناب کنید.

برچسب ها: گلاب ، خواص گلاب
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار