مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای فارس گفت: امسال با ١٦٦ میلی متر بارندگی، ٤٦ درصد کمتر از متوسط سالانه، بارندگی داشتیم و یکی از سخت ترین شرایط ٥٠ سال اخیر از لحاظ خشکسالی در این استان رقم خورده است.
کد خبر: ۹۸۰۷۳۲
تاریخ انتشار: ۰۲ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۷ 24 July 2021

تابناک فارس به نقل از ایسنا: حمیدرضا دهقانی شنبه دوم مرداد در آیین اتمام عملیات اجرایی سدهایقر که با حضور رئیس جمهور به صورت ویدئو کنفرانس در قالب پویش «الف-ب ایران» برگزار شد، بیان کرد: سد هایقر یکی از سدهای مخزنی است که برای کنترل سیلابی که سالانه از دسترس خارج و با ورود به گنبدهای نمکی شور می‌شود، احداث شده است.

او افزود: سالانه ٦٧ میلیون متر مکعب قابلیت تنظیم آب در این سد داریم که ١٠ میلیون مترمکعب از این آب برای شرب مردم و صنایع مستقر در منطقه، ٣٠ میلیون مترمکعب برای صنایع پایین دست، ١٠ میلیون مترمکعب برای حقابه برهای پایین دست و ١٦ میلیون مترمکعب برای مباحث زیست محیطی رهاسازی می‌شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای فارس ادامه داد: این سد در یکی از نقاط بسیار زیبا به نام تنگه هایقر از نوع بتنی احداث شده و حجم سد ٢٢٦ میلیون مترمکعب است.

دهقانی، ارتفاع سد از کف بستر را ۸۸ مترمربع اعلام کرد و گفت: امسال در این سد به دلیل اینکه خشکسالی شدیدی داشتیم و رژیم بارندگی در این منطقه به صورت بارشی بود و همچنین رودخانه پایداری هم نداشتیم، نتوانستیم آبگیری انجام دهیم و امید است در فصل پاییز با بارندگی‌های خوبی که ایجاد خواهد شد، آبگیری را هم شروع کنیم.

او با بیان اینکه هم‌اینک عملیات اجرایی بدنه و قسمت‌های تجهیزات انجام شده، گفت: عملیات اجرایی خاصی در سد نداریم و امید است با بارندگی‌های موثر به اهداف پیش‌بینی شده در سد برسیم.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای فارس همچنین به پروژه آبرسانی به حاجی آباد زرین‌دشت هم اشاره و با بیان کرد: به همت دولت، شش پروژه آبرسانی بزرگ در فارس شامل شیراز، جهرم، فسا، داراب و سعادت شهر در فازهای اول و نهایی به اتمام رساندیم.

دهقانی تصریح کرد: هرچند در روستاها ممکن است مشکل داشته باشیم اما اگر امسال در تامین آب شیراز و دیگر شهرها کمتر از سایر استان‌ها مشکل داشتیم، نشات گرفته از همین پروژه‌هایی بود که به بهره برداری رسید.

مدیرعامل آب منطقه‌ای فارس خاطرنشان کرد: از پس از انقلاب تنها دو تصفیه خانه در استان فارس احداث شده بود اما طی دو سال گذشته چهار تصفیه خانه بزرگ دیگر احداث کردیم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار