عیدقربان، زیباترین جلوه تعبد در برابر خالق، جشنی برای رهایی از اسارت و گذشتن از تعلقات دنیوی است.
کد خبر: ۹۸۰۱۹۹
تاریخ انتشار: ۳۰ تير ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۸ 21 July 2021

تابناک فارس به نقل از صدا و سیما: مردم فارس همچون دیگر مسلمانان، به پیش باز عید قربان، عید بندگی و اطلاعات می‌روند.
فارسی‌ها سعی می‌کنند در این روز بزرگ، با به جا آوردن طاعات و انجام مناجات با خدای یگانه، دست نیاز بندگی به درگاه احدیت ببرند و حاجت روا شوند.
در روزی که خدا به ابراهیم خلیل فرمان داد تا فرزندش اسماعیل را قربانی کند و او اسماعیل را به قربانگاه برد، ولی جبرئیل همراه با قوچی نازل شد و ابراهیم آن را به جای اسماعیل قربانی کرد.
در قرآن از این ماجرا یاد شده‌است:
فَلَمَّا أَسْلَمَا وَتَلَّهُ لِلْجَبِینِ (۱۰) وَنَادَیْنَاهُ أَن یَا إِبْرَاهِیمُ (۱۰۴) قَدْ صَدَّقْتَ الرُّؤْیَا إِنَّا کَذالِکَ نَجْزِی الْمُحْسِنِینَ (۱۰۵)‌ای ابراهیم خوب وظیفه‌ات را انجام دادی و…؛ [۱۶]پس از سربلندی ابراهیم نبی و تصمیم جدی او برای قربانی کردن پسر و اقدام به عمل برای انجام این کار، خداوند قوچی را برای قربانی کردن آن به‌جای پسرش فرستاد و این‌گونه سنت قربانی کردن به‌وجود آمد.
مسلمانان در این روز ابراز تمایل ابراهیم برای قربانی کردن پسرش اسماعیل را به عنوان عملی پیروی شده از فرمان خدا ارج می‌نهد و همانند او دامی قربانی می‌کنند.
سنّت قربانی در روز عید قربان در سرزمین منا به یاد آن رخداد است. مستحب است که در فاصله زمانی طلوع آفتاب روز عید تا ظهر این روز نماز عید قربان برپا شود.
عبادت در شب و روز عید قربان بسیار سفارش شده است و احیای شب عید قربان به دعا، نماز و نیایش فضلیت فراوانی دارد. بهترین دعاها، دعای چهل و هشتم صحیفه سجادیه است که با عبارت «أللّهُمَّ هذا یومٌ مُبارَک» آغاز می‌شود و اگر دعای چهل و ششم قرائت شود بهتر است.
این عید بزرگ، زیباترین جلوه تعبد در برابر خالق، جشنی برای رهایی از اسارت و گذشتن از تعلقات دنیوی و وسوسه‌های شیطانی است.
دهم ذی الحجه مصادف با عید قربان، که از بزرگترین اعیاد مسلمان است، در کشور‌های اسلامی همچون ایران تعطیل رسمی و مسلمانان در این روز جشن می‌گیرند.
این عید سعید و جشن رهایی از اسارت نفس و شکوفایی ایمان و یقین بر همه مبارک باد.

 

برچسب ها: فارس ، عید قربان ، شادی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار