این در حالی است که سخنگوی صنعت برق نیز اعلام کرده است که مردم منتظر خاموشی‌های گسترده باشند.
کد خبر: ۹۷۶۶۱۶
تاریخ انتشار: ۱۶ تير ۱۴۰۰ - ۱۴:۱۹ 07 July 2021

تابناک فارس به نقل از تسنیم: پس از گذشت تقریباً یک ماه که خاموشی‌ها کنترل شده بود و قطعی برق دیگر رخ نمی‌داد از 8 تیرماه دوباره قطعی برق در کشور و به‌ویژه در شهر شیراز و استان فارس شروع شده است که این موضوع با واکنش‌های مختلف از سوی کاربران و مشترکان همراه بود.

نکته مهم پایبندی به برنامه خاموشی و در نظر گرفتن همه شرایط برای اعمال خاموشی‌ها است به‌گونه‌ای که رئیس مجلس شورای اسلامی نیز به این مسئله ورود کرد. محمدباقر قالیباف روز گذشته اعلام کرد که «قطعی مکرر برق در سراسر کشور و مختل شدن کسب و کار و زندگی مردم نیازمند تدبیر و مدیریت است. اگر افزایش مصرف و مازاد تقاضا به‌هردلیلی در کوتاه‌مدت جبران نمی‌شود لااقل به برنامه اعلام‌شده خاموشی‌ها پایبند باشید تا مردم بتوانند مشکلات را تدبیر کنند.»،
این در حالی است که سخنگوی صنعت برق نیز اعلام کرده است که مردم منتظر خاموشی‌های گسترده باشند.
رجبی مشهدی گفت: به‌دلیل گرمای هوا احتمال مصرف برق از 66 هزار مگاوات عبور خواهد کرد و در صورتی که رله‌های فرکانسی به‌درستی عمل نکند شاهد خاموشی‌های گسترده در کشور خواهیم بود.

حسین حسین‌زاده، عضو هیئت رئیسه کمیسیون انرژی مجلس و نائب‌رئیس مجمع نمایندگان استان فارس در گفت‌وگو با تسنیم به تشریح وضعیت صنعت برق پرداخت. وی با اشاره به قطعی‌ مکرر برق در شهرهای مختلف کشور به‌ویژه در استان فارس اظهار داشت: این مسئله خسارت‌های بسیاری به‌بار آورده است و مردم به خاموشی‌های گاه‌وبی‌گاه و خارج از زمان‌بندی‌ معترض هستند.

نماینده مردم لارستان، خنج، گراش و اوز در مجلس با بیان اینکه از ماه‌ها قبل، پیش‌بینی شد که در تابستان امسال با بحران کمبود برق روبه‌رو خواهیم بود و راهکارهایی نیز از سوی کمیسیون انرژی ارائه شد، گفت: وزارت نیرو باید تمهیداتی می‌اندیشید، اما نه‌تنها اقدام جدی صورت نگرفت، بلکه برنامه‌ریزی و اطلاع‌رسانی درستی نیز درباره خاموشی‌ها انجام نمی‌شود.

عضو هیئت رئیسه کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با اعلام اینکه این موضوع به‌طور ویژه در کمیسیون انرژی پیگیری می‌شود، افزود: در مسئله قطعی برق 2 بحث مطرح است؛ یک بحث کم‌کاری وزارت نیرو و دیگری بحث فنی در زمینه برق و تولید و توزیع آن است.

نماینده مردم لارستان، خنج، گراش و اوز در مجلس شورای اسلامی با اشاره به جزئیات هر یک از این بحث‌ها خاطرنشان کرد: در مسئله نخست که کم‌کاری وزارت نیرو است باید پیش‌بینی مصرف، اصلاح الگوی توزیع و انتقال برق، افزایش راندمان نیروگاه‌ها با تبدیل گازی به سیکل ترکیبی و افزایش تولید برق مصرفی از انرژی‌های تجدیدپذیر دنبال می‌شد که انجام نشده است.

وی با اشاره به مبحث فنی قطعی‌های برق عنوان کرد: یکی از چالش‌های اصلی حوزه انرژی در کشور با روال فعلی خاموشی گسترده گاز در زمستان و خاموشی گسترده برق در تابستان است که این چالش را امروز مردم از نزدیک احساس می‌کنند و طی یک ماه آینده نیز به‌شدت افزایش پیدا می‌کند.

حسین‌زاده با ابراز اینکه با ادامه این روند خاموشی گسترده گاز در زمستان نیز عجیب و دور از انتظار نیست، تصریح کرد: باید راندمان نیروگاه‌ها را افزایش داد که این امر باید با تبدیل نیروگاه‌های گازی به سیکل ترکیبی صورت گیرد که هم سرمایه کمتری می‌خواهد و هم بازدهی بیشتری دارد.

نماینده مردم لارستان، خنج، گراش و اوز با تأکید بر تبدیل نیروگاه‌های گازی به سیکل ترکیبی عنوان کرد: این امر کنار اصلاح شبکه انتقال و فوق‌توزیع می‌تواند در حل چالش موجود کمک‌کننده باشد.

وی با بیان اهمیت طرح توسعه برق و در اولویت قرار گرفتن آن یادآور شد: در بسیاری از نواحی کشور به‌دلیل مشکل انتقال برق حبس‌شده داریم که این موضوع با طرح توسعه برق اصلاح می‌شود همچنین باید از دیگر نیروگاه‌ها و بخش خصوصی برای این منظور کمک گرفته شود.

 

حسین‌زاده با اشاره به افق 1404 در حوزه انرژی و برق و نیاز به سرمایه‌گذاری کلان در این زمینه گفت: استفاده از دیگر ظرفیت‌ها نظیر بخش خصوصی و نیروگاه‌های دیگر باید در دستور کار وزارت نیرو قرار بگیرد تا این نیاز برطرف شود.

عضو هیئت رئیسه کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با بیان "به‌خلاف گاز در زمینه برق مصرف سرانه کشور ما نسبت به دیگر کشورهای دنیا در حد استاندارد قرار دارد"، اضافه کرد: این دلیل که از سوی برخی متولیان درباره مصرف زیاد مطرح می‌شود چندان جای اعتبار ندارد.

وی با تأکید به اینکه مهم سازوکارهای حاکم بر سرمایه‌گذاری صنعت برق است، ادامه داد: باید این طرح‌ها توجیه اقتصادی داشته باشد تا سرمایه‌گذار در این زمینه ورود کند همچنین اصلاح نظام مالی صنعت برق باید انجام شود.

حسین‌زاده با تصریح به اینکه توانیر حکمرانی می‌کند وزارت نیرو، نیروگاه می‌سازد در صورتی که باید به‌عکس باشد، عنوان کرد: باید به‌سمت توسعه برق برای آینده کشور رفت و با استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر باید طرح تولید همزمان برق و گرما را دنبال کرد.

نماینده مردم لارستان، خنج، گراش و اوز در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اعلام ساعات خاموشی از سوی صنعت برق و مشکلاتی که در این حوزه وجود دارد، گفت: اعلام‌ها باید دقیق باشد اما به‌دلیل عدم پیش‌بینی همه شرایط در کشور با خارج شدن یک یا دو نیروگاه برنامه خاموشی به‌هم می‌خورد و سبب گلایه مردم شده است.

وی با اشاره به جلسه‌ای با مسئولان صنعت برق در کمیسیون انرژی افزود: پیش‌بینی میزان مصرف در روزهای اوج گرما از سوی این مسئولان حساب‌شده نبوده است و امروز بیش از آنچه پیش‌بینی کرده بودند، مصرف رخ داده است که همین مسئله هم سبب شده است برنامه‌ریزی مناسبی صورت نگیرد.

حسین‌زاده با تأکید بر اینکه باید برای خاموشی‌ها و اعلام دقیق آنها برنامه‌ریزی مناسب صورت گیرد، بیان کرد: چالش‌های موجود با برنامه‌ریزی، رعایت الگوی مصرف و استفاده از الگوهای فناورانه و انرژی‌های تجدیدپذیر قابل حل است و فردا نیز در جلسه اضطراری کمیسیون انرژی این موارد بررسی می‌شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار