مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب فارس گفت: در حال حاضر ۵۵۸ روستای استان در وضعیت بحران قرار گرفته‌اند و تعدادی دیگر از شهر‌ها و روستا‌های استان نیز در شرایط تنش آبی به سر می‌برند.
کد خبر: ۹۷۳۲۴۵
تاریخ انتشار: ۰۲ تير ۱۴۰۰ - ۱۲:۴۹ 23 June 2021
 

تابناک فارس به نقل از باشگاه خبرنگاران:علی بوستانی در نشست با فرمانده سپاه فجر استان فارس با تاکید بر لزوم مدیریت مصرف آب در شرایط کنونی و توجه به صرفه جویی بیشتر گفت: در صورت عدم مدیریت مصرف و با فشار بیشتر به منابع آب بحران کم آبی شهر‌ها و روستا‌های فارس را تهدید می‌کند.

او گفت: سرانه مصرف آب یعنی مقدار آبی که هر نفر در شبانه روز مصرف می‌کند در دنیا معادل ۱۵۰ لیتر در شبانه روز و در کشور ما معادل ۲۵۰ لیتر در شبانه روز است حال آن که این مقدار در شهر‌ها و روستا‌های استان فارس حدود ۲۹۰ لیتر در شبانه روز است که بیانگر میزان مصرف غیر متعارف آب شرب در میان مردم استان است.

مدیر عامل شرکت آبفا استان فارس گفت: در حال حاضر ۷۸ درصد از آب شرب شهر‌ها و روستا‌های تحت پوشش شرکت از منابع آب‌های زیر زمینی تامین می‌شود. این در حالی است که در سال آبی جاری شاهد کاهش شدید نزولات آسمانی و باران رحمت الهی در سراسر استان هستیم طوری که نسبت به پارسال با کاهش ۶۳ درصدی و در مقایسه با بلند مدت با کاهش ۴۴ درصدی میزان بارش‌ها مواجه هستیم.

او بیان کرد: متاسفانه دبی استحصالی آب قریب به اکثریت منابع آب استان نظیر چاه‌ها، چشمه سار‌ها و قنوات، تحت تاثیر عدم بارش‌ها، کاهش چشمگیری داشته است. در حال حاضر آب شرب تعداد زیادی از شهر‌ها و روستا‌های استان در وضعیت بحران قرار گرفته است. بطوریکه جهت برون رفت از این وضعیت، آبرسانی سیار، اجاره چاه‌های کشاورزی، کف شکنی چاه‌ها و در برخی مناطق بازسازی شبکه‌های توزیع آب، لازم است.

مدیر عامل شرکت آبفا استان فارس در ادامه اظهار داشت: در حال حاضر ۱۴ شهر و ۵۵۸ روستای استان در وضعیت بحران قرار گرفته اند و تعدادی دیگر از شهر‌ها و روستا‌های استان نیز در شرایط تنش آبی به سر می‌برند که در صورت ادامه روند خشکسالی و عدم نزول بارش باران مطلوب و همینطور عدم مدیریت مصرف و صرفه جویی در مصرف آب از سوی مشترکین، ورود به شرایط بحران نزدیک است.

او با اشاره به بحران کم آبی فزاینده در بسیاری از نقاط کشور، تابستان سال جاری را تابستانی سخت در حوزه آبرسانی توصیف کرد و خواستار همکاری و همت مضاعف سازمان بسیج سازندگی برای تفاهمنامه همکاری منعقد شده به منظور آبرسانی به هم استانی ها، به ویژه مردم روستا‌ها شد.

بوستانی با اشاره به حضور موثر و سازنده سازمان بسیج سازندگی در تمام عرصه‌ها سازندگی و خدمت رسانی کشور، ظرفیت‌های بسیج را بسیار گسترده دانست و ابراز امیدواری کرد در حوزه آبرسانی به مردم استان فارس نیز نقش بسیج سازنده و محسوس باشد.

سردار سرتیپ دوم یدالله بوعلی فرمانده سپاه فجر استان فارس اظهار داشت: سازمان بسیج در کنار سپاه پاسداران، در کمک رسانی به آحاد مردم در مواقع بحران و بروز مشکلات، به ویژه مناطق محروم رسالت ذاتی دارد و همواره با تمام توان و ظرفیت خود به میدان خدمت رسانی آمده است.

او با تأکید بر این موضوع که باید با تمام توان در آبرسانی به مردم با شرکت آبفا فارس همکاری کنیم، از فرماندهان سپاه و بسیج خواست تا در مواقع اضطرار با استفاده از ظرفیت‌های موجود در آبرسانی سیار به مردم، به ویژه مردم روستا‌های استان همکاری‌های لازم را داشته باشند.

سردار بوعلی در بخش دیگری از بیانات خود ضمن اشاره به لزوم مدیریت مصرف و ترویج فرهنگ صرفه جویی در مصرف آب، از فرماندهان سپاه و بسیج استان خواست تا در آموزش همگانی اصول مصرف بهینه با امور و ادارات آبفا شهرستان‌های استان همکاری کنند.

برچسب ها: بحران آب ، خشکسالی ، روستا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار