مدیر جهاد کشاورزی گراش فارس اعلام کرد که ۳۰ هزار تن محصول صیفی در سال زراعی جاری در این شهرستان برداشت شد که بالای ۵۰ درصد منافع این محصولات بدون آنکه سودی برای کشاورز و یا خود شهروندان داشته باشد از شهرستان خارج شد و به جیب دلالان رفت.
کد خبر: ۹۷۲۶۱۳
تاریخ انتشار: ۳۰ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۰:۳۴ 20 June 2021

تابناک فارس به نقل از ایرنا:حسن مرادی اظهار داشت: این میزان محصول از حدود هزار هکتار زمین کشاورزی این شهرستان برداشت شده است.

او گفت بیش از نیمی از این محصولات و با کمترین و نازل ترین قیمت در خود مزرعه از کشاورز و از سوی دلال خریداری و از شهرستان و منطقه خارج شد در حالی که هم اینک خود شهرستان و مناطقی از استان فارس که نیاز مبرم با توجه به نوسانات و افزایش قیمت محصولات دارند بهره ای از این محصولات نبرده اند.

مرادی با اشاره به اینکه یکی از مشکلات اساسی کشاورزان همواره عدم فروش محصول تولیدی با قیمت مناسب بوده است گفت : در زمینه صنایع تبدیلی و تکمیلی به کشاورزان تسهیلات مناسبی پرداخت می شود و کسانی که تمایل به سرمایه گذاری در این بخش دارند می‌توانند برای دریافت وام به مدیریت جهادکشاورزی شهرستان مراجعه کنند.

برداشت صیفی در شهرستان گراش هر ساله از اوایل اردیبهشت ماه آغاز می شود و تا اواخر خرداد ادامه دارد و همیشه محصولات کشت زیر پلاستیک ( تونلی ) به صورت نوبرانه و در ادامه نیز محصولات کشت در فضای آزاد به بازار عرضه می شود.

مرادی اظهار داشت: عمده محصولات صیفی که در شهرستان گراش کشت می شود شامل هندوانه ، گوجه، خیارسبز، بادمجان ،طالبی ، خربزه ، خیار چمبر و شاه پسند(نوعی طالبی) است.

وی بیان کرد: اقلیم منطقه این اجازه را می‌دهد که در طول سال همواره صیفی را به صورت کشت پاییزه و تابستانه داشته باشیم و در واقع محصولاتی که تاکنون برداشت می شود مربوط به کشت های زیر پلاستیک و تونلی پاییز سال قبل است.

مرادی گفت: البته برخی محصولات نیز پس از پایان برداشت در اواسط تابستان همچون گوجه و شاه پسند به عنوان صیفی حاصل کشت مجدد تابستانه است.

مدیر جهاد کشاورزی گراش گفت: در مجموع سالانه بیش از یک هزار و ۵۰۰ هکتار انواع صیفی پاییزه و تابستانه در این شهرستان کشت می شود که می تواند به طور میانگین برای ۳۰۰ نفر به صورت مستقیم و در زمان کشت و برداشت محصول نیز برای ۹۰۰نفر به شکل غیرمستقیم شغل ایجاد کند.

وی بیان کرد: سالانه افزون بر ۵۳ هزار تن انواع محصولات جالیزی در شهرستان گراش و در فصول مختلف سال برداشت می شود که نقش مهمی در تعادل بخشی بین عرضه و تقاضا و جلوگیری از افزایش قیمت های محصولات دارد.

شهرستان گراش دارای حدود ۱۲ هزار هکتار اراضی زراعی و باغی اعم از دیم و آبی است.

این شهرستان در فاصله ۳۵۹ کیلومتری جنوب شیراز قرار دارد.

برچسب ها: کشاورزی فارس ، دلال ، گراش
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار