ششم ذی‌العقده در تقویم ملی روز بزرگداشت حضرت احمد بن موسی شاهچراغ (ع) نامگذاری شده که در این روز ویژه برنامه‌های مختلفی از سوی حرم مطهر اعلام شده است.
کد خبر: ۹۷۱۵۰۹
تاریخ انتشار: ۲۶ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۴:۳۲ 16 June 2021

تابناک فارس به نقل از تسنیم: ماه ذی‌القعده و دهه کرامت با ولادت کریمه اهل بیت حضرت معصومه (س) شروع و با ولادت شمس الشموس خورشید طوس به پایان می‌رسد، آن‌ جا که آسمان و زمین از حضور اختران تابناک آسمان امامت و ولایت گلباران می‌شوند.

در این ایام مبارک پنجم ذی‌القعده روز تجلیل از امامزادگان و ششم ذی‌العقده در تقویم ملی، روز بزرگداشت حضرت احمد بن موسی شاهچراغ (ع) نامگذاری شده، مناسبتی که امسال با 26 و 27 خردادماه همزمان است.

به راستی که حرم مطهر شاهچراغ (ع) مأمن دل‌های عاشقان اهل بیت (ع) است که از راه‌های دور و نزدیک به پابوس برادر گرامی امام رضا (ع) می‌آیند. رهبر معظم انقلاب در سفر اردیبهشت‌ماه سال 1387 به استان فارس، شیراز را به عنوان سومین حرم اهل بیت (ع) در ایران اسلامی معرفی کردند، نامگذاری که به واسطه قرار داشتن بارگاه نورانی امامزادگان والامقام از جمله حضرت شاهچراغ (ع) صورت گرفت.

استان فارس و شهر شیراز به لحاظ تعداد امامزادگان جایگاه بسیار خاصی دارد و بیش از 1800 امامزاده در استان فارس است که احترام و تکریم آنها واجب است همین امر سبب شده که دهه کرامت با اهمیت دوچندانی در این استان آغاز شود.

محفل انس با قرآن ویژه خواهران

مراسم دهه کرامت از 21 خردادماه در حرم مطهر احمدی و محمدی با برگزاری محفل انس با قرآن کریم با حضور حمید شاکرنژاد قاری ممتاز کشوری آغاز شده و تا پایان دهه با برنامه‌های مختلف ادامه دارد.

برای روز بزرگداشت حضرت شاهچراغ (ع) نیز برنامه‌های مختلفی از سوی حرم مطهر اعلام شده که از عصر امروز با برگزاری محفل قرآنی ویژه خواهران ساعت 17 در رواق دارالذکر آغاز می‌شود و تا روز پنجشنبه ادامه دارد.

اجرای نمایش آئینی با موضوع احمدبن‌موسی (ع)

بر این اساس نمایش آئینی با موضوع احمدبن‌موسی (ع) توسط گروه تعزیه چهارده معصوم شیراز ساعت 18 امروز در صحن امام جواد (ع) برگزار می‌شود که به بخش‌هایی از زندگی حضرت شاهچراغ(ع) و سفرش به ایران و استان فارس می‌پردازد.

 

همچنین امشب بعد از نماز مغرب و عشا برنامه بزرگداشت حضرت با سخنرانی حجت‌الاسلام والمسلمین رفیعی و مولودی‌خوانی احمد واعظی با رعایت پروتکل‌های بهداشتی برگزار می‌شود.

در روز پنجشنبه روز بزرگداشت احمدبن‌ موسی (ع) نیز برنامه‌های مختلفی تدارک دیده شده که از جمله آنها می‌توان به عصر شعر کوثر رحمت به مناسبت دهه کرامت و با همت کنگره جهانی محمد (ص) پیامبر رحمت در آیینه ادب و هنر اشاره کرد، این برنامه 27 خردادماه روز بزرگداشت حضرت احمدبن موسی شاه چراغ (ع) ساعت 18 برگزار می‌شود.

راضیه تجار عضو شورای مرکزی انجمن قلم ایران و نویسنده نامبردار ادبیات داستانی (تهران)، ساجده تقی‌زاده دکتری زبان و ادبیات فارسی (شیراز)، عالیه مهرابی دارنده نشان بانوی مروج فرهنگ رضوی در جهان اسلام (یزد)، راضیه رجایی دبیر انجمن زنان آستان قدس رضوی (مشهد)، عاطفه جوشقانیان دبیر انجمن ادبی بانوان گوهرشاد و پروین اعتصامی (قم)، نغمه مستشار نظامی مقام نخست کنگره بین‌المللی شعر زنان (تهران)، مرضیه مرادی دانشجوی دکتری ادبیات فارسی دانشگاه شیراز(شیراز) و فاطمه فاضلی دبیر سه دوره کنگره ملی رضوی (شیراز) در این برنامه حضور دارند.

جشنواره سراسری سرود امین ولایت

علاوه بر این جشنواره سراسری سرود امین ولایت در روز پنجشنبه به صورت رسمی آغاز به‌کار می‌کند و در این آیین همچنین 3 کتاب با موضوع مرتبط با حضرت شاهچراغ (ع) رونمایی می‌شود.

همچنین برگزاری جشن ویژه کودکان، تجمع خدام آستان همراه با خطبه‌خوانی و مولودی‌خوانی، اجتماع بزرگ هیئات مذهبی جوانان شیراز و گلباران ضریح مطهر حضرت شاهچراغ (ع) از دیگر برنامه‌هایی است که برای روز بزرگداشت حضرت احمدبن‌موسی (ع) تدارک دیده شده است.

در شام پنجشنبه نیز علاوه بر مراسم‌هایی که اعلام شد همراه با نماز مغرب و عشا برنامه بزرگداشت حضرت با مولودی‌خوانی عباس حیدرزاده و قرائت دعای کمیل ادامه می‌یابد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار