مدیر کل حفاظت محیط زیست استان فارس گفت : از عوارض محیط زیستی که این روز ها با آن دست به گریبان هستیم گرد و غبار است که می توان آثار آن را در کیفیت هوای شیراز دید، اتفاقی که در این فصل نباید شاهد آن باشیم. شاخص های کیفیت هوا به شدت افت کرده است.
کد خبر: ۹۶۷۲۴۶
تاریخ انتشار: ۰۷ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۷:۵۰ 28 May 2021

تابناک فارس به نقل از ایرنا: حمید ظهرابی در نشست ویدئو کنفرانس تشکل های مردم نهاد به موضوع آتش سوزی خشکسالی و آسیب های ناشی از آن و آسیب های جدی به تالاب ها و گرد و غبار، اشاره کرد.

ظهرابی با بیان اینکه یکی از مسائلی که به شدت تنوع زیستی را تحت تاثیر قرار می دهد و به آن آسیب می رساند، آتش سوزی است گفت :وقتی آتس سوزی روی می دهد تمام گونه های موجودات زنده تحت فشار و آسیب قرار می گیرند و نهایتا آنچه که دچار آسیب می شود، تنوع زیستی است، بسیاری از نهال های جوان و بذر هایی که آماده ی رشد هستند و بسیاری از جانواران و میکروارگانیسم ها را درآتش سوزی ها از دست می دهیم.

مدیرکل حفاظت محیط زیست فارس بیان داشت: سازمان دهی نیروها و تامین امکانات مقابله با آتش سوزی یکی از اولویت های محیط زیست است و انتظارمان از سازمان های مردم نهاد این است که در امر آموزش، فرهنگ سازی، سازمان دهی و جلب مشارکت های مردم همراهی و همکاری بیشتری نسبت به گذشته داشته باشند.

ظهرابی اظهار داشت: در قانون مدیریت بحران، متولی پایش آتش سوزی ، سازمان جنگل ها و مراتع است و تمام منابع مالی و امکانات در اختیار این سازمان قرار می گیرد.

به گفته وی همچنین قانون در خصوص بیمه کسانی که در موضوع حفاظت محیط زیست و منابع طبیعی مشارکت می کنند، تعیین تکلیف نموده و لازم است این افراد و گروهها در سامانه همیاران سازمان نام نویسی کرده تا دستگاه های مربوط در صورت بروز هر حادثه، به عنوان مسوول، نسبت به جبران خسارت ایشان اقدام کنند.

این مقام مسوول در خصوص موضوع خشکسالی نیز خاطر نشان کرد: متاسفانه با وضع موجود شاهد مهاجرت حیات وحش، جابجایی شبانه روزی حیات وحش و حیواناتی که به دلیل خشکسالی از مناطق خود خارج شده و به دنبال آب و غذا می گردند هستیم که این امر، مخاطراتی را برای موجودات و نیز جوامع محلی ایجاد می کند و رفع این تعارضات تنها با همکاری دو جانبه مردم و محیط زیست در قالب اقدامات پیشگیرانه و نذر آب و علوفه محقق خواهد شد.

ظهرابی در خصوص موضوع تالاب ها نیز گفت: یکی از چالش های جدی چند وقت اخیر محیط زیست در همین زمینه بوده است که خوشبختانه در مورد تالاب بختگان سازمان های مردم نهاد و جوامع محلی قدم های بزرگی را به منظور حفظ تنوع زیستی برداشته اند. این همت و همراهی مردم باعث جلب افکار عمومی در سطح کشور به تالاب بختگان و تالاب های فارس، شد که بسیار تاثیر گذار بود.

وی ادامه داد: با این پشتوانه مردمی، در سال های آینده، مطالبه حق آبه با سهولت بیشتری صورت خواهد گرفت.

ظهرابی در بخشی دیگر از سخنان خود تصریح کرد: از دیگر عوارض محیط زیستی که این روز ها با آن دست به گریبان هستیم گرد و غبار است که می توان آثار آن را در کیفیت هوای شیراز دید، اتفاقی که در این فصل نباید شاهد آن باشیم. شاخص های کیفیت هوا به شدت افت کرده و این نشان می دهد، غبار های محیطی و غبار های ناشی از خشک شدن تالاب ها، دشت های سیلابی و اراضی دیم رها شده، محیط زیست را تحت تاثیر قرار داده اند.

وی در ارتباط با نظارت بر معدن هم گفت: نیازمند حرکت جدی تری در این حوزه هستیم و پس از اصلاح قانون معادن عملا محیط زیست از چرخه ی نظارت بر معادن حذف شده که با همراهی تشکل ها ی مردم نهاد به دنبال اصلاحات قابل توجهی هستیم.

ظهرابی در پایان از نمایندگان سمن ها به دلیل ممارست در آموزش و توانمند سازی اعضای خود و جوامع محلی تقدیر کرد.

در این جلسه تعدادی از نمایندگان سازمان های مردم نهاد به بیان نقطه نظرات خود پرداخته و در پاسخ به برخی ​ سوالات مطرح شده، علاوه بر مدیرکل، معاون فنی و فرمانده یگان حفاظت محیط زیست استان نیز پاسخگو بودند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار