مدیر جهاد کشاورزی استهبان گفت: گرده افشانی انجیر در این شهرستان که قطب تولید انجیر خشک با کیفیت در کشور است، آغاز شد.
کد خبر: ۹۶۵۳۴۸
تاریخ انتشار: ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۹ 20 May 2021

تابناک فارس به نقل از باشگاه خبرنگاران: مهدی اعیان منش مدیر جهاد کشاورزی استهبان از آغاز گرده افشانی انجیر در این شهرستان خبر داد و گفت: این گرده افشانی در سطح ۲۴ هزار و ۵۰۰ هکتار آغاز شده است و باغداران با تهیه بر انجیر اقدام به گرده افشانی درختان می‌کنند.

بر انجیر درختی است که در میوه آن زنبور مخصوص گرده افشان درختان انجیر زندگی می‌کند و باغداران با تهیه محصول درخت بر انجیر که محل زندگی زنبور بلاستوفاگا است اقدام به گرده افشانی می‌کنند این زنبور با بیرون آمدن از میوه بر انجیر و وارد شدن به میوه انجیرستان‌ها باعث گرده افشانی می‌شود که در نوع خود در دنیا بی نظیر است.

او افزود: همه ساله با فراهم سازی شرایط امنیتی و رفاهی لازم، بازار مخصوص خرید و فروش بر انجیر در استهبان راه اندازی می‌شود که علاوه بر نظارت این بازار، کارشناسان کیفیت بر انجیر‌ها و آفت ها‌ی احتمالی را بررسی می‌کنند و باغداران با آرامش خاطر و به‌دور از هر گونه حاشیه معاملات خود را انجام می‌دهند.

اعیان منش اظهار داشت: عدم استفاده از کود شیمیایی و استفاده کم از سموم کشاورزی در شرایط دیم باعث شده محصول تولید شده از نظر طعم و کیفیت در دنیا بی نظیر باشد.

مدیر جهاد کشاورزی استهبان ادامه داد: وجود مرکز تخصصی تحقیقاتی انجیر در استهبان باعث شده تا مسائل روز انجیرستان‌ها پیگیری شود و قبل از بوجود آمدن بحران با تجارب خود و انجام تحقیقات در شرایط مختلف آب و هوایی به تولید انجیر در استهبان اقدام شود.

او انواع ارقام این محصول را دانه سفید، پوزدنبالی، کوهکی، تومسجدی، خرمایی، ویل وحشی، شاه انجیری، قاسمی، دانه‌سبز، آتشی، فریدونی، آبگزی، فعل‌سربسته و مهارلویی عنوان کرد و افزود: سطح زیرکشت درخت "بر" انجیر در استهبان بیش از ۷۰۰ هکتار است و از آن سالانه هزار ودویست تن محصول بر تولید می‌شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار