رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری، صنایع دستی شهرستان خفر با تأکید بر ظرفیت خانه های بوم گردی گفت: گردشگری می تواند صنایع دستی را ترویج دهد و همین موضوع باعث شده تا صنعت حصیربافی در بوم گردی طارونه در روستای "غربی" برپا شود و گردشگران نیز از آن استفاده کنند.
کد خبر: ۹۵۸۲۹۵
تاریخ انتشار: ۰۲ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۴:۵۳ 22 April 2021

تابناک فارس به نقل از فارس:  نخل های سر به فلک کشیده شهر خاوران، باعث رونق کسب و کار افراد زیادی شده و در این میان صنعت حصیربافی با برگ درخت نخل نیز فرصتی را برای پر کردن اوقات فراغت و تأمین مخارج افراد فراهم می آورد.

به کوچه های بافت تاریخی شهر خاوران می روم، نسیم خنک بهاری با بوی کاهگل عجین شده که عجیب خستگی را از تن بیرون می کند!

خانه ای که محبت و صفا در آن موج می زند و از طرفی رونق کسب و حصیربافی در آن رواج دارد.

به خانه رحیم فرهادی که وارد می شوم شنیدن زمزمه آواز زیر لبش، توأم با بوی برگ های تر نخل، حس و حال آدم را عوض می کند.

این پیرمرد خاورانی در گفتگو با خبرنگار فارس با بیان اینکه محصولات حصیری به عنوان یک فعالیت خانگی باعث شده تا حوصله اش سر نرود، ادامه می دهد: حصیربافی در خاوران از قدیم در شکل های ساده و نقش دار انجام میشد و حالا هم فقط چند نفر در خاوران این کار را انجام می دهند.

فرهادی با تأکید بر اینکه از حصیر برای ساخت سبد، زنبیل، کلاه، فرش، پرده و... بهره گرفته می شود، اظهار داشت: از شهرستان‌های سروستان، خفر، جهرم، شیراز و حتی در موقعیت‌های خاص از استان های مختلف برای بازدید و خرید این محصولات به خانه ام می آیند.

وی با اشاره به اینکه مواد اولیه ارزان و فراوان است گفت: این محصولات بیشتر به صورت تزیینی استفاده می شود و کاربردش در خاوران در ایام "نخل بریده" برای حمل خرما است.

 

این هنرمند خاورانی از ابزار و وسایل کار خود یاد کرد و افزود: مهم ترین ابزار حصیربافی قیچی، چاقو، سوزن، ظرف آب و درفش می باشد و از برگ درخت نخل که در اصطلاح محلی به آن "پیش" می‌گویند؛ برای ساخت حصیر استفاده می شود.

فرهادی در خصوص شیوه حصیربافی بیان کرد: حصیربافی با در هم بافتن رشته‌های تهیه شده از برگ و ساقه درختان است که تار و پود تشکیل دهنده‌ آثار بافتنی، رشته‌هایی هستند که هنگام بافت انعطاف‌پذیر بوده و به راحتی بافته می‌شوند و علت انعطافش خیس بودن آن است.

ضرورت انتقال هنر حصیربافی به نسل جدید

وی در ادامه با بیان اینکه حصیربافی توانسته درآمد خوبی برایش به همراه داشته باشد، افزود: این کار باعث شده در پیری اوقات فراغتم را به خوبی بگذرانم و مخارج زندگی ام را هم تأمین کنم اما برای اینکه در آینده این صنعت در خاوران ادامه پیدا کند نگرانم و ممکن است نسل جدید این هنر را یاد نگیرند.

رحیم فرهادی با انتقاد از اینکه بازارچه صنایع دستی و محصولات کشاورزی و سنتی در منطقه وجود ندارد، گفت: با ایجاد بازارچه های هفتگی، افراد زیادی می توانند هنر خود را به نمایش بگذارند و راه در آمدی هم برای کسانی که با صنایع دستی انس گرفته اند، فراهم می شود.

وی خطاب به مسئولین گفت: از کسانی که در این زمینه مسؤولیت دارند، می خواهم تا با اعطای وام های کم بهره به هنرمندان، زمینه کارآفرینی را گسترش دهند.

 

نبود دوره آموزش صنایع دستی مختلف به خصوص صنعت حصیربافی باعث شد تا این مسئله را از رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان خفر پیگیری کنیم.

علی اصغر طاهری با بیان اینکه در شهر خاوران از دیرباز بسترهای لازم برای رواج صنعت حصیربافی فراهم بوده، ادامه داد: نخل های فراوان باعث شده تا از ضایعات آن صنایع دستی مختلفی تهیه شود اما این هنر در دست بزرگان است و نوجوانان و جوانان هیج آشنایی با آن ندارند.

ثبت خانه صنایع دستی در آینده

وی با اشاره به اینکه شیوع کرونا باعث اختلال در برگزاری برنامه های آموزشی این اداره شد، گفت: تلاش ما بر این است که یک خانه تاریخی در شهر خاوران به عنوان "خانه صنایع دستی" به ثبت برسانیم تا اهالی شهرستان بتوانند از آموزش ها و صنایع دستی منطقه بهره مند شود.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری، صنایع دستی شهرستان خفر با تأکید بر ظرفیت خانه های بوم گردی گفت: گردشگری می تواند صنایع دستی را ترویج دهد و همین موضوع باعث شده تا صنعت حصیربافی در بوم گردی طارونه در روستای "غربی" برپا شود و گردشگران نیز از آن استفاده کنند.

طاهری با اشاره به جشنواره ملی انار و خرمای خاوران افزود: این جشنواره که به مدت دو سال برگزار شد، باعث رونق صنایع دستی گشت اما در حال حاضر با وجود کرونا توانسته ایم با ارتباط های تلویزیونی و رادیویی هنر افرادی چون آقای فرهادی را در رسانه ها به افراد نشان دهیم.

 

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار