رییس دانشگاه علوم پزشکی شیراز از مردم خواست تا مجموعه سلامت فارس را در شکست کرونا یاری دهند و از هرگونه اقدام نظیر برگزاری مراسم افطاری و دادن نذری در ایام مبارک رمضان که موجب تهدید سلامت عمومی می شود، به صورت جدی پرهیز کنند.
کد خبر: ۹۵۸۱۳۱
تاریخ انتشار: ۰۲ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۷:۰۰ 22 April 2021

تابناک فارس به نقل از ایرنا:مهرزاد لطفی در نشست ستاد مدیریت بیماری کرونا در شیراز افزود : افطاری دادن و افطاری رفتن در شرایط کرونایی به لحاظ شرعی نیز رفتاری غیرمجاز است و برگزاری تجمعات به ویژه برای افراد پرخطر از قبیل زنان باردار، سالمندان و بیماران می‌تواند خطرناک باشد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز ، اقدامات کمیته علمی کروناویروس در دانشگاه را موجب بهبود وضعیت کرونا و مدیریت بهتر این بحران در استان دانست.

لطفی با تقدیر از اعضای کمیته علمی کروناویروس در دانشگاه، برای برگزاری وبینارهای آموزشی در خصوص آخرین یافته های مربوط به بیماری کووید۱۹، تزریق واکسن، پژوهش و انتشار اطلاعات روزآمد و تخصصی، تلاش های علمی این کمیته را در موفقیت برنامه های مقابله با بحران کرونا، دارای تاثیری سازنده خواند.

وی همچنین ضمن تبریک آغاز هفته ملی سلامت به تلاشگران این عرصه، از تلاش شبانه روزی کارکنان بهداشت و درمان درگیر با کرونا نیز قدردانی و ابراز امیدواری کرد تا این مناسبت ملی را در سال آینده، بدون هیچ بیماری و با رهایی از اپیدمی کووید۱۹ برگزار کنیم.

لطفی در بخش دیگری از نشست امروز، تلاش بی وقفه تیم واکسیناسیون کووید۱۹ در دانشگاه، مراقبان سلامت و خدمات کارکنان مراکز منتخب تشخیص و درمان سرپایی کرونا در استان را مورد تقدیر قرار داد و اعلام کرد:همچنان شیراز با بالاترین آمار تزریق واکسن، در جایگاه نخست در بین دانشگاه های علوم پزشکی کشور قرار دارد.

وی ضمن بررسی آمار نمونه های تشخیصی کرونا طی روز گذشته تاکنون در فارس؛ به پیگیری آمار مبتلایان در مناطق مختلف استان، موارد مرگ و میر، افراد بستری و بهبودیافته، روند خدمت رسانی به مبتلایان و موارد مشکوک در مراکز درمانی و عملکرد مراکز آزمایشگاهی تشخیصی کروناویروس پرداخت.

به گفته عبدالرضا قاسم پور جانشین استاندار فارس در ستاد استانی مدیریت بیماری کرونا ۲۷ شهرستان فارس همچنان در وضعیت قرمز و ۹ شهرستان دیگر نیز در وضعیت نارنجی هستند ، میزان رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی نسبت به یک ماه قبل افزایش داشته اما هنوز تا نتیجه مطلوب و اثرگذار فاصله داریم و انتظار است که مردم استان رعایت این دستورالعمل‌ها را بیش از گذشته در دستور کار قرار دهند.

او ادامه داد: هرچه درصد رعایت پروتکل‌های بهداشتی بیشتر باشد آمار مبتلایان و فوتی‌ها هم کاهش خواهد یافت.نتیجه ۳۳ درصد تست‌های کرونا در استان فارس مثبت است میزان اشتغال تخت‌های عادی بیمارستانی نیز ۹۵ درصد و تخت‌های بستری ویژه نیز ۷۷ درصد است.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز نیز ، با اعلام آخرین وضعیت کروناویروس در استان فارس از ابتدای شیوع تا امروز یکم اردیبهشت، نسبت به جان باختن ۳۶ هم استانی دیگر طی ۲۴ ساعت گذشته، ابراز تاسف کرد.

دکتر عبدالرسول همتی با اعلام آخرین آمارهای مربوط به کروناویروس در استان فارس، گفت: با جان باختن ۳۶ هم استانی طی روز گذشته تاکنون، مجموع جان باختگان ناشی از کووید ۱۹ از ابتدای شیوع بیماری تا امروز، یکم اردیبهشت، به سه هزار و ۷۷۰ نفر افزایش یافت.

این مقام مسوول در دانشگاه علوم پزشکی شیراز اظهار کرد: از ابتدای شیوع این بیماری تاکنون، ۷۹۲ هزار و ۷۹۲ تست تشخیصی مولکولی در آزمایشگاه های استان تهیه شده که با بررسی نمونه های انجام شده، ۲۲۶ هزار و ۷۲۳ بیمار مثبت قطعی شناسایی شده است.

همچنین از ابتدای آغاز طرح شهیدحاج قاسم سلیمانی تاکنون، ۸۸ هزار و ۸۷۰ مورد تست سریع انجام شده که از این تعداد ۱۲ هزار و ۱۸۶ بیمار مثبت شناسایی شده است و در مجموع از ابتدا تاکنون، ۲۳۸ هزار و ۹۰۹ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ در استان فارس شناسایی شده است.

وی مجموع بیماران مثبت و مشکوک دارای علایم که هم اکنون در بیمارستان های استان بستری هستند را نیز دو هزار و ۵۴۰ نفر اعلام کرد و افزود: از این تعداد، ۳۵۴ بیمار به دلیل وخامت شرایط جسمی، در بخش های ICU، مراقبت های ویژه درمانی دریافت می کنند.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز همچنین گفت:۲۰۷ هزار و ۵۲۸ نفر از ابتدا تاکنون بهبودی یافتند که از بیمارستان ها ترخیص و یا از ایزوله خانگی خارج شده اند.

همتی با اعلام اینکه هم اکنون یازده شهرستان فارس در وضعیت فوق حاد، ۱۸ شهرستان در وضعیت قرمز و ۷ شهرستان در وضعیت نارنجی هستند، هشدار داد: هیچ نقطه کم خطر و بی خطر در استان وجود ندارد.

وی با بیان اینکه مجموعه سلامت برای مقابله با این بحران نیازمند همکاری یکایک مردم است، از مردم خواست تا همچنان با رعایت اصول بهداشتی نظیر استفاده مداوم از ماسک، حفظ فاصله فیزیکی از دیگران و پرهیز از حضور در تجمعات و دورهمی های خانوادگی، حافظ سلامت خود و اطرافیانشان باشند.

برچسب ها: کرونا ، دورهمی ، نذری ، افطاری
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار