تامین یا عدم تامین کالاهای اساسی همواره از مهم‌ترین موضوعاتی است که می‌تواند تاثیرات مثبت یا منفی در جامعه داشته باشد و پیش از اینکه کمبود یک کالا به بحران و صف‌بندی بکشد باید چاره‌ای برای آن اندیشید. امید است که این امر با توجه به قرار گرفتن در ماه مبارک رمضان بیشتر مورد توجه مسئولان قرار گیرد.
کد خبر: ۹۵۷۰۱۹
تاریخ انتشار: ۲۹ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۵:۱۹ 18 April 2021

تابناک فارس به نقل از تسنیم: نقش تغذیه مناسب و تامین مواد اولیه برای بدن بر هیچ کس پوشیده نیست و این موضوع به ویژه در ماه مبارک رمضان اهمیت بیشتری دارد چرا که چندین ساعت روزه‌داری بدن را در معرض ضعف قرار می‌دهد.

با شروع ماه مبارک رمضان یکی از دغدغه‌های مردم تامین برخی از اقلام ضروری است که در این ماه مورد نیاز خانوارها است. با توجه به پای‌بندی اغلب مردم به سنت حسنه روزه‌داری تامین این کالاها با قیمت مناسب علاوه بر رفع دغدغه فکری سرپرستان خانوار سبب می‌شود که مردم ماه مبارک را با کمترین مشکل غذایی سپری کنند.

ستاد تنظیم بازار در روزهای منتهی به ماه مبارک رمضان قیمت اقلام ضروری را با نرخ مصوب اعلام کرد و روسای سازمان صمت در استان‌ها نیز خبر از اختصاص سهمیه هر استان دادند.

حمیدرضا ایزدی رئیس سازمان صمت استان فارس نیز در این رابطه در گفت‌وگویی که با خبرنگار تسنیم داشت، اعلام کرد: رایزنی‌های زیادی صورت گرفته و تلاش شده که سهمیه اختصاصی به استان همه نیاز به کالاهای اساسی را برآورده کند.

به گفته وی برای استان فارس 1600 تن برنج، 7271 تن روغن و 1500 تن شکر سهمیه در نظر گرفته و از سوی وزارت صمت و ستاد تنظیم بازار ابلاغ شده است. ایزدی اعلام کرد که در بخش مرغ منجمد هم درخواست 2 هزار تنی را داشتیم که به صورت کشوری مقرر شده که سهمیه هر استان را مشخص و اعلام کنند.

انتظار می‌رفت که توزیع از پیش از ماه مبارک انجام شود اما توزیع اندکی پس از شروع ماه رمضان انجام شد و خبرگزاری تسنیم نیز در گزارشی با تیتر «سایه گرانی بر سفره‌های افطار/ توزیع کالاهای اساسی ویژه ماه رمضان در استان فارس به کجا رسید؟» به این مسئله پرداخت.

توزیع کالاهای اساسی ماه رمضان در استان فارس

پس از آن با پیگیری خبرنگار تسنیم وحیدرضا محمودزاده معاون بازرگانی سازمان صمت استان فارس اظهار داشت که مردم می‌توانند کالاهای اساسی ویژه ماه مبارک رمضان را در تمامی فروشگاه‌های زنجیره‌ای، تعاونی‌های مصرف کارمندی و کارگری و برخی از کالاها مثل شکر و برنج هم از برخی از خرده‌فروشان دریافت کنند.

وی درباره قیمت‌های این کالاها نیز گفت: شکر در قالب بسته‌بندی یک کیلوگرمی با قیمت 8700 تومان، برنج هر یک کیلو 17500 تومان، گوشت قرمز منجمد هر کیلو 80 هزار تومان عرضه می‌شود و قیمت روغن هم بسته به برندهای مختلف متفاوت است اما میانگین قیمت حدود 10 هزار و 100 تومان است اما قیمت هر برندی تفاوت دارد.

 

به گفته محمودزاده برای اینکه توزیع عادلانه و با قیمت مصوب باشد، به محض اینکه حواله در اختیار عاملان توزیع قرار می‌گیرد، لیست به بازرسی و نظارت اتاق اصناف و سازمان صمت داده می‌شود و در سطح خرده فروشان و عمده فروشان نیز نظارت‌ها جدی و با شدت انجام می‌شود.

معاون بازرگانی سازمان صمت استان فارس اعلام کرد که در ماه مبارک رمضان مشکلی برای تامین اقلام ضروری مردم نداریم و هر کدام تمام شود دوباره درخواست می‌کنیم.

سهمیه مرغ استان فارس در راه است

وی درباره کمبود مرغ با نرخ مصوب و عدم عرضه مرغ منجمد در فروشگاه‌ها و مراکز عرضه نیز گفت: هنوز سهمیه مرغ منجمد استان مشخص نشده و قرار است تا پایان هفته سهیمه استان مشخص شود و به محض اعلام و اختصاص به استان میان مراکز عرضه می‌شود.

محمودزاده درباره توزیع عادلانه این کالاها نیز گفت: اندازه مصرف یک خانوار مشخص است و اگر خارج از اندازه معمول باشد این اجازه به مراکز داده نشده است.

وی تاکید کرد که اگر فروشگاهی کالای اساسی را داشته باشد اما عرضه نکند، مصداق تخلف است و باید مردم با شماره 124 تماس بگیرند اما اگر سهمیه را تمام کرده باشد می‌تواند به اداره غله مراجعه کند و محدودیتی در این زمینه نداریم.

عرضه به فروشگاه‌ها هفتگی است

این در حالی است که بررسی میدانی و گفت‌وگو با چند فروشگاه بزرگ زنجیره‌ای در شهر شیراز حکایت از عرضه هفتگی کالاهای اساسی دارد. یکی از فروشندگان این فروشگاه‌ها در گفت‌وگو با تسنیم می‌گوید: برنج همان برنج تایلندی تنظیم بازار است که بدون محدودیت عرضه می‌شود.

به گفته وی توزیع شکر و روغن به صورت هفتگی است و در فروشگاه ما 2 روز است که این دو کالا تمام شده است. این فروشنده درباره محدودیت توزیع نیز گفت: شکر را هر خانوار 2 بسته اما روغن یک بطری عرضه می‌شود که در حال حاضر نیز تمام شده است.

کمبود محسوس شکر و روغن در بازار شیراز

یکی از شهروندان اعلام کرد که با توجه به مصرف شکر در ماه مبارک رمضان به چند فروشگاه و مغازه رفتیم اما تمام شده بود، فقط یک مغازه شکر عرضه می‌کرد که با وجود اینکه قیمت روی محصول 8900 بود، مغازه‌دار شکر را 11 هزار تومان می‌فروخت.

وی نیز صحبت فروشنده فروشگاه زنجیره‌ای را تایید کرد که در فروشگاه‌ها برنج بدون محدودیت و با قیمت قبل عرضه می‌شود اما در زمینه شکر و روغن کمبود وجود دارد.

تامین یا عدم تامین کالاهای اساسی همواره از مهم‌ترین موضوعاتی است که می‌تواند تاثیرات مثبت یا منفی در جامعه داشته باشد و پیش از اینکه کمبود یک کالا به بحران و صف‌بندی بکشد باید چاره‌ای برای آن اندیشید. امید است که این امر با توجه به قرار گرفتن در ماه مبارک رمضان بیشتر مورد توجه مسئولان قرار گیرد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار