وضعیت ابتلا به بیماری کرونا در استان به گونه‌ای است که طبق هشدار دانشگاه علوم پزشکی شیراز اگر آمار مبتلایان در استان فارس به همین سرعت افزایش یابد، ممکن است چند شهرستان به ویژه شیراز در حالت فوق حاد درآید.
کد خبر: ۹۵۶۷۳۷
تاریخ انتشار: ۲۸ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۶:۳۵ 17 April 2021

تابناک فارس به نقل از تسنیم:  «وضعیت کنونی استان فارس نگران‌کننده است» این عبارتی است که در پاسخ به وضعیت استان از زبان متولیان بهداشت و درمان می‌شنویم که نشان‌دهنده گسترش شیوع بیماری و افزایش موارد ابتلا و موجب نگرانی است.

براساس آنچه در اپلیکیشن ماسک تا صبح امروز ثبت شده 27 شهرستان استان فارس در وضعیت قرمز قرار دارد و شهرستان‌های خنج، لامرد، مهر، سروستان، خرامه، بیضا، سپیدان، رستم و قیروکارزین در وضعیت نارنجی هستند.

عبدالرسول همتی، معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز امروز اعلام کرده که سوش غالب در کشور ویروس جهش یافته موسوم به کرونای انگلیسی است که در استان فارس نیز این مورد رو به افزایش است. وی هشدار داده است که اگر آمار مبتلایان در استان فارس به همین سرعت افزایش یابد، ممکن است چند شهرستان به ویژه شیراز در حالت فوق حاد درآید.

تاکید بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی نظیر استفاده مداوم از ماسک، حفظ فاصله فیزیکی از دیگران و پرهیز از حضور در تجمعات از مهم‌ترین تاکیدات متولیان امر بهداشت و درمان به استان فارس است و به دنبال این وضعیت از هفته گذشته همزمان با اعمال محدودیت سراسری در استان فارس نیز محدودیت‌ها تشدید شد.

 

تعطیلی همه گروه‌های شغلی به جز گروه یک، تعطیلی مترو و محدودیت در ارائه خدمات حمل‌ونقل عمومی در قالب اتوبوس از جمله راهکارهایی است که در ستاد استانی کرونا برای مقابله با این بیماری منحوس مصوب شد و همه دستگاه‌ها نیز ملزم به رعایت این مصوبات هستند.

نظارت‌ها تشدید شده و به گفته ابراهیم استوار میمندی، سرپرست بازرسی و امور حقوقی استانداری فارس 400 تیم نظارتی بر فعالیت دستگاه‌های اداری، دولتی و اصناف نظارت می‌کنند علاوه بر آن اتاق اصناف و هر اداره نیز مسئولیت نظارت بر واحدهای تابعه خود را دارد.

عبدالرضا قاسم‌پور، جانشین استاندار در ستاد استانی کرونا البته بر این نکته نیز تاکید کرد که هفته جاری شرایط سخت‌تری برای همه استان‌ها به ویژه فارس است چراکه آثار و نتایج سفرهای نوروزی و رفت‌وآمدها در تعطیلات عید ظرف هفته آینده خودش را نشان می‌دهد.

به گفته وی البته چند روزی است که روند ابتلا، بستری و فوتی‌ها در استان فارس ثبات پیدا کرده است اما تمهیدات لازم برای شرایط بدتر و وخیم‌تر از شرایط فعلی هم اندیشیده شده است.

قاسم‌پور به آمادگی کامل در همه بخش‌ها به ویژه بیمارستان‌ها و مراکز دولتی استان اشاره می‌کند و از اجرای کامل طرح شهید سلیمانی سخن گفت که بر مبنای آن بیماریابی قوی به صورت محله‌محور در استان در حال اجرا است.

با این حال مهرزاد لطفی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز همچنان از مردم درخواست کرده تا ممنوعیت‌ها و محدودیت‌ها را بسیار جدی بگیرند. به گفته وی همه بیمارستان‌ها و مراکز درمانی خصوصی در راستای خدمت‌رسانی به مبتلایان در موج جدید کرونا مشارکت می‌کنند.

لطفی با هشدار نسبت به کاهش رعایت پروتکل‌های بهداشتی اعلام کرد که این موضوع سبب اوج گیری بیشتر کرونا می‌شود بنابراین مردم از مراجعه بی‌مورد به آزمایشگاه‌ها، مراکز درمانی و بیمارستان‌ها خودداری کنند تا ارائه خدمات درمانی به بیماران و روند رسیدگی به مراجعان و مبتلایان به خوبی انجام شود.

وی به واکسیناسیون در استان فارس نیز اشاره کرده و گفته است که بیش از دو هزار و 500 نفر از کارکنان بهداشت و درمان درگیر با کرونا طی روز گذشته در شیراز، واکسن کووید19 دریافت کردند و پیش از این نیز در روزهای ابتدایی سال هزار نفر از پاکبانان شیراز طی دو مرحله واکسن زدند.

توزیع واکسن میان بیماران خاص نیز از دیگر اقداماتی است که توسط دانشگاه علوم پزشکی شیراز طی روزهای ابتدایی فروردین ماه انجام شد.

تلاش برای افزایش تخت‌های بیمارستانی و آمادگی بیش از پیش مراکز درمانی در موج چهارم در استان فارس در حال انجام است و براساس مصوبه ستاد استانی کرونا همه بیمارستان‌ها و مراکز درمانی اعم از دولتی، خصوصی، خیریه و بیمارستان‌های نیروهای نظامی و انتظامی به عنوان مراکز پشتیبان در حال آماده باش قرار گرفتند.

اما در کنار همه این آمادگی‌ها آنچه مسئولان مرتب بر آن تاکید دارند این است که مردم شرایط را جدی‌تر بگیرند و ساده‌انگاری نکنند چراکه هر گونه بی‌توجهی و عدم رعایت پروتکل‌ها ممکن است عواقب ناگواری را برای استان به همراه داشته باشد

 

برچسب ها: کرونا ، فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار