دریاچه زیبای مهارلو با بی‌مهری انسان‌ها مواجه شده و از وجود زباله‌ها در اطرافش رنج می‌برد.
کد خبر: ۹۵۶۴۷۶
تاریخ انتشار: ۲۷ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۸:۰۳ 16 April 2021

تابناک فارس به نقل از تسنیم: یکی از زیبایی‌ها و شگفتانه‌های طبیعت در استان فارس دریاچه مهارلو است، دریاچه‌ای که در فاصله بین شهرستان سروستان و شیراز قرار گرفته و رنگ صورتی‌اش همگان را مبهوت خود می‌کند.

شیرازی‌ها بیشتر به آن دریاچه نمک می‌گویند و یکی از مراکز اصلی تفرجگاهی برای مردم این کلانشهر است. وجود قایق‌های تفریحی و امکان استراحتی چندساعته در کنار این دریاچه سبب شده که بسیاری از مردم شهرستان شیراز، سروستان و دیگر شهرهای اطراف آخر هفته‌های خود را در کنار این دریاچه بگذرانند.

همین مسئله سبب شده که این دریاچه زیبا با بی‌مهری انسان‌ها رنج وجود زباله‌ها را در اطراف خود شاهد باشد و از آنجا که امکانات کافی برای قرار دادن زباله نیز در اطراف دریاچه وجود ندار، جای بهانه را برای عده‌ای که توجهی به طبیعت و زیبایی‌های آن ندارند باز گذاشته است.

این دریاچه زیستگاه گونه‌های مختلف پرندگان است که از نقاط مختلف جهان از جمله روسیه کیلومترها طی می‌کنند تا به این صورتی دلربا برسند، از همین روی وجود این زباله‌ها نه تنها منظر بصری دریاچه بلکه زندگی این پرندگان را نیز تهدید می‌کند.

در همین رابطه محسن پورزارعی، فرماندار شهرستان سروستان از اقداماتی برای ساماندهی اطراف دریاچه خبر داد. به گفته وی بناست که شرکت توسعه و عمران شهرستان سروستان به زودی تشکیل شود که یکی از کارهای آن احیای دریاچه مهارلو و گردشگری در این منطقه است.

 

به گفته پورزارعی آخر هفته‌ها یا در روزهای تعطیل جمعیت زیادی از شهرستان شیراز به سمت دریاچه می‌آیند که لازم است در این منطقه امکانات رفاهی و گردشگری ایجاد کرد.

فرماندار سروستان از ساماندهی اطراف دریاچه با همکاری بخش خصوصی سخن می‌گوید و از مردم درخواست می‌کند که هنگام تفرج در کنار این دریاچه زیبا رعایت بهداشت فردی و اجتماعی را بکنند تا همه بتوانند از این مواهب طبیعی دریاچه و ساحل زیبای آن استفاده کنند.

وی در پاسخ به این سوال که مکانی برای قرار دادن زباله‌ها در اطراف دریاچه وجود ندارد، افزود: مکان‌هایی تعبیه شده که ممکن است کفاف لازم را ندهد بنابراین مردم می‌توانند زباله‌های خود را جمع کنند و در مکانی مناسب قرار دهند.

پورزارعی از وجود یک پاسگاه محیط زیست نیز در اطراف دریاچه سخن می‌گوید که تنها 3 نفر نیرو دارد که به دلیل گستردگی محوطه مشارکت مردمی را می‌طلبد. به گفته وی اقداماتی در دست انجام است که سال آینده این مجموعه ساماندهی شود هم برای قایق‌ها و هم گلایدر و نقطه مطلوبی برای گردشگری شهرستان باشد.

این دریاچه از مواهب طبیعی استان است که در متون کهن نیز نامش ذکر شده است، در کتاب فارسنامه ابن بلخی این دریاچه ماهلویه خوانده شده و ارتفاعش از سطح دریا 1460 متر است. این دریاچه از جاذبه‌های گردشگری این منطقه محسوب می‌شود که رسیدگی و ساماندهی اطراف آن می‌تواند ارزش افزوده‌ای به این جاذبه طبیعی و زیبا بدهد.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار