رییس پارک علم و فناری کردستان گفت: اقتصاد آینده مبتنی بر فرهنگ است و کشوری موفق خواهد بود که علاوه بر حفظ فرهنگ خود بتواند با استفاده از فناوری اطلاعات و سایر شیوه‌های مدرن آنها را به شیوه حرفه‌ای عرضه کند.
کد خبر: ۹۵۶۰۱۰
تاریخ انتشار: ۲۵ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۴:۳۵ 14 April 2021
خالد سعیدی روز چهارشنبه در نشست با مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کردستان و جمعی از فعالان فرهنگی با اشاره به لزوم توسعه بیش از پیش همکاری‌ها در زمینه‌های مختلف، اظهار داشت: پارک‌های علم و فناوری به عنوان طلایه‌داران رشد و توسعه پایدار هستند و پارک علم و فناوری کردستان با توجه به اینکه یکی از جوان‌ترین پارک‌های کشور است، در این مدت کوتاه توانسته با جذب و حمایت از نخبگان و فارغ‌التحصیلان جوان دانشگاهی نقش به سزایی در ایجاد اشتغال پایدار ایفا کند.

وی با اشاره به مطالعات آینده پژوهی اضافه کرد: با توجه به کمبود زیرساخت‌های صنعتی در کردستان، باید به سمت اقتصاد خلاق که مبتنی بر فرهنگ، گردشگری، هنر و علوم انسانی حرکت کنیم.

رییس پارک علم و فناوری کردستان افزود: کشور‌های توسعه‌یافته با سرمایه‌گذاری بر فرهنگ و هنر، سیاست‌های اصلی خود را پیش می‌برند و ما نیز با تولید محتوای فرهنگی و هنری نه تنها می‌توانیم باعث ایجاد ثروت شویم بلکه می‌توانیم فرهنگ و هنر بومی ناب خود را در سطح ملی و بین‌المللی عرضه کنیم.

سعیدی، هم‌افزایی سازمان‌های اجرایی و نهاد‌های مردمی را در ایجاد اشتغال پایدار مبتنی بر خلاقیت و نوآوری ارزشمند برشمرد و گفت: باید با کمک دولت و سازمان‌های اجرایی و نیز استفاده از ظرفیت نیروی اجتماعی، با تشکیل نهاد‌های مردمی بتوانیم ایده‌های محلی را به پدید‌های بین‌المللی تبدیل کنیم و پارک علم و فناوری می‌تواند به عنوان هسته اصلی این تعاملات انجام وظیفه کند.

وی با ابراز خرسندی از فعالیت اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان در حوزه‌های مختلف با استفاده از کارشناسان خبره افزود: باید مسوولان با اهدای محصولات فرهنگی و صنایع‌دستی استان در مراسم‌های مختلف به جای سایر کالا‌های تولیدی سایر استان‌ها اقدام و در زمینه معرفی و حمایت از تولیدات فرهنگی استان تلاش کنند.

رییس پارک علم و فناوری کردستان به آمادگی همکاری پارک در زمینه رویداد‌های استانی، ملی و بین المللی با اداره‌کل میراث‌فرهنگی استان اشاره کرد و اظهار داشت: از موارد دارای اولویت در پارک علم و فناوری اقدامات بنیادین در بخش صنایع‌دستی، حفاظت از آثار تاریخی و توسعه صنعت‌گردشگری استان است.

لزوم ورود فناوری‌های نوین در صنعت گردشگری و میراث فرهنگی

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کردستان هم در این نشست گفت: استفاده از فناوری اطلاعات IT و تکنولوژی‌های نوین، بهترین گزینه برای حفاظت از آثار تاریخی، معرفی بهتر صنایع‌دستی و جاذبه‌های گردشگری استان است.

یعقوب گویلیان اضافه کرد: آینده متعلق به فناوری‌های نوین در زمینه اطلاعات است و اگر در این حوزه‌ها ورود پیدا نکنیم عقب ماندگی بیش از پیش را در پی خواهد داشت.

وی کردستان و به ویژه شهر سنندج را دارای بنا‌های تاریخی زیاد اعلام کرد و افزود: کردستان نسبت به استان‌های همجوار در زمینه استفاده از فناوری‌های نوین کمتر بهره برده و نیاز است بصورت علمی و تخصصی در استفاده از فناوری‌های نوین در بخش‌های مختلف اقدام شود.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کردستان ثبت جهانی هورامان را گامی مهم برای معرفی و توسعه استان و منطقه غرب دانست و اضافه کرد: پارک علم و فناوری استان می‌تواند در راستای ثبت جهانی هورامان و حفاظت از آثار تاریخی، فرهنگ، هنر این منطقه نقش موثری داشته باشد.

گویلیان حفاظت از آثار تاریخی و درست معرفی کردن آن‌ها را مهم ارزیابی کرد و اظهار داشت: معرفی درست آثار تاریخی، جاذبه‌های گردشگری و صنایع‌دستی استان موجب رونق بیشتر و اصولی این حوزه‌ها می‌شود.

وی برند سازی در زمینه صنایع‌دستی را برای جلوگیری از ورود تولیدات غیربومی از جمله اقدامات مشترک با پارک علم و فن آوری استان عنوان کرد و گفت: نباید به هر قیمتی دنبال جذب گردشگر بود چرا که حضور گردشگران بدون برنامه‌ریزی صحیح موجب صدمات جبران ناپذیر به آثار تاریخی و فرهنگ استان خواهد شد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کردستان شیوع و گسترش ویروس کرونا را علاوه بر ایجاد ضرر و زیان به اقتصاد استان موجب بروز صدمات جبران ناپذیر به رویداد‌های فرهنگی استان برشمرد و افزود: جای بسی خرسندی است که میراث ناملموس استان شهرت جهانی پیدا کرده و علاقه‌مندان زیادی از اقصی نقاط جهان دارد، امید است با غلبه بر ویروس کرونا بتوان این حوزه را نیز دوباره فعال کرد.
منبع: ايرنا
برچسب ها: کردستان ، هنر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار