مدیرکل سابق میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان کرمانشاه، گفت: در حوزه میراث‌ فرهنگی استان تکمیل و ارسال پرونده ثبت جهانی اورامانات یک پروژه بزرگ و ماندگار است که در دولت تدبیر و امید محقق شد.
کد خبر: ۹۵۵۹۱۰
تاریخ انتشار: ۲۵ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۵ 14 April 2021

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل از ایرنا، «امید قادری» در مراسم تکریم و معارفه مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان کرمانشاه، افزود: در حوزه گردشگری نیز گرفتن میزبانی رویداد جهانی گردشگری روستایی ۲۰۲۰ نیز برکات زیادی برای گردشگری استان به ویژه در حوزه زیرساخت‌ها به همراه داشته است.

اورامانات در کرمانشاه به منطقه‌ای در شمال غربی این استان شامل شهرستان های پاوه، جوانرود، روانسر و ثلاث باباجانی اطلاق می شود که حدود ۳۰۰ هزار نفر جمعیت دارد.

بخشی از اورامانات نیز در شهرستان های مریوان، سروآباد و کامیاران در استان کردستان واقع شده و بخش دیگری از آن نیز در استان حلبچه عراق واقع می باشد.

به گفته مدیر پایگاه منظر فرهنگی تاریخی اورامانات، ۲۹۵ اثر ثبت شده ملی در این منطقه و در شهرستان های ثلاث باباجانی، روانسر، پاوه و جوانرود وجود دارد که بیشترین آثار ثبت شده گردشگری ملی با ۲۰۰ اثر در شهرستان ثلاث باباجانی واقع شده است.

پرونده ثبت جهانی اورامانات مهرماه سال گذشته بعد از حضور ارزیاب یونسکو در منطقه آماده ارسال شد و قرار است اردیبهشت امسال بررسی شود.

واژه هورامان یا اورامان از ۲ بخش هورا به معنی اهورا و مان به معنای خانه، جایگاه و سرزمین تشکیل شده و در واقع به معنای سرزمین اهورایی و جایگاه اهورا مزدا است.

مدیرکل سابق میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان کرمانشاه درادامه سخنانش با اشاره به اینکه در همین راستا برنامه‌ریزی‌های لازم برای اولویت بخشی توسعه زیرساخت‌های گردشگری روستایی در همه دستگاه‌های ذی‌ربط انجام شد، گفت: صدور مجوز برای ۶۰ اقامتگاه بوم‌گردی در استان و تقاضا برای همین تعداد از مهمترین دستاوردهای این اقدام است.

او ادامه داد: در بحث میزان حجم سرمایه‌گذاری نیز ما رتبه یک کشور را داشته‌ایم.

وی افزود: در حوزه صنایع‌دستی نیز ثبت ملی ۲ شهر دالاهو و هرسین برای تنبور و گلیم از دیگر کارهای ماندگار در ۲ سال گذشته بوده است.

مدیرکل سابق میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان کرمانشاه، عمل به تعهد اشتغال، فعال سازی پروژه موزه منطقه‌ای کرمانشاه بعد از ۱۵ سال، ساماندهی بخشی از محوطه‌های گردشگری همچون طاق گرا و جذب تسهیلات زلزله را از دیگر اقدامات مهم دوره مدیریتی خود عنوان کرد.

قادری با اشاره به اینکه بحث کرونا باعث شد خیلی از جشنواره‌های استان برگزار نشود، تصریح کرد:بزرگترین پروژه تبلیغات گردشگری را با سریال «نون خ» به استان آوردیم که به عنوان پربیننده‌ترین سریال تلویزیون انتخاب شده است.

او با اشاره به اینکه شرایط کرونایی اجازه برگزاری یک مراسم عمومی را به ما نداد، گفت: در مدتی که در اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان حضور داشته‌ام، با همراهی و همفکری همکاران مجموعه توانستیم گام‌های مهمی برای تحقق اهداف وزارتخانه برداریم.

قادری تصریح کرد: میراث‌فرهنگی رسالت بسیار بزرگی دارد که ظرفیت‌های زیادی را پیش روی ما می‌گذارد، اما به لحاظ امکانات و نیروی انسانی با محدودیت‌های زیادی مواجه است.

او با بیان اینکه موفقیت‌های به دست آمده با این شرایط سخت کسب شده‌اند، تصریح کرد: همه باید قدر کسانی که در این مجموعه فعالیت می‌کنند را بدانند.

مدیرکل سابق میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان کرمانشاه با تاکید بر اینکه کار در این اداره‌کل با پیچیدگی‌های زیادی همراه است، گفت: آنچه که در مدیریت‌ها باقی می ماند کارهای کلان و ماندگار است.

قادری در خاتمه ضمن آرزوی موفقیت برای مدیریت جدید، ابراز امیدواری کرد که با گردشگری، استان به جایگاه واقعی خود برسد و تاکید کرد: آقای گوهری با توانمندی‌هایی که دارند امیدواریم شاهد تحقق روز افزون اهداف وزارتخانه باشیم.

استان کرمانشاه با ۲ میلیون نفر جمعیت دارای بیش از چهار هزار اثر تاریخی است که ۲ هزار و ۲۵۰ اثر آن ثبت ملی شده است.

سنگ نگاره و کتیبه داریوش هخامنشی در شهر بیستون تنها اثر ثبت شده جهانی استان کرمانشاه است.



منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار