باز هم یک ماه رمضان دیگر؛ این روزها زمزمه این ماه قرآنی شنیده می‌شود و همه خودشان را برای این ماه پر برکت آماده می‌کنند.
کد خبر: ۹۵۵۷۸۴
تاریخ انتشار: ۲۴ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۷:۰۰ 13 April 2021

طبیعی است که رسانه ملی هم چون سنن گذشته به‌دنبال تهیه خوراک مناسب و متناسب با حال و هوای ماه رمضان است تا بتواند یک رمضان متفاوت را برای روزه‌داران فراهم کند.به همین دلیل هر یک از شبکه‌های تلویزیونی متناسب با ذائقه مخاطبان یک سبد هیجان‌انگیز را آماده کرده‌اند.

شبکه یک در ایام ماه رمضان قرار است سریال «احضار» را پخش کند که علیرضا افخمی کارگردانی آن را به‌عهده دارد.

او در گذشته سریال‌های ماورایی را برای تلویزیون کارگردانی کرده و او در این سریال هم به‌دنبال به تصویر کشیدن دنیای ماورایی است.

شبکه دو هم از سه سال پیش پخش مجموعه تلویزیونی بچه مهندس را شروع کرده است. فصل یک این مجموعه رمضان ۹۷ پخش شد که داستان آن درباره یک بچه پرورشگاهی به نام جواد بود که داستان‌های بانمکی را رقم می‌زد.

مخاطبان فصل نوجوانی جواد را در فصل دوم این سریال رمضان ۹۸ تماشا کردند و برای رمضان ۹۹ هم بینندگان شاهد جوانی جواد بودند و حالا ادامه ماجرای زندگی جواد را می‌توانند در ماه رمضان امسال دنبال کنند.شبکه سه هم برای ماه رمضان امسال سریال تلویزیونی «یاور» را به کارگردانی سعید سلطانی برای پخش در نظر گرفته است.

این کارگردان بیشتر به خاطر ساخت سه فصل ستایش در میان مخاطبان شهره شده است. او در تازه‌ترین اثرش سراغ یک ماجرای معمایی با تم جوانمردی رفته است.شبکه پنج هم چند سالی بود که سراغ پخش سریال اپیزودیک «شاید برای شما هم اتفاق بیفتد» رفته بود، اما از سال گذشته سراغ سریال‌سازی رفت و پارسال سریال تلویزیونی «پدر پسری» را پخش کرد اما امسال سریال «رعد و برق» را آماده می‌کند که به کارگردانی بهروز افخمی ساخته می‌شود.

حال باید به انتظار نشست که در این ماراتن چه کسی گوی دل مخاطبان را از آن خود می‌کند. ما در این پرونده به بررسی چهار مجموعه رمضانی می‌پردازیم که تهیه‌کنندگان، کارگردانان، نویسندگان و بازیگران امسال قرار است چه شخصیت‌هایی را برای مخاطبان به تصویر بکشند.

ماجرای حسادت‌ورزی

زمان پخش: ساعت ۲۲ و ۱۵ دقیقه

قصه: مائده و زهره دخترعمه و دختر‌دایی هستند و همراه دو نفر از دوستان خود، سوسن و شکیبا، برای یک سفر تفریحی عازم شمال شده‌اند. گرچه هر چهار نفر ظاهرا از دوستان صمیمی یکدیگر هستند اما یکی از آنها نسبت به مائده حسادت می‌ورزد و دل خوشی از او ندارد. این سفر بهانه‌ای می‌شود تا کینه‌ورزی‌های او برملا شود. با پیوستن محسن - خواستگار قبلی مائده - به این جمع حوادثی رقم می‌خورد که زندگی و سرنوشت مائده و زهره را دگرگون می‌کند.

نویسنده و کارگردان: علیرضا افخمی قبل از آن‌که وارد عرصه کارگردانی شود به‌عنوان نویسنده و ناظرکیفی فعالیت می‌کرد. او اولین سریال تلویزیونی‌اش را با نام تب سرد جلو دوربین برد و با ساخت سریال او یک فرشته بود، گونه تازه‌ای از سریال‌سازی را با موضوع ماورایی در تلویزیون پایه‌گذاری کرد. او بعد از آن سریال‌های پنجمین خورشید، پنج کیلومتر تا بهشت، زیرزمین و پرستاران را کارگردانی کرد. البته او نگارش سریال‌های اغما و... را هم در کارنامه دارد. او برای رمضان امسال بعد از چند سال فاصله با یک اثر ماورایی آمده است.

تهیه‌کننده: محمودرضا تخشید سال‌ها مدیر گروه فیلم و سریال شبکه سه بود او بعد از بازنشستگی سراغ تهیه‌کنندگی رفت و برای رمضان امسال سریال احضار را آماده پخش کرده است. در واقع طبق بازخوردهای گرفته شده از مردم و دلتنگی و اشتیاقی که برای تماشای کارهای ماورایی داشتند به همین دلیل تخشید برای رمضان امسال سراغ چنین موضعی رفته‌است. این کار هم گرچه همان فضای ماورایی را دارد و بحث‌های ماورایی دیگری مثل کارهای قبلی در آن مطرح می‌شود اما تفاوت‌های زیادی با دیگر کارهای ماورایی دارد.

آدرینا صادقی: یکی از نقش‌های اصلی این سریال را بازی می‌کند. او ایفاگر نقش مائده است. او از گذشته خواستگاری به نام محسن دارد که همچنان ماجراهای آنها ادامه دارد. او از بازیگران جوانی است که افخمی خواسته او را معرفی کند.

مینو آذرمگین: او هم در کنار مائده نقش زهره را بازی می‌کند که نسبت خانوادگی با هم دارند. او از بازیگران جوان است که در این سریال حضور دارد و برای زندگی او و مائده اتفاقاتی می‌افتد که سرنوشت آنها را دگرگون می‌کند.

آرش مجیدی: نقش فرهاد را بازی می‌کند. مجیدی در سال‌های اخیر تلاش کرده نقش‌های متفاوت را بپذیرد و این اتفاق هم در سریال احضار افتاده و او سعی کرده در این اثر هم نقشی به غیر از نقش‌های قبلی‌اش را بازی کند.

دینا هاشمی: نقش سوسن را به‌عهده دارد. او هم مانند شکیبا دوست مائده و بوده و او هم از بازیگران نوظهور است که مخاطبان با تماشای این سریال می‌توانند شاهد چهره‌های جدید باشند.

میلاد میرزایی: نقش محسن خواستگار قبلی مائده را بازی می‌کند. او به جمع مائده و زهره و دیگر دوستانش ملحق می‌شود و این مساله منجر به اتفاقاتی می‌شود که او هم سهمی در این ماجرا دارد.

نازنین هاشمی: او نقش شکیبا یکی از دوستان مائده و زهره را بازی می‌کند و در کنار دیگر بازیگران جوان در این سریال حضور دارد. افخمی برای ساخت این سریال سراغ چهره‌های جدید رفته تا برای مخاطبان هم جذابیت داشته باشد.

داستان‌های بچه‌مهندس

زمان پخش: ساعت ۲۱ و ۳۰ دقیقه

قصه: جواد جوادی که به‌طور تلویحی بله را از مرضیه گرفته است، بی‌بی‌گوهر را از تفرش فرا می‌خواند تا آستینی برایش بالا بزند. جایگاه علمی جواد در دانشگاه هم خوبست. اعتبار علمی، نخبه بودن، متانت، وقارش، اخلاق خوب و... او را برازنده این ازدواج کرده است. جواد با داشتن این محاسن قطعا داماد شایسته‌ای برای خانواده توفیقی خواهد شد و کسی به گذشته او و این‌که کودک بی‌سرپرست بوده و در پرورشگاه بزرگ شده اهمیت نمی‌دهد. همه چیز بر وفق مرادست و بی‌بی‌گوهر که می‌آید همه خود را مهیای مراسم جواد جوادی می‌کنند و جوان عاشق قصه نیز خود را برای خوان‌های پیش‌رو. به‌قول خواجه‌شیراز، حضرت حافظ‌؛ که عشق آسان نمود اول ولی افتاد مشکل‌ها...

نویسنده: حسن وارسته همچون فصل‌های قبلی نویسندگی سریال بچه‌مهندس را داشته است. او جزو نویسندگانی است که نگارش کارهای موفق و پر‌مخاطب همچون زندگی به شرط خنده، فصل دوم، سوم و چهارم پایتخت، علی‌البدل و... را در کارنامه دارد. او جزو نویسندگانی است که پذیرای نقد است و همیشه با روی خوش پاسخگوی سؤالات درباره سریال‌هایش است.

تهیه‌کننده: سعید سعدی، تهیه‌کنندگی این اثر را همچون فصل‌های قبلی انجام داده است. او جزو تهیه‌کنندگی است که تا به امروز آثار زیادی در سینما و تلویزیون ساخته است که از کارهای او می‌توان به نجلا، گشت‌ویژه، سلام و... اشاره کرد. او در هر یک از آثاری که می‌سازد دست روی موضوعات متفاوتی می‌گذارد.

کارگردان: احمد کاوری، کارگردانی فصل چهارم این سریال را به‌عهده دارد که تاکنون مجموعه‌هایی همچون وارش، شرم و... را در کارنامه دارد.
سه فصل قبلی این سریال را علی غفاری ساخته بود و از آنجایی که او درگیر ساخت فیلم سینمایی‌اش بود، تهیه‌کننده، کاوری را جایگزین غفاری کرده است.

محمدرضا رهبری: این بازیگر نقش جواد را بازی می‌کند. در فصل سوم روزبه حصاری این نقش را به‌عهده داشت اما بعد از درخواست دستمزد بالا از سوی او، تهیه‌کننده نقش جواد را به بازیگر دیگری سپرد و رهبری را جایگزین کرد.

ثریا قاسمی: ایفاگر نقش بی‌بی‌گوهر است. بی‌بی‌گوهر با همان حس و حال مادرانه‌اش می‌کوشد آستین بالا بزند تا جواد جوادی به عشق‌اش برسد. قاسمی در این سریال نقش یک خانم مسن مهربان را بازی می‌کند.

فرهاد قائمیان: نقش صادق توفیقی‌مقدم را به‌عهده دارد. او جدیت و صلابت همیشگی‌اش را دارد و تمام بنیه علمی و دانش‌اش را معطوف پروژه‌ای مهم کرده است. در این میان بخشی از تمرکزش به ماجرای جواد و مرضیه است.

مهشید جوادی: او ایفاگر نقش مرضیه توفیقی‌مقدم است که نقش پدرش را همچون فصل قبلی فرهاد قائمیان به‌عهده دارد. او به آینده زندگی‌اش با جواد می‌اندیشد و این‌که آیا او و جواد قادرند تردیدها را پشت سر بگذارند...

امید روحانی: نقش استاد کیهانی را بازی می‌کند. یکی از مو‌سفیدان علم و دانش در دانشگاه امیرکبیر است. او قبلا استاد توفیقی و مهرپرور (‌اتابک نادری) بوده. بسیار سختگیر که هر‌کسی را شایسته استادی در دانشگاه معتبر امیر‌کبیر نمی‌داند.

سیما خضرآبادی: او نقش شیوا موحد را بازی می‌کند. هر‌کسی دوست صمیمی دارد و رازهایش را با او در میان می‌گذارد. مرضیه با تنها کسی که درد دل می‌کند شیوا‌ست و او در سختی‌ها کنار مرضیه است و دوشادوش او هست.

قصه‌ای با طعم جوانمردی

زمان پخش: ساعت ۲۰ و ۴۵ دقیقه

قصه: سریال با ژانر ملودرام اجتماعی و مضمون معمایی روایتگر محیط یک دانشگاه است. محیط دانشگاه یکی از مکان‌هایی است که بیشتر داستان و بخش‌های مهمی از شخصیت‌های اصلی در آن به تصویر کشیده شده است. شخصیت اصلی این سریال مردی دل‌سوخته تعلیم و تربیت است که در این مکان به خوبی نشان داده شده است.

این مجموعه دارای داستانی جذاب و شیرین است که در قسمت‌هایی گره‌های معمایی دارد. البته داستان این سریال گره های زیادی دارد و زندگی چند خانواده به تصویر کشیده می شود.

از سوی برخی اتفاقات قصه در دانشگاه می گذرد و بخش هایی هم مربوط به کلانتری، دادگاه و .. است. همچنین در این سریال بحث دوستی و اعتماد هم مطرح می شود . این سریال همچون کارهای قبلی سعید مطلبی نویسنده مملو از موضوعات مبتلا به جامعه است و او تلاش کرده در قالب شخصیت های متفاوت قصه به مسائل اجتماعی روز بپردازد.

نویسنده: سعید مطلبی، نویسنده این سریال است که همچون کارهای قبلی‌اش به سراغ موضوع جوانمردی رفته است. او علاوه بر سابقه نویسندگی، کارگردانی هم داشته و آثار زیادی ساخته است. از نگارش سریال‌های او می‌توان به سه فصل سریال ستایش، ماه و پلنگ و... اشاره کرد.

کارگردان: سعید سلطانی، کارگردانی این سریال را به‌عهده دارد. او ساخت چند سریال را برای ماه رمضان داشته است؛ بنابراین با این ماراتن کاملا آشنایی دارد. او همچون کارهای قبلی‌اش همکاری مشترک با سعید مطلبی در کسوت نویسنده و آرمان زرین‌کوب، تهیه‌کننده دارد. او ساخت مجموعه پر‌مخاطب ستایش را در کارنامه دارد.

تهیه‌کننده: آرمان زرین‌کوب، تهیه‌کنندگی این اثر را انجام داده است. زرین‌کوب در ساخت آثارش معمولا به سراغ تم‌های جوانمردی می‌رود و سریال تلویزیونی یاور هم با نام قبلی دوزخ برزخ بهشت را برای ماه رمضان آماده کرده است؛ ضمن این‌که او کارهایش را بیشتر برای شبکه سه می‌سازد که این بار هم این اتفاق افتاده است.

داریوش ارجمند: این بازیگر پیشکسوت در این سریال نقش یاور را بازی می‌کند. او همچون نقش‌های گذشته نقش بزرگ خانواده را به‌عهده دارد. او تا به امروز نقش‌های متفاوتی را به‌عهده دارد که آخرین کار او با نام مرضیه پخش شد.

پرویز فلاحی‌پور: نقش میوندی را در این سریال به‌عهده دارد که یکی از نقش‌های کلیدی محسوب می‌شود. فلاحی‌پور در سال‌های اخیر نقش‌های متفاوتی را در کارنامه‌اش به‌جا گذاشته است. آخرین کار او در تلویزیون سریال خانه امن بود.

اسماعیل محرابی: در این سریال نقش شامیز را بازی می‌کند. او هم جزو نقش‌های اصلی است. این بازیگر سال گذشته سریال سرباز را برای ماه رمضان داشت و امسال هم با سریال یاور میزبان مخاطبان شبکه سه است.

شبنم فرشادجو: نقش نسیم را بازی می‌کند. این‌بار مخاطبان قرار است فرشادجو را در نقشی متفاوت دنبال کنند. این بازیگر جزو هنرمندانی است که هم ایفای نقش‌های جدی را در کارنامه دارد و هم نقش‌های طنز.

مهوش افشارپناه: در این سریال نقش مریم‌بانو را بازی می‌کند. او چند سالی از بازیگری فاصله گرفته بود تا این‌که بعد از گذشت ۱۰ سال از بازی در سریال قفسی برای پرواز در سریال بوم و بانو بازی کرده است.

ارسلان قاسمی: نقش محسن را به‌عهده دارد که او هم پای اصلی ماجراهای سریال است. قاسمی از کودکی در تلویزیون نقش‌های متفاوتی را بازی کرده است و جزو افرادی بوده که توانسته در جوانی هم این مسیر را ادامه بدهد.

خرابی‌های سیل در زندگی مردم

زمان پخش: ساعت ۲۳

قصه: اواخر سال۹۷ و اوایل ۹۸ مردم برخی از استان‌ها درگیر ماجرای سیل شدند و می‌توان گفت همه ایران را تحت‌الشعاع قرار داد؛ البته موضوع سیل به خوشحالی مردم سیستان‌وبلوچستان منجر شد زیرا دریاچه هامون دوباره جان‌تازه‌ای گرفت. موضوع سیل، حوادث خودش را در برخی استان‌ها داشت و خانه‌های بسیاری را خراب کرد که سریال رعدوبرق هم به ماجراهای سیل می‌پردازد.

نویسنده و کارگردان: بهروز افخمی که نویسندگی و کارگردانی این اثر را به عهده دارد، کارنامه رنگارنگی در عرصه نگارش، کارگردانی و اجرا دارد. این هنرمند سختگیری‌های خودش هم در کار دارد و راحت تن به هر کاری نمی‌دهد. ضمن این‌که در تلویزیون دست روی موضوعاتی می‌گذارد که کارگردانان به سمت آن نرفته باشند.

تهیه کننده: داود هاشمی، تهیه‌کنندگی این سریال را به عهده دارد و تا امروز سریال‌هایی همچون پرستاران، پنج‌کیلومتر تا بهشت، عملیات۱۲۵ و... را تهیه کرده است. هاشمی در این سریال با وجود سختی‌هایش تصمیم گرفت همه صحنه‌ها را بازسازی کند مگر در شرایطی که امکان بازسازی وجود نداشته باشد. او در گذشته با بهروز افخمی همکاری داشته و بار دیگر این همکاری را تکرار کرده است.

مهران رجبی: نقش حاج‌حسین قصه را بازی می‌کند و در طول این سال‌ها کارنامه رنگارنگی از نقش‌های متفاوت داشته و حالا در این سریال هم می‌خواهد نقش حاج‌حسین را بازی کند. او همیشه سعی می‌کند نقشش را شیرین ایفا کند.

شهین تسلیمی: در این سریال نقش همسر حاج‌حسین را بازی می‌کند. تسلیمی در طول این سال‌ها سعی‌کرده نقش مادران متفاوت را بازی کند. باید به انتظار بنشینیم که همسر حاج‌حسین چه ویژگی‌هایی دارد.

شهرام قائدی: این هنرمند در این سریال نقش بیاری را بازی می‌کند که در هلال‌احمر مشغول به کار است. این بازیگر در ایام نوروز با سریال «نوروز رنگی» میزبان مخاطبان بود و حالا با رعدوبرق از مخاطبان در ماه رمضان میزبانی خواهد کرد.

سام کبودوند: در این سریال نقش فرمانده سپاه آق‌قلا را بازی خواهد کرد و با ایفای این نقش تجربه یک نقش متفاوت را کسب می‌کند که قبلا بازی نکرده بود. او در سریال‌های یادآوری و... هم بازی کرده است.

محمد فیلی: این بازیگر نقش آخوند حبیب لی را بازی می‌کند که این شخصیت واقعی است و فیلی این نقش را به عهده دارد. او هم جزو بازیگرانی است که نقش‌های متعددی از جمله شخصیت شمر را بازی کرده است.

مختار سائقی: در این سریال نقش آراز را به عهده دارد که در هر موقعیتی به دنبال کاسبی‌اش است؛ البته او قلب رئوفی هم دارد. سائقی در طول این سال‌ها بیشتر نقش‌های منفی را ایفا کرده اما در این سریال خاکستری است.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار