بهترین راهکار برای در ایام قرنطینه برای مبارزه با بیماری های قلبی و عروقی تحرک و ورزش های خانگی است.
کد خبر: ۹۵۲۸۷۶
تاریخ انتشار: ۱۵ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۶:۳۸ 04 April 2021

تابناک فارس به نقل از صدا و سیما: متخصص پزشکی ورزشی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی شیراز، گفت: در حال حاضر و با توجه به تمرکز ساختار بهداشت و درمان کشورها بر بحران بیماری کرونا و توجه کمتر به شیوع بیماری‌ های غیرواگیر، فعالیت ‌های ورزشی را می‌توان به عنوان یک واکسن و راه حل اساسی برای پیشگیری از بیماری‌های غیرواگیر به شمار آورد.
دکتر محسن داودی در مورد کم تحرکی ناشی از قرنطینه و افزایش وزن و کنترل نکردن تغذیه افراد هشدار داد و افزود: زندگی کنونی و بروز بحران کرونا می ‌تواند یک بحران جدید از افزایش بسیار خطرناک بیماری‌ های غیرواگیر در دوران پس از کرونا ایجاد کند.
وی گفت: در حال حاضر، فعالیت‌های ورزشی و تمرین ‌های جسمانی و ذهنی باید در برنامه های زندگی افراد جامعه قرار گیرد تا توسعه این نوع سبک زندگی بتواند به یک فرهنگ برای ارتقای سلامت تبدیل شود.
این متخصص پزشکی ورزشی افزود: همانطور که مطالعات متعدد علمی عوامل ثابت شده بیماری زا مانند آلودگی هوا، سیگار، رژیم‌ های غذایی نامناسب و چاقی را عامل خطر ابتلا به بیماری‌ ها تلقی می ‌کنند، نداشتن فعالیت فیزیکی و بی‌ تحرکی را هم می‌ توان یکی از عوامل خطرزای بروز اینگونه بیماری ‌ها دانست.
دکتر داودی گفت: همانطور که ورزش و فعالیت‌های بدنی منظم در پیشگیری از بروز بیماری ‌های مزمن قلبی عروقی، ریوی و متابولیکی کمک کننده است، می ‌تواند در کنترل عوامل مداخله گر بیماری های غیرواگیر در دوران کرونا و همچنین آثار روحی روانی ایجاد شده از این بیماری در جامعه نیز کمک کننده باشد.
مدیر تربیت بدنی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی شیراز ادامه داد: ورزش با تاثیری که بر توسعه سیستم ایمنی بدن افراد ایجاد می‌ کند، می ‌تواند به عنوان یک عامل کمک کننده تا اندازه ای از پیشرفت عوارض بیماری کووید۱۹ پیشگیری کند و در افزایش انعطاف پذیری کیسه ‌های هوایی ریه‌ های افراد مبتلا به کروناویروس، تاثیر مناسبی بگذارد.
وی تاکید کرد: با توجه به اینکه چاقی یکی از عوامل خطرزا برای ابتلا به بیماری کووید۱۹ بوده و مطالعات مختلف نیز نقش موثر ورزش و فعالیت ‌های بدنی را در سوخت و ساز سلولی اثبات کرده اند، با انجام فعالیت‌ های ورزشی منظم می‌ توانیم با کنترل وزن و جلوگیری از بروز چاقی به کنترل عوامل خطرزای این بیماری کمک شایانی کنیم.
دکتر داودی ادامه داد: بر اساس شیوه نامه های پزشکی و ورزشی اعلام شده از سوی مراجع معتبر، یک فرد معمول بزرگسال باید دست کم هفته ‌ای سه تا پنج برنامه ۳۰ تا ۴۵ دقیقه ‌ای تمرین هوازی با شدت متوسط داشته باشد و کودکان نیز ۶۰ تا ۷۰ دقیقه در هفته، با چند برنامه با شدت کم تا متوسط به صورت بازی، تحرک بدنی و ورزش در هفته را باید اجرا کنند که ورزش های هوازی مانند پیاده روی، دویدن نرم و آهسته، کوهپیمایی، طناب زنی همراه با ورزش ‌های قدرتی، کششی و تعادلی پیشنهاد می‌ شود.
عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز افزود: طبق نظر انجمن پزشکی ورزشی ایران و سازمان بهداشت جهانی در دوران کرونا باید فعالیت ‌های ورزشی هوازی، کار با وزنه به صورت قدرتی و ورزش‌ های استقامتی را با رعایت فاصله گذاری فیزیکی و حفظ شیوه نامه های بهداشتی انجام دهیم؛ به این صورت که افراد، فعالیت ورزشی را در مکان های آزاد و با تهویه مناسب انجام دهند تا نیازی به استفاده از ماسک نداشته باشند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* captcha:
آخرین اخبار