قادری با بیان این که جمهوری اسلامی ایران برای تامین منافع خود نیازی به اجازه گرفتن از هیچ کشوری ندارد، گفت:‌ منافع ما ایجاب می‌کند تا با هر کشوری که حاضر به ارتباط سالم متقابل با ما باشد ارتباط برقرار کنیم؛ اگر بنا باشد از وام و تسهیلات خارجی استفاده کنیم باید به جای واردات کالاهای مصرفی این منابع را در تکمیل زیرساختها و احداث واحدهای تولیدی به کار گیریم.
کد خبر: ۹۵۲۰۵۱
تاریخ انتشار: ۱۱ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۵:۱۶ 31 March 2021

تابناک فارس به نقل از ایرنا:دفتر نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی سه‌شنبه به نقل از جعفر قادری افزود: قراردادهای تجاری بلندمدت با کشورهایی همچون چین که از توانایی‌ها و ظرفیت‌های بالایی برخوردار هستند و به دنبال مطامع و اغراض سیاسی نیستند به ویژه در شرایط فعلی، گشایش‌های اقتصادی برای کشور ما به همراه دارد.

نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس افزود: چین با کشورهایی همچون عربستان، ترکیه و کشورهای دیگر قرارداد تجاری دارد؛ بنابراین هیچ مشکلی نیست که ما هم با کشور چین همکاری تجاری بلندمدت داشته باشیم.

عضو هیات علمی دانشگاه شیراز ادامه داد: در شرایطی که حجم تجارت آزاد در دنیا رو به افول است و قراردادهای دوجانبه تجاری جایگاه بیشتری یافته است، ما هم ناگزیر به انعقاد قراردادهای دوجانبه و چندجانبه با کشورها هستیم.

نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی گفت: این قرارداد نه اولین و نه آخرین نوع از اینگونه قراردادها است و ما باید در آینده با کشورهای دیگر هم برای انعقاد قرارداد وارد مذاکره شویم.

عضو کمیسیون جهش تولید مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: قراردادهای تجاری با چین در شرایط فعلی یک روزنه تنفس برای اقتصاد کشور باز می‌کند و کمک می‌کند که توان و ظرفیت‌مان را در حوزه‌های دیگر به کار بگیریم و بتوانیم عقب‌ماندگی‌های‌مان را در برخی از فناوریها و سرمایه گذاریها را جبران کنیم.

قادری در ادامه این پرسش را مطرح کرد: مگر ما در استفاده از فاینانس چین در احداث آلومینیوم جنوب ( در لامرد واقع در جنوب فارس) ضرر کرده ایم که در جذب منابع برای احداث سایر واحدهای تولیدی متضرر شویم؟

این نماینده مجلس گفت: اگر چین به ما برای توسعه صنایع پایین دستی پتروشیمی و تنوع بخشی به تولیدات معدنی و غذایی کمک کند، وابستگی ما به درآمد حاصل از صادرات نفت خام کاهش خواهد یافت.

وی اظهار داشت: اگر ما بتوانیم با استفاده از تسهیلات چین در داخل و یا خارج از کشور پالایشگاه بسازیم و نفت خام خود را به فرآورده تبدیل کنیم، هیچوقت در دام تحریمهای غربی ها گرفتار نخواهیم شد.

قادری خاطرنشان کرد: بعضی افراد که علیه قراردادهای تجاری با چین فضاسازی می‌کنند به دنبال ارتباط با غرب هستند و هنوز هم به این موضوع امید بسته‌اند و این در حالی است که تجربه ما در ارتباط با غرب تجربه کاملاً شکست‌ خورده‌ای است،وقتی غرب در ماجرای برجام حاضر نیست تحریمها را بردارد و ما را تحت فشار قرار داده است، چرا از ظرفیت کشورهای توانمندی مثل چین استفاده نکنیم؟ چین امروز دومین قدرت اقتصادی دنیا است که صاحب فناوریهای زیادی است و در بخش‌های مختلف می‌تواند در انتقال این فناوریها به کشور ما کمک کند.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی با بیان این که ایران در صورتی که قبل از برجام، قرارداد همکاری با چین امضا می‌کرد،‌ در مذاکرات نتیجه بهتری را کسب می‌کرد، گفت: سیاست‌های منطقه‌ای ما ایجاب می‌کند قراردادهای اقتصادی بلندمدتی را با روسیه، هند و چین و دیگر کشورهای شرق داشته باشیم.

قادری با بیان این که جمهوری اسلامی ایران برای تامین منافع خود نیازی به اجازه گرفتن از هیچ کشوری ندارد، گفت:‌ منافع ما ایجاب می‌کند تا با هر کشوری که حاضر به ارتباط سالم متقابل با ما باشد ارتباط برقرار کنیم؛ اگر بنا باشد از وام و تسهیلات خارجی استفاده کنیم باید به جای واردات کالاهای مصرفی این منابع را در تکمیل زیرساختها و احداث واحدهای تولیدی به کار گیریم.

به گزارش ایرنا، هفتم فروردین‌ماه جاری در جریان سفر وانگ یی عضو شورای دولتی و وزیر امور خارجه جمهوری خلق چین سند همکاری‌های ایران و چین به امضای وزیران خارجه دو کشور رسید. سابقه این سند به سفر رسمی شی جین پینگ، رئیس جمهوری خلق چین به تهران برمی‌گردد که در جریان‌ آن جمهوری اسلامی ایران و جمهوری خلق چین با صدور بیانیه‌ای، سطح روابط دو کشور را به «مشارکت جامع راهبردی» ارتقاء دادند و به پیشنهاد طرف ایرانی به منظور تنظیم روابط بلندمدت در بازه زمانی ۲۵ ساله با چین، طرفین در بند ۶ بیانیه مذکور تمایل و آمادگی خود برای رایزنی و مذاکره جهت انعقاد سند همکاری بلندمدت را اعلام کردند.
این سند یک برنامه جامع در بازه زمانی بلندمدت (۲۵ ساله) رویکردی مبتنی بر احترام متقابل و منافع برد- برد در زمینه روابط دو جانبه، منطقه‌ای و بین المللی را مدنظر قرار داده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار